از استانبول چه خبر؟

۰۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۸ کد : ۱۰۰۸۵ اخبار اصلی
خبرهای رسیده از دیدار میان نماینده هسته‌ای ایران با نمایندگان پنج به اضافه یک در استانبول ترکیه ضد و نقیض است‌. بی بی سی دقایقی پیش در تازه ترین خبرهای رسیده از این نشست این تیتر را برای مطلب خود برگزید: ایران اروپا را ناامید کرد.
از استانبول چه خبر؟

ديپلماسى ايرانى: خبرهای رسیده از دیدار میان نماینده هسته‌ای ایران با نمایندگان پنج به اضافه یک در استانبول ترکیه ضد و نقیض است‌. بی بی سی دقایقی پیش در تازه ترین خبرهای رسیده از این نشست این تیتر را برای مطلب خود برگزید: ایران اروپا را ناامید کرد.

بی بی سی در ادامه می‌نویسد: هیات عالی رتبه اروپایی با نام و رسم گروه پنج به اضافه یک پس از چندین دور نشست با هیات ایرانی در استانبول این نشست‌ها را ناامید کننده خواند. کاترین آشتون که ریاست این گروه را در اختیار دارد در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که ایران با پیش شرط به استانبول آمد و همین پیش شرط‌ها ادامه کار و نیل به مقصدی واحد را برای طرفین سخت کرده است‌. این بار دو طرف هیچ سخنی در خصوص ادامه این گفتگوها به میان نیاوردند اما خانم آشتون ادعا کرد که درها برای مذاکره همچنان باز است. در این میان سعید جلیلی که ریاست هیات ایرانی را در این نشست عهده دار بود نیز چند بار بر ضرورت حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید کرد. غربی‌ها ادعا می‌کنند که تهران با ابزار قرار دادن نام استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در حقیقت به دنبال تسلیحات هسته‌ای است‌. این در حالیست که تهران سال هاست این ادعا را تکذیب می‌کند.

استانبول و دستانی خالی

بی بی سی در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد که نتیجه یک روز و نیم دیدار و بحث و گفتگو میان نماینده ایران و گروه پنج به اضافه یک چندان دندان گیر نبوده است‌. پرونده هسته‌ای ایران که از قریب به دو سال پیش در بن بست گرفتار شده در استانبول هم قفلش باز نشد. البته برخلاف نشست ژنو که نشست استانبول مولود مذاکرات ایران و پنج به اضافه یک در آن بود؛ این بار در استانبول دو طرف بر ادامه دیدارها اندک اشاره ای نکردند. کاترین آشتون در مواجه با سوال‌های بی شمار خبرنگاران تاکید کرد که اروپا با چندین بسته پیشنهادی برای ایران به این نشست آمد اما نحوه رفتار ایرانی‌ها نشان داد که برای مذاکره در خصوص جزئیات برنامه هسته‌ای خود یا مهیا نیستند یا برنامه ای در ذهن ندارند‌. آشتون در ادامه این سخنان برای اطمینان دادن به اهالی رسانه ادعا کرد که پیشنهادهای اروپا همچنان بر روی میز است و تهران هم شماره تلفن وی را دارد !

سعید جلیلی در کنفرانس خبری جداگانه با آشتون به سوال‌های بیشتر و جزئیات بیشترى پاسخ داد‌. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با حکمفرمایی عقل سلیم و منطق ادامه پیدا کند. وی برای چندمین بار بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد‌. بی بی سی در این خصوص نوشت: سخنان شما به تنهایی برای پایان دادن به دغدغه‌های غرب که منتظر تماس شما هستند، کافی نیست آقای جلیلی.

بی بی سی در بخش‌هایی از گزارش خود ادعا می‌کند که غربی‌ها به شدت از رفتار ایران در نشست‌ها ناراضی و البته عصبانی هستند‌. آشتون پیش شرط‌های ایران را مانعی بر سر ادامه مذاکرات می‌داند: ما به گفتگوهای عملی نیاز داریم. گفتگوهایی که برای تحقق آن هم بسیار تلاش کردیم. از این نقطه به بعد توپ در زمین ایران است و این کشور می‌تواند انتخاب کند.

غربی‌ها ادعا می‌کنند که طرح‌های ارائه شده به ایران همگی شکل‌های به روز شده طرحی بودند که در سال 2009 در اختیار ایران قرار گرفت و مهر موافقت مقدماتی‌ایران را هم بر پیشانی داشت. با این همه جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نشده است‌. بر اساس طرح اولیه تبادل سوخت، ایران 70 درصد از اورانیوم غنی سازی شده خود را البته با درصد پایین به روسیه منتقل می‌کند و اورانیوم غنی سازی شده بیست درصدی را دریافت می‌کند. ایران برای مصارف پزشکی به این اورانیوم نیاز دارد‌. برخی تحلیل گران ادعا می‌کنند که تهران از بیم انتقال اورانیوم و عدم تحویل اورانیوم بیشتر است که با این طرح مخالفت می‌کنند.غربی‌ها پیش از نشست استانبول امیدوار بودند که تاثیر تحریم‌ها بر تهران تا اندازه ای دستان این کشور را در مذاکرات باز کرده و سعید جلیلی را وادار به امتیاز دهی کند.

همزمان با خبرهای رسیده از استانبول در خصوص بی نتیجه به پایان رسیدن مذاکرات، وای نت نیوز در خبری کوتاه اعلام کرد که تهران پیشنهاد امریکا برای برگزاری نشست دو جانبه میان نماینده تهران و واشنگتن را در حاشیه نشست با گروه پنج به اضافه یک رد کرده است‌. گویا واسطه این خبررسانی هم کاترین آشتون بوده که با پاسخ منفی ایران روبه رو شده است‌.
 


نظر شما :