مصر در انتظار تغييرى شبيه تونس

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۰۰۱۸ اقتصاد و انرژی
عبدالجليل مصطفى، مدير اجرايى جمعيت ملى تغيير به رهبرى محمد البرادعى در اين باره گفت: «آنچه در تونس اتفاق افتاد براى ملت مصر، حکومت، اپوزسيون، جامعه مدنى، سازمان‌هاى، امنيتى و ملى نيز مهم است.»
مصر در انتظار تغييرى شبيه تونس

ديپلماسى ايرانى: با گذشت دو روز از تحولات تونس و تظاهراتى که به سقوط حکومت ديکتاتورى زين العابدين بن على انجاميد و پس از آن تظاهراتى که در تاييد از جنبش مردمى تونس در کشورهاى اردن و مصر صورت گرفت، بحث و جدل‌ها بر سر اين که اين جنبش چه تاثيرى بر تحرکات مردمى در ديگر کشورهاى عربى به ويژه مصر دارد، آغاز شده است.

به گزارش الجزيره کارشناسان و تحليلگران بر اين اعتقادند که تحولات تونس بر ديگر کشورهاى عرب نيز تاثير خواهد گذاشت، به خصوص بر ملت مصر که تلاش بسيارى مى‌کنند هيئت حاکمه را به انجام اصلاحات و تغيير وادار کنند. فعالان سياسى مصرى حتى به نظام حاکم بر کشورشان هشدار داده‌اند که مراقب باشند به سرنوشت تونس گرفتار نشوند. آنها همچنين در بيانيه‌هاى مختلف خواستار تشکيل فورى دولت وحدت ملى با مشارکت جريان‌هاى سياسى مخالف نظام و مردم کشور شدند.

عبدالجليل مصطفى، مدير اجرايى جمعيت ملى تغيير به رهبرى محمد البرادعى در اين باره گفت: «آنچه در تونس اتفاق افتاد براى ملت مصر، حکومت، اپوزسيون، جامعه مدنى، سازمان‌هاى، امنيتى و ملى نيز مهم است.»

وى همچنين گفت: «ملت تونس با کفايت و درايت پيروز معرکه سياسى شد و توانست روياى بسيارى از مردم عرب را که هر شب خواب تغيير و انقلاب را مى‌بينند، محقق کند. پيامى که آنها فرستادند به گوش همه ديکتاتورهاى عرب رسيد، آنها فهميدند که ملت توانايى سرنگونى و سقوط حکام ظالم را دارند و از اين هدف به هيچ وجه عقب نمى‌نشيند و براى رسيدن به حقوقش هيچ بخلى در اهداى خون فرزندانش نمى‌کند.»

او همچنين تاکيد کرد، امضاى بيش از يک ميليون مصرى پاى "بيانيه تغيير" به رغم قلع و قمع گسرده دستگاه امنيتى دليل روشنى است بر اين که ملت براى رسيدن به حقوقش عزم خود را جزم کرده و بر سر مبانى ملى‌اش به توافق رسيده است. البته ما بعيد مى‌دانيم که نظام مصر يا ديگر نظام‌هاى استبدادى فاسد عرب از تجربه تونس درس بگيرند، نظام از هيچ چيز درس نمى‌گيرد و همچنان معتقد است که با قبص و بسط‌هاى امنيتى مى‌تواند ملت را گروگان داشته باشد اما وقتى ملت خود تصميم بگيرد و بخواهد که تغيير صورت بگيرد ديگر هيچ کس جلودارش نيست. تجربه تونس ثابت کرد که نقش نخبگان در تغييرات جارى در کشور آن طور که بسيارى خلافش را مى‌گفتند، کم‌رنگ نيست و مى‌توانند در کنار مردم حکومت را به تغيير وادارند.

عبدالله الاشعل، معاون اسبق وزير امور خارجه مصر نيز خواستار برگزارى فورى جلسه رهبران اتحاديه عرب براى اتخاذ تصميم‌هاى سريع در برابر تحولات تونس شد. او همچنين گفت: «ما در اين نشست از حکام عرب خواهيم خواست که اگر مردمشان خواهان انجام اصلاحات و رسيدن به دموکراسى و عدالت هستند با آنها همراه شوند و از سياست قلع و قمع براى حفظ حکومت دست بردارند.»

اشعل همچنين گفت: «وضعيت تونس بسيار شبيه وضعيت ديگر کشورهاى عربى است. تونس مى‌تواند نمونه‌اى براى ديگر کشورهاى عربى باشد و به آنها بگويد که تغيير مى‌تواند چگونه باشد و براى رفع ظلم و فقر و فساد از زندگى روزمره چه بايد کرد.»  

وى از حسنى مبارک رئيس جمهورى مصر خواست که از وضعيت جارى در تونس عبرت بگيرد و در انتخابات پيش رو از نامزد شدن در انتخابات پرهيز و دولت فعلى را برکنار کند و دولت وحدت ملى تشکيل دهد تا کشور به سمت انقلاب و شورش متمايل نشود.

الاشعل همچنين گفت: «تجربه تونس ثابت کرد که پليس نمى‌تواند تضمينى براى استمرار حکومت‌ها باشد و اگر قلع و قمع گسترش يابد خشم ملت بيشتر خواهد شد و عرصه را بر دولت سخت خواهد کرد.»

وى همچنين خواستار ارائه لايحه اصلاحى دولت براى پاسخ گفتن به نياز مطالبات ملت قبل از آن که مردم خود به خيابان‌هاى بيايند و بدون ترس کشور را دگرگون کنند، شد.

اشعل سپس گفت: «گروه‌هاى ملى نخستين جريان‌هايى خواهند بود که براى کشور شهيد خواهند داد، تونس با 70 شهيد آزاد شد مصر براى خلاصى ديکتاتورى 30 ساله حاضر است بيش از آنها شهيد دهد.»

عصام العريان، سخنگوى اخوان المسلمين مصر نيز در اين باره گفت: «توانايى جادويى ملت تونس استبداد بن على را به زير کشيد. استبداد سياسى، به يغما بردن ثروت ملى و فساد ادارى در نبود قانون بسيارى از بلاد عربى و اسلامى را در نورديده است. آنچه در تونس اتفاق افتاد پيام روشنى است براى حکام اين کشورها که تلاش مى‌کنند با فساد و استبداد همچنان به حکومت کردن خود ادامه دهند.»

وى به رغم رد مشابهت تجربه تونس با وضعيت فعلى در مصر گفت: «ملت تونس به اعتقاد بسيارى از تحليلگران بسيار شبيه مردم مصر هستند و مشترکات بسيارى در مخالفت‌هاى مدنى و تحرکات اجتماعى و سياسى دارند.»

العريان همچنين گفت: «سخن گفتن درباره آنچه در تونس رخ داد و مقايسه آن با تحولات مصر مقايسه صحيحى نيست، مصرى‌ها را بايد با انقلاب ايران عليه شاه مقايسه کرد ولى تغيير در تونس بيشتر شبيه آن اتفاقى است که در رومانى، اوکراين و غيره رخ داد.»

سخنگوى اخوان المسلمين تاکيد کرد، ملت تونس مردمى آرام و صبور است و آنچه در رخ داد براى هر آدم عاقلى نيازمند بررسى و تعبير است. البته هر کشورى ظرفيت‌هاى خاص خودش را دارد و خداوند سرنوشت متفاوتى براى آن براى مبارزه با ظلم و ستم ترسيم مى‌کند.


نظر شما :