تلاش اسرائيل براى مهاجرت يهوديان ايران

۲۶ آذر ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۸ کد : ۹۶۶۳ اخبار اصلی
يکى از اصلى ترين دلايل امتناع يهوديان از سفر به اسرائيل ، اوضاع مناسب اقتصادى است که اين قشر در ايران از آن برخوردار هستند.
تلاش اسرائيل براى مهاجرت يهوديان ايران

 

نام ايران و رژيم صهيونيستى سال‌هاست که به عنوان دو دشمن قسم خورده در رسانه هاى بين المللى مطرح مى شود. در چند سال اخير حجم تنش ميان دو طرف به واسطه سخنان مقام هاى ارشد هر دو کشور به اوج خود رسيده است. خبرگزارى رسمى اسرائيل در تازه ترين نوشتار خود به بررسى طرح هاى تل آويو براى انتقال يهوديان ايران به اسرائيل پرداخته و مى نويسد:

از 1948 تا‌کنون بيش از 76 هزار يهودى از ايران به اسرائيل بار سفر بسته‌اند. اين در حالى است که پارلمان و اداره مهاجرت اين رژيم در حال حاضر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا 25 هزار يهودى باقى مانده در ايران را هم به تل آويو منتقل کند. يکى از اصلى ترين دلايل امتناع يهوديان از سفر به اسرائيل ، اوضاع مناسب اقتصادى است که اين قشر در ايران از آن برخوردار هستند. 25 هزار يهودى در حالى در ايران مانده‌اند و گويا خيال مهاجرت حداقل به اسرائيل را ندارند که کودکان آنها در مدارس خود هر روز صبح در برنامه صبحگاهى شعار مى‌دهند: مرگ بر امريکا، مرگ بر اسرائيل.

کميته کنست اسرائيل به مناسبت روز جهانى حقوق بشر، موضوع يهوديان ايران را با نمايندگان جامعه يهود ترکيه و ايران در ميان گذاشت. رهبر اجتماع ايرانى‌هاى يهودى در اسرائيل در اين خصوص مى گويد: زمانى که از هم کيش‌هاى خود سوال مى‌کنم چرا با وجود زندگى در قالب اقليت در ايران مانده ايد؟ پاسخ مى دهند که همه آنچه که مى‌خواهيم در ايران براى ما فراهم است. اما من گمان مى‌کنم که يهوديان در ايران در نهايت به سرنوشت يهوديان در روزهاى حکومت هيتلر در آلمان نازى گرفتار خواهند شد!

اين نماينده جامعه ايرانى در اسرائيل ادعا مى‌کند که يهوديان در ايران در منازلى زندگى مى‌کنند که حداقل 100 مترمربع مساحت دارد. اين در حالى است که در اسرائيل به آنها واحدهاى مسکونى بسيار کوچک داده مى شود. اين مساله از منظر آنها تنزل در استاندارد زندگى است. علاوه بر اين بسيارى از خانواده هاى يهودى فرزندان ذکورى دارند که هنوز خدمت سربازى را تمام نکرده و نمى‌توانند از ايران خارج شوند.

وزارت امور مهاجرت اسرائيل طرحى را براى تشويق يهوديان ايران براى مهاجرت در اختيار کنست قرار داده که منتظر تصويب است. بر اساس اين طرح، هر يهودى که تهران را به مقصد تل آويو ترک کند مبلغ 2 ميليون دلار کمک هزينه زندگى دريافت خواهد کرد. يک عضو کنست اسرائيل بى‌توجه به امتناع شخصى يوديان ايران و ترکيه براى مهاجرت به اسرائيل ادعا مى‌کند که اين طيف در هر دو اين کشورها گروگان دولت هستند! سه سال پيش هر خانواده يهودى ايرانى که به اسرائيل مهاجرت مى کرد 10 هزار دلار کمک هزينه زندگى و مکانى براى اسکان دريافت مى کرد. اسرائيل در حالى جنجال رسانه اى براى بد نشان دادن وضعيت يهوديان به راه انداخته است که اين طيف در ايران از آزادى کامل براى انجام فرايض دينى برخوردار هستند.

کريستين ساينس مانيتور اخيرا با خانمى يهودى در ايران که خود را راچل معرفى کرده، گفت‌وگويى داشت. راچل در خصوص زندگى در ايران مى گويد: ما در ايران از امنيت کامل برخوردار هستيم. البته مى دانيم که براى حفظ اين امنيت بايد در چارچوبى خاص باقى بمانيم. نبايد به مسلمانان زياد نزديک شويم در غير اين صورت ضرر خواهيم کرد.

خبرگزارى اسرائيل در ادامه سخنان بى پايه و اساس خود بر خلاف ادعاى يهوديان ساکن ايران مى‌نويسد: هر يهودى در ايران مى تواند در چشم بر هم زدنى به جاسوسى براى اسرائيل يا ايالات متحده محکوم شود. در جريان سال‌هاى ابتدايى انقلاب اسلامى بسيارى از تجار يهودى به اتهام جاسوسى اعدام شدند!

خبرگزارى اسرائيل در ادامه مى‌نويسد: اوضاع اقتصادى يهوديان در ترکيه هم چندان مناسب نيست. رهبر يهوديان ترک ساکن اسرائيل نيز در اين خصوص مى گويد: هر بار که رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه يا يکى از اعضاى کابينه وى، اسرائيل را مورد انتقاد شديد قرار مى دهد، يهوديان آن را به مثابه تهديدى براى خود مى‌دانند.


( ۱ )

نظر شما :