رئيس موساد عوض شد

۱۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۳ کد : ۹۸۹۲ اخبار اصلی
با خداحافظی مئیر داگان از دولت اسرائیل، دوران هشت ساله ریاست او بر موساد، این هفته پایان می‌گیرد و این سمت به تامیر پاردو سپرده می‌شود.
رئيس موساد عوض شد

با خداحافظی مئیر داگان از دولت اسرائیل، دوران هشت ساله ریاست او بر موساد، این هفته پایان می‌گیرد و این سمت به تامیر پاردو سپرده می‌شود.

در تودیع مئیر داگان از دولت اسرائیل که یکشنبه برگزار شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور با تقدیر از داگان گفت:«شما اقدامات بزرگ، خطیر و غیر قابل تصوری برای اسرائیل انجام داده اید و دستاوردهایتان عظیم بوده است».

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد که داگان «کاملا متعهد بود که دیگر کسی نتواند اسرائیل را به نابودی تهدید کند.»

مئیر داگان که کمتر کسی تا کنون صدای سخن گفتن او را شنیده است، در حالی که اظهارات کوتاهی ایراد کرد، در برابر میکروفون ها گفت «من بیشترین تلاش خود را کردم» و افزود امیدوارم که «وزیران دولت بتوانند اسرائیل را هدایت کنند و این کشور را به ساحل امن صلح برسانند.»

داگان افزود: «نیروهای موساد را زنان و مردانی تشکیل می‌دهند که حامی اصلی آنان در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین ماموریت‌ها، تنها خلاقیت فکرشان است و آنها مانند ارتش از انواع امکانات آشکار برخوردار نمی‌شوند.» داگان، تامیر پاردو، جانشین خود را نیز «فردی شایسته و درست» برای احراز این مقام توصیف کرد و گفت «او چالش‌های بزرگ و پیچیده‌ای در برابر دارد.»

مئیر داگان هشت سال ریاست بر موساد را در مجموعه ۴۳ سال حضور خود در نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی این کشور «یک افتخار بزرگ» برای خود نامید. مئیر داگان بیشتر از بسیاری از روسای پیشین موساد در این مقام مانده بود. ا

و هشت سال پیش از سوی آریل شارون، نخست وزیر وقت اسرائیل، به این پست منصوب شد اما نخست وزیران بعدی ايهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو نیز داگان را مورد حمایت گسترده قرار دادند.

در نشست تودیع داگان، در حالی که در رفتاری کم سابقه، نتانیاهو بلند شد و داگان را به گرمی بسیار در آغوش کشید، هیچ سخنی از گرفتاری‌هایی که داگان برای موساد و اسرائیل ایجاد کرد، به میان نیآمد. در سال‌های ریاست او بر موساد چند درگیری وسیع بین‌المللی برای موساد و اسرائیل ایجاد شده بود. خشم دولت نیوزیلند از سوء استفاده چند سال پیش نیروهای موساد از گذرنامه‌های این کشور، موجب بحرانی جدی در مناسبات با نیوزیلند شد اما دوباره در ماجرای کشته شدن مبحوح در دوبی، دوباره از گذرنامه نیوزیلند استفاده شده بود.

به گفته قتل محمود عبدالرئوف مبحوح، یکی از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس که جسدش بیستم ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی بدست آمد، کار اسرائیل را در دوبی و امیر نشین‌های خلیج فارس بیرون مشکل کرد و کشورهای بسیاری در جهان که نیروهای موساد از گذرنامه‌های این کشورها استفاده کردند، اسرائیل را مورد پرسش و انتقاد قرار دادند و برخی از آنها دوره‌هایی سفیران خود را فرا خواندند. در سه سال اخیر کشف «باندهای جاسوسی وابسته به موساد» در لبنان، به شدت درلبنان خبر ساز بوده است، که اسرائیل هیچگاه به آن واکنشی نشان نداده است. 

درهمین حال ماه گذشته مصر که مناسبات نزدیکی با اسرائیل دارد، از کشف یک باند جاسوسی در خاک خود خبرداد و محاکمه‌هایی در این زمینه را آغاز کرده است و گفته می‌شود که پای سفیر اسرائیل در قاهره را درگیر بحرانی جدی کرده است.

با وجود این اقداماتی مهم نیز به داگان در هشت سال ریاست او نسبت داده می‌شود، که از نظر اسرائیل دستاوردهای عظیم محسوب می‌شود، مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، گردآوری اطلاعات در باره فعالیت‌های هسته‌ای سوریه که در سپتامبر ۲۰۰۷ به بمباران یک مرکز مشکوک سوریه از سوی نیروی هوایی اسرائیل منجر شد، و ده‌ها عملیات دیگر.

مهمترین مسئولیت محول شده از سوی آریل شارون به مئیر داگان، مهار کردن «خطر اتمی ایران» بود اما از زمانی که محمود احمدی‌نژاد با رسیدن به ریاست جمهوری ایران از نابودی اسرائیل نیز آشکارا سخن گفت، اسرائیل احساس خطر بیشتری کرد و از آن زمان، تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با ایران گسترش یافت و در صدر ماموریت‌های این کشور قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که قتل سه دانشمند هسته‌ای ایران در یک سال اخیر کار موساد بوده است. جمهوری اسلامی ایران وقوع یک فهرست طولانی از مسایل امنیتی علیه خود را نیز به موساد اسرائیل نسبت داده است. ایران در سال‌های اخیر دو فرد را به نام‌های علی اشتری و علی اکبر سیادت، بعنوان «جاسوسان موساد» اعدام کرد. اعدام علی اکبر سیادت در روزهای اخیر انجام شد؛ اعدام‌هایی که اسرائیل هیچگاه به آن واکنشی نشان نداد. ایران در روزهای اخیر نیز دوباره می‌گوید که ربوده شدن سرتیپ پاسدار علیرضا عسگری، معاون پیشین وزیر دفاع ایران در ترکیه، کار موساد بوده است.

در اسناد ویکی لیکس آمده بود که رئیس موساد برای مقابله با ایران و مشغول کردن دولت ایران به گرفتاری‌های داخلی در کشور خود، تلاش برای تقویت نیروهای مخالف بویژه در میان قومیت‌ها را توصیه کرده بود. اما جمهوری اسلامی ایران دهها عملیات دیگر در سطح جهان، و دخالت در امور داخلی کشورهای بسیاری در دنیا را به موساد نسبت می‌دهد. با وجود ابهامات برای افکار عمومی، رئیس موساد باید بطور منظم به نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست برود و به پرسش‌های اعضای این کنست پاسخ بدهد.

هرچند در هشت سال ریاست داگان بر موساد، انتقاد چندان آشکاری ازاو از زبان دولتمردان این کشور منتشر نشده بود اما رسانه‌های این کشور از عملیاتی که پای اسرائیل را درگیر بحران‌های خارجی کرد، بویژه عملیات دوبی، انتقاد می‌کردند.

نخست وزیر اسرائیل پس از شدت گرفتن انتقادهای گسترده رسانه‌های اسرائیل ناچار شد که به تازگی تامیر پاردو را به عنوان رئیس بعدی موساد انتخاب کند. تامیر پاردو، ۵۷ ساله، که بیشترین دوران زندگی خود را در نیروهای امنیتی اسرائیل بوده است، از آخر این هفته جانشین داگان می‌شود. پاردو با حضور بعنوان افسر ارتباطی در واحد نخبگان «سایرت همتکال» در دهه هفتاد میلادی در ارتش اسرائیل فعالیت داشت و از افسران عملیات «آنتبه»، در رها کردن مسافران ربوده شده شرکت ایر فرانس بدست نیروهای مسلح فلسطینی بود.

پاردو در سه دهه و نیم اخیر دوست نزدیک دوران خانواده نتانیاهو نیز بوده است زیرا یوناتان نتانیاهو، برادر بزرگ بنیامین نتانیاهو، کماندوی ارشد عملیات «آنتبه» و تنها کشته نیروهای کماندوی آن عملیات بود. پاردو در موساد معاونت عملیاتی داگان را برعهده داشت اما به مدت دو سال از موساد کناره گیری کرده بود. رسانه‌های انگلیسی نوشته‌اند که تامیر پاردو درنخستین تماس‌های خود با همتایان خارجی‌اش، با رئیس «ام آی ۶»، تشکیلات جاسوسی و اطلاعات خارجی بریتانیا، و نیز با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا دیدار می‌کند تا مشکل ایجاد شده در مناسبات دو کشور بر سر ماجرای استفاده نیروهای موساد از گذرنامه‌های بریتانیایی در عملیات علیه مبحوح در دوبی را برطرف کند.

گفته مى‌شود انتخاب پارادو براى اعمال فشارهاى بيشتر به ايران و تشديد عمليات تجسسى عليه اين کشور صورت گرفته است.


نظر شما :