مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

۰۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۰۰۵۶ اقتصاد و انرژی
در اين صفحه مى خوانيد: علوم انسانى غرب درد ما را دوا نمى‌کند، سفارتخانه‌هاى اخلال‌گر در اجراى هدفمند کردن يارانه‌ها، هواپیماهای امریکا ساقط شدند سندش هم موجود است و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

علوم انسانى غرب درد ما را دوا نمى‌کند

يکى از مراجع عظام تقليد با تکيه بر اسلامى‌سازى علوم انسانى گفت: علوم انسانى غرب سکولار بوده و درد ما را دوا نمى‌کند و لذا يکى از وظايف اصلى امروز حوزه‌هاى علميه همت گماردن در اسلامى‌سازى علوم انسانى‌است.

آيت الله نورى همدانى اضافه کرد: با مجاهدت‌هاى علماى دين بسيارى از علوم دين گسترش يافت اما متاسفانه بسيارى از جاهلان مخصوصا در دوران جنگ‌هاى صليبى اين علوم را به غارت برده و پس از سکولار کردن دوباره آن را به کشورهاى اسلامى تحميل کردند.

راز مرگ ببر روسی

مدیر باغ وحش ارم تهران ناگفته های مرگ ببر روسی سیبری را با ابراز گلایه مندی از مسئولان سازمان محیط زیست کشور فاش کرد. البته به قول خودش فاش کرد چون بعد از آن مسئولان روسى حرف هاى ديگرى زدند و آنها هم به زعم خودشان فاش گفتند.

امیر الهامی به ایرنا گفت: ببر تلف شده روسی که به کشور آورده شد خود ناقل بیماری مشمشه بوده و در ایران مبتلا به این بیماری نشده است. به گفته او، با آزمایش‌های انجام شده خوشبختانه هنوز هیچ اثر و علایمی از بیماری مشمشه در حیوانات دیگر باغ وحش، ‌حتی ببر زنده روسی مشاهده نشده است. حتى احتمال می رود مسئولان کشور روسیه از بیماری این ببر اطلاع داشتند اما چیزی نگفته اند و با آگاهی، حیوان مریض را مبادله کردند. باید پیش از مبادله ببر سیبری آزمایش هاى مخصوص انجام می شد و همزمان با آمدن این حیوانات به کشور آزمایشات سلامتی از ببرها گرفته می شد.

در همين باره، يک مقام وزارت بازرگانى روسيه در گفتگو با خبرگزارى ايتارتاس روسيه با رد اظهارات درباره بيمار بودن ببرهاى سيبريايى که هشت ماه پيش براى پروژه احياى ببر مازندران در ازاى انتقال يوزپلنگ هاى ايرانى به روسيه به کشورمان منتقل شدند ، گفت:‌ اين ببرها کاملا سالم بودند. آنها (موقع انتقال) به دقت از سوى دامپزشک ها معاينه شده و قرنطينه شدند. از سوى ديگر به محض ورود آنها به تهران دامپزشک هاى مجرب و بيولوژيست ها اين دو ببر را با دقت آزمايش کردند.

ایران بدون قیدوشرط تانکرهای ما را بفرستد

به نوشته روزنامه هشت صبح افغانستان، وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت: دولت ایران بدون قیدو شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد.

انور الحق احدی وزیر تجارت کشور با بیان این مطلب افزود: هرچند دولت ایران بر اساس تفاهمنامه هیات افغانی با مقام‌های این کشور به تعدادی از تانکرهای نفتی افغانستان اجازه ورود به افغانستان را داده است اما تعداد تانکرهای یاد شده در حد تعهد ایران به جانب افغانستان نیست.

وى تاکيد کرد: ایران باید حق ترانزیتی افغانستان را درنظر بگیرد و به تانکرهای افغانستان اجازه دهد وارد افغانستان شوند. ارقامی که به ما رسیده بیشتر از 30 تانکر تنها از آنجا عبور کرده ولی بسیار منظم نیست. خواهش ما این است که آنها (ایران) حق ترانزیت افغانستان را مراعات کنند. حق ترانزیت افغانستان محدودیت وضع نمی‌کند که باید 20 تانکر، 30 تانکر یا 40 تانکر باشد.»

آرامگاه ابوریحان بیرونی تخریب شده است!

وضعيت مزار ابوريحان بيرونى دانشمند برجسته ايرانى در افغانستان ناگوار گزارش شده است. شماری از فرهنگیان ولایت غزنی دولت افغانستان را در نحوه مراقبت از آرامگاه ابوریحان بیرونی مورد انتقاد قرار داده و وضعیت مزار این دانشمند بزرگ را ناگوار خوانده اند.

گفته مى شود بى توجهى به حفظ و نگهدارى مدفن ابوریحان بیرونی، سبب شده تا حوادث طبیعی سبب تخریب مقبره این دانشمند شود. گويا هنوز ساختمانی درخور شان به عنوان مقبره وی بنا نشده است! ضمن اينکه کتیبه سنگی که هویت مقبره این دانشمند بزرگ را مشخص می کرد و این جمله در آن حک شده بود که "هذا قبر محمد ابن احمد بیرونی" مفقود شده است.

این آرامگاه مدت ها نامعلوم بود تا اینکه در سال 1352 در هزارمین سال تولد بیرونی پیدا شد. باغ البیرونی که در حدود 3.5 جریب مساحت دارد و به عنوان حریم مقبره محسوب می شود که یک سال پیش بازسازی شد.

تحریم های تازه امریکا علیه خطوط کشتیرانی ایران

 دولت آمریکا بیش از ۲۰ شرکت پوششی را به اتهام ارتباط با خطوط کشتیرانی و سازمان صنایع هوا فضای ایران تحریم کرده است. وزارت خزانه داری ایالات متحده با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که نام ۲۰ شرکت خصوصی که در هنگ کنگ به ثبت رسیده اند را به فهرست تحریم های خود اضافه کرده است.

ایالات متحده همچنین گروه صنایع شهید احمد کاظمی و صنایع شهید بابایی را که مدعى است به سازمان صنایع هوا فضای ایران وابسته اند تحریم کرده است.

هواپیماهای امریکا ساقط شدند سندش هم موجود است

بعد از اينکه پنتاگون سقوط دو فروند هواپيماى جاسوسى اش را در خليج فارس تکذيب کرد، دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه دست به افشاگرى زد و دروغ امريکايى ها را برملا کرد. او با تاکید بر اینکه هواپیماهای امریکایی در خلیج فارس قطعا توسط سپاه پاسداران سرنگون شده‌ و لاغير، گفت: الان این هواپیماها در اختیار ماست و در زمان مناسب حتما آنها را نمایش خواهیم داد.

وى درباره واکنش و تکذيب پنتاگون نيز گفت: امریکایی‌ها خودشان را ابرقدرت و دارای بالاترین تکنولوژی و علم می‌دانند و طبیعی است که چنین مسائلی را به راحتی قبول نکرده و تکذیب کنند اما آنچه مسلم است به طور قطع سپاه پاسداران این اقدام را انجام داده و دلیل آن نیز این است که الان هواپیماها در اختیار ماست و در زمان مناسب حتما آنها را نمایش خواهیم داد.

فدوی هواپیماهای ساقط شده را جزو مدرن‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی نیروی دریایی امریکا با قابلیت پروازی بالا دانست.

هواپيماها خارج از فضاى ايران ساقط شدند

سردار سرلشکر غلامعلى رشيد جانشين رئيس ستاد کل نيروهاى مسلح در گفتگو با فارس، با اشاره به خبر سرنگونى دو فروند هواپيماى بيگانه در خليج فارس توسط سپاه پاسداران تاکيد کرد: به طور قطع اين هواپيماها که سردار حاجى‌زاده فرمانده نيروى هوافضاى سپاه گفته‌اند، سقوط کرده و هم اينک در اختيار ما قرار دارند. البته بايد بگويم که اين هواپيماها بيرون از فضاى جمهورى اسلامى ايران يعنى بيرون از FIR ما در خليج فارس توسط اقدام پدافندى نيروى هوايى سپاه ساقط شدند.

تذکر آيت‌الله‌ سبحانى به رييس جمهور آذربايجان

آيت‌الله العظمى سبحانى در نامه‌اى به الهام على‌اف رييس جمهور آذربايجان از ممانعت ورود دختران با حجاب به مؤسسات آموزشى اين کشور انتقاد کرد.

وى در اين نامه گفت: در گذشته به خاطر اقدام شما در حفظ مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) تشکر کردم ولى اين بار لازم است در خصوص ممانعت از ورود دختران با حجاب به مؤسسات آموزشى که مخالف حکم الهى و اعلاميه حقوق بشر است تذکر دهم...

و بعد از ارائه تذکرهاى لازم تاکيد کرد: انتظار اينجانب و همه مسلمانان اين است که اين مصوبه بى اساس را ملغى کنيد و پشتيبانى ملت را از خود و دولت خويش باز يابيد. کشور شما مانند بسيارى از کشورها مشکلاتى دارد، بايد همه آنها در پرتو وحدت کلمه و اتحاد ملى برطرف شود، نه اين که گروهى متدين به خاطر حفظ ناموس دختران خود به زندان بروند،‌اين کار، شايشته مقام يک دولت ملى نيست. اميدوارم که اين تذکرات مؤثر افتد و نتيجه اعلام شود.

طرح کاهش رابطه؛ اين بار با امارات

رييس کميته روابط خارجى مجلس از بررسى طرح کاهش رابطه با امارات متحده عربى در اين کميته در هفته‌هاى آتى خبر داد و بدرفتارى با اتباع ايرانى را از جمله علل پيگيرى اين طرح ذکر کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه به خبرگزارى فارس گفت: با توجه به اينکه بررسى طرح کاهش رابطه با امارات در دستور کار کميته قرار دارد، اعضا در هفته‌هاى آتى بررسى‌ها درباره اين طرح را آغاز خواهند کرد.

وى افزود: پس از انجام بررسى‌هاى کارشناسانه درباره کاهش روابطه با امارات، کميته روابط خارجى نظرات خود را به کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى براى اتخاذ تصميم نهايى ارائه خواهد داد.

سفارتخانه‌هاى اخلال‌گر در اجراى هدفمند کردن يارانه‌ها

يک عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت: برخى سفارتخانه‌هايى که براى ايجاد ناآرامى و تخريب افکار عمومى نسبت به قانون هدفمند کردن يارانه‌ها با فتنه‌گران همکارى داشتند، شناسايى شده‌اند.

زهره الهيان افزود: پيرو برنامه‌ريزى صورت گرفته از جانب جريان فتنه در ماه‌هاى بعد از انتخابات، آغاز ايجاد مجدد اختلالات خود را با توجه به اجراى قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در بحث اقتصادى مى‌بينند.

به گفته وى، همکارى برخى سفارتخانه‌ها با فتنه‌گران براى ايجاد ناآرامى و تخريب افکار عمومى نسبت به قانون هدفمند کردن يارانه‌ها شناسايى شده است.

وى تصريح کرد: به طور حتم فتنه‌گران با توجه به اينکه ديگر از حمايت‌هاى مردمى برخوردار نيستند، به سمت فضايى که توانايى اعمال نفوذ براى ايجاد ناآرامى وجود دارد، حرکت مى‌کنند؛ بنابراين قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بهترين فضا براى کسب خواسته‌هاى فتنه‌گران است.


نظر شما :