شتر مرگ بر در خانه غول سياست خارجى امريکا

۲۳ آذر ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۴ کد : ۹۶۴۴ اخبار اصلی
سخنان رامين مهمان پرست درباره مرگ ريچارد هالبروک در نوع خود قابل توجه بود.
شتر مرگ بر در خانه غول سياست خارجى امريکا

 

ديپلماسى ايرانى: اين هفته در نشست هفتگى سخنگوى وزارت امور خارجه با خبرنگاران موضوعات خبرساز بسيار بود. اما سخنان رامين مهمان پرست درباره مرگ ريچارد هالبروک در نوع خود قابل توجه بود.

سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان درباره درگذشت ريچارد هالبروک، فرستاده ويژه آمريکا در افغانستان و پاکستان گفت: حوادث منجر به درگذشت افراد مى‌شود بايد مايه عبرت باشد براى همه مردم به خصوص سياستمداران که بدانند دنيا محل گذر است و به اعمال، رفتار و سياست‌ها با تعمق بيشترى نگاه کنند از اين صحنه‌هاى عبرت‌آموز بايد استفاده کرد تا جهانى عادلانه داشته باشيم. وى گفت: سياست‌هايى که دولت آمريکا دنبال مى‌کند تا زمانى که جهت‌گيرى صحيحى نداشته باشد توفيقاتى را در بر نخواهد داشت. اينتغييرات موقعى موثر خواهد بود که به تغيير سياست‌ها منجر شود. براى ما سياست‌هاى دولت آمريکا اهميت دارد.


وزارت امور خارجه آمريکا ديروز اعلام کرده بود:‌ ريچارد هالبروک، فرستاده
 ويژه رئيس جمهور آمريکا در افغانستان و پاکستان در 69 سالگى مُرد.


به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل
 از خبرگزارى آسوشيتدپرس‌، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ريچارد هالبروک را چهره شاخص و خستگى ناپذير ديپلماسى آمريکا خواند که عاشق کشورش بود و براى ايجاد صلح تلاش مى‌کرد


هالبروک روز جمعه به علت ناراحتى قلبى در
 بيمارستان بسترى ‌شد و روز شنبه اولين عمل جراحى را انجام داد که به دليل ناموفق بودن آن بار ديگر تحت عمل جراحى قرار گرفت‌، اما نهايتا روز دوشنبه درگذشت.


فرستاده ويژه آمريکا از زمان جان اف کندى‌، رئيس
 جمهور اسبق آمريکا‌ تا زمان اوباما با دموکرات‌ها کار کرد. وى خدمت خود را به دولت آمريکا در سال 1962 در ويتنام آغاز کرد و پس از آن به تدريج رئيس دانشگاه براون شد و دورانى را نيز به عضويت هيات آمريکا در مذاکرات صلح پاريس در خصوص ويتنام درآمد.


بيل کلينتون‌، رئيس جمهور سابق آمريکا طى
 بيانيه‌اى اعلام کرد:‌ ريچارد هالبروک شخصى بود که جان افراد زيادى را نجات داد‌، صلح را تضمين کرد و اميد را در دل‌هاى افراد بى‌شمارى در سراسر جهان بيدار کرد.


هالبروک جمعه در جریان ملاقات با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا دچار ناراحتی قلبی شد و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت. 

اوباما در بیانیه‌ای پس از درگذشت هالبروک، وى را یک غول واقعی در سیاست خارجی که آمریکا را قوی‌تر، ایمن‌تر، و محترم‌تر کرد، خواند. 

اوباما نوشت: ریچارد برای تقریبا 50 سال، با سربلندی و به شکلی متمایز، به کشوری که دوست می‌داشت، خدمت کرد. این دیپلمات با سابقه که به بولدوزر معروف بود، گروه‌های متخاصم زیادی را پای میز مذاکره آورده بود. 

کلینتون نيز در بیانیه‌ای در تجلیل از او نوشت: ریچارد هالبروک از نخستین روزها در ویتنام تا نقش تاریخی‌اش در آوردن صلح به بالکان تا آخرین ماموریتش در افغانستان و پاکستان، مدیریت وضعیت خطرناک کنونی و تضمین آینده‌ای امن، نقش آفرید.

حامد کرزی، رئیس‌جمهورى افغانستان و آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهورى پاکستان یکشنبه با همسر هالبروک تماس گرفته بودند. 

مرگ هالبروک درحالی اتفاق می‌افتد که دولت اوباما قرار است این هفته تازه‌ترین جزئیات سیاست خود در قبال افغانستان و پاکستان را علنی کند.

 


نظر شما :