رحيمى: متکى مى‌دانست برکنار مى‌شود

۲۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۷ کد : ۹۶۶۹ اخبار اصلی
رحيمى گفت: آقاى متکى قبل از سفر سنگال در صحبت مشروحى که با رئيس جمهور داشتند در ...
رحيمى: متکى مى‌دانست برکنار مى‌شود

مراسم توديع منوچهر متکى، وزير امور خارجه سابق در وزارت امور خارجه در حالى برگزار شد که در اين مراسم نه متکى حاضر بود و نه رئيس جمهور. به جاى احمدى‌نژاد، محمدرضا رحيمى، معاون رئيس جمهورى حاضر شده بود.

رحيمى در سخنانى درباره برکنارى متکى گفت: آقاى متکى قبل از سفر سنگال در صحبت مشروحى که با رئيس جمهور داشتند در جريان تغييرشان قرار گرفته و مى‌دانستند که آقاى صالحى در چنين روزى معارفه خواهند شد.

البته آقاى رحيمى روشن نکرد، اگر متکى مى‌دانست که قرار است برکنار شود چگونه به ماموريت خارجى استفاده مى‌شود تا پيام رئيس‌جمهورى را برساند.

با اين حال معاون اول رئيس جمهور در مراسم توديع و معارفه وزير پيشين و سرپرست وزارت امور خارجه گفت: «امروز همه جمع شده‌ايم که از جناب آقاى متکى تشکر کنيم و به آقاى صالحى خوشامد بگوييم. وزارت خارجه به همان سبکى که آقاى متکى در دولت نهم و دهم طراحى و پى ريزى کرده‌اند توسط آقاى صالحى به کارش ادامه خواهد داد. روش و نوع کار و سياست همان است که از قبل بوده است. ما دنبال تغيير نيستيم اما دنبال تحول در پى تحول هستيم که توسط برادر عزيزمان آقاى متکى شکل گرفت و انشاالله به وسيله دکتر صالحى تحولات بيشترى رقم زده خواهد شد.»

به گزارش ايسنا، معاون اول رئيس جمهور با اشاره به آنچه در مطبوعات پس از برکنارى منوچهر متکى وزير پيشين امور خارجه مبنى بر اين که چرا در زمانى که وى در سفرى کارى بوده است، حکم برکنارى اش صادر شده است؟ اظهار کرد: هرگز چنين نيست و چنين نخواهد بود. با آقاى متکى قبل از سفر سنگال در يکى از ايام هفته گذشته آن صحبت مشروحى که ميان ايشان و رئيس جمهور شکل گرفت شد و وقتى ايشان به سنگال رفتند مى‌دانستند که آقاى صالحى در چنين روزى معارفه مى‌شود و اين اتفاق خواهد افتاد.

وى تصريح کرد: مسئولان جمهورى اسلامى ايران به گونه‌اى خدمت مى‌کنند که تا آخرين لحظه بدون اين‌که خم به ابرو بياورند در تلاش هستند و انگار تازه منصوب شده‌اند و اين‌که گفته مى‌شود در حالى که ايشان در سفر بوده‌اند چنين تصميمى گرفته شده هرگز چنين نبوده است. هيچ مسئولى بدين وضع از مسئوليتش خداحافظى نمى‌کند. چون جنبه اخلاقى ندارد. جمهورى اسلامى ايران بر پايه دوستى و مروت نهادينه شده و همه ما به دنبال مهر و محبت هستيم و يکى از شعارهاى دکتر احمدى نژاد مهرورزى است. جاى آقاى متکى در دولت محفوظ است و با نظر رئيس جمهور درباره به عهده گرفتن مسئوليت ديگرى مذاکره کرده‌اند و اميدواريم بعد از رفع خستگى سفر و استراحت اين مسئوليت مشخص و به يکى از امور در دولت دعوت خواهند شد.

رحيمى ادامه داد: اميدوارم آقاى متکى بيش از وزارت خارجه منشا خدمت در مسئوليت هاى بعدى باشند و اين پيمان را ببنديم که همه در هر مسئوليتى هستيم آقاى صالحى را براى خدمت بيشتر يارى کنيم. ما با آمدن آقاى صالحى به دنبال اين هستيم که خدمت بيشترى شکل بگيرد و از همه برادران عزيز و مديران و معاونان حاضر در وزارت خارجه و روساى ادارات تقاضا داريم دستان پرعطوفتشان را به دستان پرمحبت آقاى صالحى گره بزنند و براى کارى بزرگ‌تر و ايفاى نقشى بيشتر تلاش کنند.

رحيمى گفت: آقاى صالحى دانشمندى توانا در عرصه‌هاى گوناگون است و خدمات شايسته‌اى داشتند و امروز بنا دارند يک بار ديگر پس از 30 سال خدمت همه تجربيات و توان خود را مصروف اعتلا و ارتقا در وزارت خارجه کنند.

وى گفت: وزارت خارجه پيشانى نظام ما در خارج است و اين پيشانى منور و روشن است منهاى برخى ناملايماتى که برخى نابه کار براى لکه دار کردن اين پيشانى روشن انجام داده‌اند اما نتوانسته‌اند مانع کار و تلاش و ماموريت ماموران وزارت خارجه در اقصى نقاط دنيا شوند.

وى خاطرنشان کرد: قطعا از امروز به بعد در يک دوره‌اى جديد شاهد تحول و تغييرات جديدى در عرصه جهانى خواهيم بود. به برکت يک دلى و يک جهتى همه مردم ايران در سراسر کشور و به حرمت امام حسين(ع) و ياران و اصحاب و اجدادش تا حضرت ولى عصر(عج) همه نصرت خداوند در ميدان خدمت نصيب آقاى صالحى شود. اميدواريم ميان آقاى صالحى و برادرانمان در وزارت خارجه پيوند و هم‌دلى صورت گيرد.

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: وزارت خارجه امروز تبديل به يک درخت تنومند شده که شاخه‌هاى آن در همه نقاط کشور و دنيا گسترده است.

‌محمدرضا رحيمى در ابتداى اين مراسم با تسليت ايام تاسوعا و عاشوراى حسينى و شهادت تعداد قابل توجهى از هموطنان‌مان که براى عزادارى حاضر شده بودند و به ناحق و بى‌گناه در خاک و خون غلتيدند شهادت اين عزيزان را به همه مردم ايران و مردم سيستان و بلوچستان و خاندان آنها و على‌الخصوص به مقام معظم رهبرى تسليت گفت.

وى گفت: امروز براى تقدير از برادرى خدوم، عاشق به نظام جمهورى اسلامى ايران و دوستدار و معتقد به ولايت فقيه و رهبرى مقام معظم رهبرى اينجا هستيم. آقاى منوچهر متکى در همه ايامى که در هر مسند و جايگاهى از جمله مجلس شوراى اسلامى، سفارت‌هاى جمهورى اسلامى ايران در کشورهاى مختلف، معاونت وزارت خارجه و به عنوان وزير خارجه در پنج سال گذشته بودند زحمات زيادى را متحمل شدند. قرار است با حضور آقاى متکى که امروز جايشان اينجا خالى است در مراسم اصلى به عنوان توديع ايشان که بناست از همه اعضاى دولت و با حضور رئيس‌جمهور برگزار شود به عنوان توديع و معارفه از ايشان تقدير شود. همچنين از عمق وجودم و با وجود رفاقت 30 ساله‌اى که با ايشان دارم از زحمات‌شان تقدير و تشکر مى‌کنم.

وى در ادامه خاطرنشان کرد: امروز به معرفى کسى مى‌پردازم که شخصيت‌شان براى همه عيان و مشخص است چه در زمانى که رئيس دانشگاه صنعتى شريف در دو دوره بودند و چه زمانى که در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و يا زمانى که در کنفرانس اسلامى ماموريت داشتند و اکنون نيز در سازمان انرژى اتمى مشغول هستند. آقاى صالحى يکى از افتخارات دولت در متانت و سلامت نفس هستند و در بين همه دولتيان کم‌نظيرند. بر حسب مرسوم که يکى مى‌آيد و يکى جا و مقامش را تحويل مى‌دهد و تا بوده همين بوده و اگر بنا بود اين طور مشاغل و مسندها ثابت باقى بماند در کشور هرگز تغيير و تحولى اتفاق نمى‌افتاد اين تحول صورت گرفته است.

معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: وزارت امور خارجه وزارتخانه‌اى است که پس از انقلاب مديران متعددى را به خود ديده و امروز نوبت به آقاى على‌اکبر صالحى عزيز رسيده که در پى مساعى و تلاش‌هاى آقاى متکى طرحى نو خواهد انداخت و کارى به مراتب بيشتر از گذشته براى نظام انجام خواهد داد.

وى خاطرنشان کرد: وضعيت ما امروز ويژه، خطير و در عين حال پربرکت است. از يک طرف در کنار تحريم‌هاى متعدد که شديدترين تحريم‌ها در حق ايران اعمال مى‌شود وضعيتى به مراتب بهتر از قبل از تحريم‌ها را داريم. در همين ايام قانون اجراى هدفمندى يارانه‌ها که آغازش بنا به اعلام رياست جمهورى در آينده نزديک است آغازى مبارک در دل شديدترين تحريم‌هاست که توسط قدرت‌هاى بزرگ در حق ايران اعمال مى‌شود. ما با رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و لطف دکتر احمدى‌نژاد همه تهديدها را تبديل به فرصت کرده‌ايم.

رحيمى اظهار کرد: برادران ما در وزارت خارجه شاهد هستند که همه تهديدها تبديل به فرصت شده است و در چنين شرايطى قانون هدفمندى يارانه‌ها با رعايت کامل دهک‌هاى پايين جامعه به زودى آغاز مى‌شود و همان طور که در عاشورا و با انقلاب امام حسين(ع) بزرگترين تحول تاريخى رخ داد، رخداد ديگرى در ايام شهادت سالار شهيدان نمايان مى‌شود و آن هم يک انقلاب در اقتصاد و معيشت مردم است و به لطف دعاى شما در اين ايام گامى اساسى در تحول اقتصادى کشور برداشته خواهد شد که به محض طى اولين مرحله و مراحل بعدى نتيجه مطلوب و مبروک آن را ملاحظه خواهيم کرد.


نظر شما :