سلطان قابوس: تا امريکا را داريم از ايران نمى ترسيم

۲۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۹۶۱۷ اخبار اصلی
ايران از سياست «قدرت نرم» استفاده کرده و در اين زمينه هم موفق بوده و توانسته در کاهش ترديدهاى برخى رهبران کشورهاى عربى نسبت به برخى از نيات سياسى‌اش موفق شود تا سياست‌هاى حقيقى خود را به اجرا در آورد.
سلطان قابوس: تا امريکا را داريم از ايران نمى ترسيم

ديپلماسى ايرانى: اسناد تازه‌اى از ويکى‌ليکس منتشر شده که نشان مى‌دهد حتى کشورى مثل عمان که جمهورى اسلامى ايران رابطه استراتژيک و روابط امنيتى با آن برقرار کرده‌، چندان اطمينانى به ما ندارد.

به گزارش شبکه خبرى الجزيره، بر اساس سند تازه‌اى که ويکى‌ليکس منتشر کرده و به تاريخ اول مارس 2008 مربوط مى‌شود، سلطان قابوس بن سعيد، پادشاه عمان در ديدارى که با ويليام فالون، فرمانده نيروهاى مرکزى امريکا در مسقط داشت، به وى گفته است که ايران از سياست "قدرت نرم" استفاده کرده و در اين زمينه هم موفق بوده و توانسته در کاهش ترديدهاى برخى رهبران کشورهاى عربى نسبت به برخى از نيات سياسى‌اش موفق شود تا سياست‌هاى حقيقى خود را به اجرا در آورد.

در اين نامه که مربوط به سفارت امريکا در مسقط است، سلطان قابوس نگرانى خود را از دخالت ايران در عراق و در مناطق خاورميانه به روشنى ابراز مى‌دارد و مى‌گويد: «ايرانى‌ها نادان نيستند، خوب مى‌دانند که چه مى‌کنند و خطوط قرمز را به خوبى رعايت مى‌کنند، مثلا خوب مى‌دانند که نبايد با ايالات متحده رو در رو شوند.»

سلطان همچنين به نمانيده امريکا مى‌گويد: «ايران کشور بزرگى است که قدرت دارد و ما بايد با آن به صورت مسالمت‌آميز زندگى کنيم.»

وى سپس با پوزخند مى‌گويد: «نقل قولى نزد ما وجود دارد که مى‌گويد تا در افق ما ايالات متحده است، از چيزى نمى‌ترسيم.»

 سلطان قابوس درباره عراق مى‌گويد که اوضاع عراق را از نزديک پيگيرى مى‌کند و از اينکه امريکا قصد دارد عقب‌نشينى حساب نشده‌اى از اين کشور انجام دهد، ابراز نگرانى مى‌کند.

وى تاييد مى‌کند که وضعيت امنيتى عراق بهبود يافته ولى در اين حال مى‌گويد که بهتر است عقب نشينى از عراق در وقت مناسبى انجام شود تا وضعيت عراق به خطر نيفتد.

قابوس تصريح مى‌کند که عراق بايد زمام امور خود را خودش به دست گيرد و در عين حال از طرف امريکايى مى‌پرسد که آيا اين امکان وجود دارد که گروه‌هاى سياسى عراقى يک دست شوند تا بتوانند امورشان را خودشان به دست گيرند.

وى سپس از فالون مى‌پرسد: آيا اعتقاد داريد که نورى مالکى نخست‌وزير عراق و دولتش حق دارد که تدابيرى بينديشد تا تمام عراق را تحت کنترل خود داشته باشد؟

در اين نامه آمده است که فالون هيچ پاسخى به پرسش‌هاى سلطان نمى‌دهد.

در بخش ديگرى از نامه‌اى که ويکى‌ليکس منتشر کرده آمده است که سلطان قابوس پيشنهاد فالون براى سرمايه‌گذارى عمان در عراق را چندان جدى نمى‌گيرد و به وى پاسخ مى‌دهد: هر وقت که ديديم عراقى‌ها خود براى سرمايه‌گذارى در کشورشان متمايل شدند ما نيز در عراق سرمايه‌گذارى خواهيم کرد.

پادشاه عمان همچنين به پيشنهاد فالون براى کمک به پيشرفت امکانات زيربنايى کشورهايى مثل افغانستان که تحت کنترل امريکا هستند نيز بى‌توجهى نشان مى‌دهد و حرف را عوض مى‌کند و درباره لزوم توسعه بزرگراه‌ها و خيابان‌ها و تاثير آنها بر پيشرفت اقتصادى سخن مى‌گويد.


نظر شما :