نگرانى عربستان از مثلث شيعى ايران - پاکستان - عراق

۲۳ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۶ کد : ۹۶۴۵ اخبار اصلی
در نامه‌اى که ويکى ليکس از هيلارى کلينتون منتشر کرده در آن آمده است که عربستان سعودى از تشکيل مثلثى شيعه متشکل از ايران و پاکستان و عراق بسيار نگران است.
 نگرانى عربستان از مثلث شيعى ايران - پاکستان - عراق

ديپلماسى ايرانى: ويکى‌ليکس در تازه‌ترين سندى که از دستگاه ديپلماسى ايالات متحده امريکا افشا کرده، نامه‌اى را از هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا منتشر کرده که در آن آمده است، عربستان سعودى از تشکيل مثلثى شيعه متشکل از ايران و پاکستان – که در آن آصف عالى زردارى که به شيعيان تمايل بسيار دارد، رئيس جمهور است – تا عراق تحت حکومت نورى مالکى بسيار نگران است.

اين نامه که تاريخ آوريل 2009 را بالاى صفحه خود دارد، شيخ عبدالله بن زايد، وزير امور خارجه امارات متحده عربى به هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا مى‌گويد: «عربستانى‌ها يک روز هم از حزب ملى پاکستان که زردارى رياست آن را بر عهده دارد، احساس آرامش نمى‌کنند و از اين که زردارى که نسبت به شيعيان بسيار منعطف است تلاش دارد روابطش را با ايران گسترش دهد، شکايت دارند و معتقدند پيگيرى اين سياست در نهايت باعث تشکيل مثلثى شيعى در منطقه خواهد شد.»

بر اساس سند ويکى‌ليکس، عربستان نقشى اساسى در پاکستان بازى مى‌کند و حجم حضورش در اين کشور دست کمى از ايالات متحده ندارد.

در سند ديگرى از ويکى‌ليکس که تاريخ انتشار آن به سال 2007 باز مى‌گردد، عادل الجبير، سفير عربستان در ايالات متحده مى‌گويد که عربستانى‌ها اوضاع در پاکستان را به نگاه يک کشور شريک دنبال نمى‌کنند.

در اين نامه آمده است که عبدالله بن عبدالعزيز، به آصف على زردارى، اعتمادى ندارد و ترجيح مى‌دهد که مشرفى ديگر در پاکستان بر سر کار آيد.

ويکى‌ليکس همچنين سند ديگرى را افشا مى‌کند که در آن آمده است، ملک عبدالله پادشاه عربستان در ديدارى که با جيمز جونز، مشاور امنيت ملى امريکا در ژانويه 2009 داشته، به او گفته که زردارى راس فساد است و فساد سراسر هيکلش را فرا گرفته است.

در اين ديدار امريکايى‌ها به پادشاه عربستان مى‌گويند: «به نظر مى‌رسد شما به دنبال مشرف ديگرى هستيد، حاکمى که قدرتمند باشد و رهبرى که همه او را بشناسند تا بتوانيد به او اعتماد کنيد.»

در اين نامه‌ها همچنين آمده است که عربستانى‌ها مى‌خواهند ارتش پاکستان همچنان زمام امور را در اين کشور در دست داشته باشد. در نامه ديگرى که از سوى امير محمد بن نايف، وزير کشور عربستان منتشر شده، ارتش پاکستان "اسب پيروز" عربستان سعودى در پاکستان توصيف شده است.

درباره نگرانى عربستانى‌ها نسبت به تمايل مذهبى زردارى و نزديکى‌اش به ايران، عمر خان على شيرازى، سفير پاکستان در رياض مى‌گويد که عربستانى‌ها به رئيس جمهور زردارى اعتمادى ندارند چرا که به ايران بسيار نزديک است.

زردارى از اين که عربستانى‌ها او را به دليل رابطه با ايران دائما زير نظر دارند، سرزنش مى‌کند. زردارى زمانى عصبانيت عربستانى‌ها را بر انگيخت که سفرهايى به چين، اروپا و امريکا انجام داد و به وضوح دورى خود از عربستانى‌ها را به رخشان کشيد. اين حرکت باعث شد تا عربستان نيز کمک‌هاى نفتى‌ و مالى‌اش به پاکستان را محدود سازد. حرکتى که به وضوح نشان از نارضايتى رياض از اسلام‌آباد و سردى در روابط دو طرف دارد.

در نامه‌هاى ديگر آمده است که امريکايى‌ها چندان از ديدگاه عربستانى‌ها نسبت به پاکستان خشنود نيستند و پس از مشاهده مواضع عربستانى‌ها به دنبال هم‌پيمان مسلمان ديگرى براى همکارى با آن در پاکستان رفته‌اند. ديدگاه آنها از عربستان متوجه ترکيه شده به گونه‌اى که ديپلمات‌هاى امريکايى در پاکستان همکارى با آنها را بسيار مثبت و ثمربخش توصيف کرده‌اند.   


نظر شما :