تنش در روابط ایران و روسیه گذراست

۱۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۲ کد : ۹۸۳۷ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد آقای مدودف در شرایطی قرار دارد که به دنبال بازسازی روابط خود با غرب است و با نوعی نگاه مثبت روابط خود را با امریکا پیش می‌برد. این امر موجب شده که در ارتباط با ایران هم با سخت‌گیری بیشتری عمل کند و چنین تصمیماتی در روابط این کشور با ایران تاثیرگذار بوده است. گفتاری از محمود شوری، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل روسیه
تنش در روابط ایران و روسیه گذراست

ديپلماسى ايرانى: در دیدار اخیر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران  با ویکتور ایوانف، یکی از مقامات عالی رتبه سیاسی و رئیس سازمان فدرال مبارزه با مواد مخدر روسیه، صالحى در مورد گسترش روابط ایران و روسیه تـأکید کرده و خواستار گفت وگوى صریح به نفع دو طرف شده است. همچنین او افزوده است که می‌تـوانیم تـعاملات سیاسی خود را به گونه ای تنظیم کنیم که هر دو کشور بهره مند شوند.

گفتاری از محمود شوری، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل روسیه، برای دیپلماسی ایرانی:

با توجه به اتفاقاتی که در طی یک سال اخیر افتاده، روابط ایران و روسیه تغییراتی کرده است. در واقع روابط نسبت به آنچه که در گذشته بوده دچار دست‌انداز شده است. اظهاراتی که از جانب مقام هاى هر دو طرف صورت گرفته نیز باعث دامن زدن به تیرگی روابط شده؛ هم آقای مدودف سخنانی را علیه منافع ملی ایران اظهار کرده و هم رئیس جمهور ایران نیز صحبت‌هایی را در مجامع عمومی‌ علیه روسیه داشته است.

این امور باعث شده است که نگاه منفی به روابط ایران و روسیه در سطح عمومی‌ بیشتر شود. چنین مسائلی باعث شده بدگمانی‌هایی که از گذشته در ایران نسبت به روسیه وجود داشته نیز بیشتر شود.

مسائلی که اخیرا درباره شفاف‌سازی گفته شده است بیشتر برای بازسازی روابط مطرح شده و با توجه به این امر، آقای صالحی برای بهبود روابط و همچنین بر اساس نیازی که دو کشور به يکديگر دارند، هدف خود را مبتنی بر روشن‌تر کردن راه روابط ایران و روسیه قرار داده است.

همچنین آقای صالحی با توجه به اینکه مسئولیت سازمان انرژی اتمی‌ ایران را داشته‌ و از نزدیک نوع همکاری ایران و روسیه و نیاز دو کشور را به هم حس کرده، بیشتر از دیگر مقامات ایرانی به دنبال بهبود روابط گام برداشته است.

همان‌طور که می‌دانیم روابط ایرن و روسیه در سطوح مختلف دنبال می‌شود. ما در سطح منطقه‌ای، دو جانبه و در سطح بین المللی به همکاری با یکدیگر نیاز داریم و نباید اجازه دهیم که مسائل مقطعی و اظهارنظرهای ناپخته روابط دو کشور را به مسیری بکشاند که غیرقابل بازگشت باشد.

در مسائل دوجانبه نیازها و همکاری‌هایمان کاملا مشخص است، چه در مباحث هسته‌ای و چه در سطح منطقه‌ای نیز سطوح همکاری‌ها کاملا آشکار است. به عنوان مثال ايران و روسيه در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز مسائل مشترکی دارند که باید در پی حل آن مسائل باشند.

در سطح بین المللی نیز در بسیاری از موضوعات همسویی‌هایی را از گذشته تا به امروز با یکدیگر داشته و خواهند داشت.

بنابراین به نظر می‌رسد آقای مدودف در شرایطی قرار دارد که به دنبال بازسازی روابط خود با غرب است و با نوعی نگاه مثبت روابط خود را با امریکا پیش می‌برد. این امر موجب شده که در ارتباط با ایران هم با سخت‌گیری بیشتری عمل کند و چنین تصمیماتی در روابط این کشور با ایران تاثیرگذار بوده است.

تنش در روابط دو کشور خیلی هم دوام نخواهد داشت و مدودف نیز متوجه خواهد شد که خراب شدن روابط روسیه با ایران به نفع این کشور نخواهد بود، حتی اگر تغییرات سیاسی هم در روسیه صورت بگیرد باعث خواهد شد که روابط با ایران دوباره روند رو به رشدی را طی کرده و به سوی بازسازی پیش رود.


نظر شما :