امريکا خطاب به فلسطينى‌ها:

ما حريف اسرائيل نيستيم

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۴ کد : ۹۶۱۱ اخبار اصلی
آخرين اظهار نظر ايالات متحده مبنى بر اين که از فشار به اسرائيل براى توقف شهرک‌سازى‌ها عاجز است و نمى‌تواند کارى در اين زمينه پيش ببرد، در حقيقت آب سردى بر پيکر سران فلسطينى بود تا به نوعى به اين نتيجه برسند که فعلا نمى‌توان به امريکايى‌ها چندان اطمينان کرد.
 ما حريف اسرائيل نيستيم

ديپلماسى ايرانى: آخرين اظهار نظر ايالات متحده مبنى بر اين که از فشار به اسرائيل براى توقف شهرک‌سازى‌ها عاجز است و نمى‌تواند کارى در اين زمينه پيش ببرد، در حقيقت آب سردى بر پيکر سران فلسطينى بود تا به نوعى به اين نتيجه برسند که فعلا نمى‌توان به امريکايى‌ها چندان اطمينان کرد.

امريکايى‌ها رسما گفته‌اند که هر کار مى‌کنند اسرائيل به توقف شهرک‌سازى‌ها راضى نمى‌شود و از راضى کردن آن عاجز شده‌اند.

در مقابل اسرائيلى‌ها مى‌گويند که امريکا فقط به ما وعده داده و آن پيشنهادهايى که هر جا مى‌نشيند و از آن صحبت مى‌کند فقط در حد حرف است و حاضر نيست تعهدى در اين زمينه امضا کند. صهيونيست‌ها حتى مدعى‌اند که وعده‌اى که امريکايى‌ها مبنى بر کمک نظامى جديد به اسرائيل در برابر توقف چند ماهه شهرک‌سازى‌ها مى‌دهند، بلوفى بيش نيست چرا که اين سلاح‌ها قبلا به اسرائيل فروخته‌ شده پولش هم دريافت شده ولى امريکايى‌ها مى‌خواهند آن را به جاى پيشنهادهاى تشويقى خود جا بزنند.

در همين حال برخى مقامات اسرائيلى‌ در پاسخ به اين پرسش که چرا تا اين اندازه به تداوم شهرک‌سازى‌ها اصرار دارند در حالى که خود مى‌دانند کارى خلاف مقررات جامعه بين‌المللى و سازمان ملل انجام مى‌دهد، مى‌گويند، اگر شهرک‌سازى‌ها متوقف شود فلسطينى‌ها فورا بيت‌المقدس را مى‌گيرند و آن را پايتخت خود اعلام مى‌کنند.  

با اين حال اين مسئله مانع نشد که تحرکات ديپلماتيک تازه‌اى در منطقه شکل نگيرد. حکومت خودگردان فلسطينى تصميم گرفت در دو جبهه به رايزنى بپردازد. از يک سو محمود عباس، رئيس حکومت خودگردان فلسطينى به قاهره رفت تا با حسنى مبارک بر سر مذاکرات صلح به مذاکره بنشيند و از سوى ديگر صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينى راهى واشنگتن شد تا در آنجا با هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا بر سر همين موضوع رايزنى کند.

آخرين خبرها حاکى از آن است که واشنگتن به طرف فلسطينى وعده داده به رغم شکست‌هاى جارى در تلاش‌هاى امريکا براى قانع کردن اسرائيل حاضر است مجددا تلاش خود را به کار گيرد تا دو طرف فلسطينى و اسرائيلى را پاى ميز مذاکره بنشاند.

به گزارش شبکه خبرى الجزيره، ديپلمات‌هاى عرب در قاهره روز شنبه اطلاع دادند که روز پنج‌شنبه 16 دسامبر وزراى امور خارجه کشورهاى عربى در پايتخت مصر گردهم مى‌آيند تا به سخنان محمود عباس گوش دهند. قرار است عباس در اين نشست نتيجه رايزنى‌هاى خود با امريکايى‌ها و پيشنهادهايى که آنها براى بازگشت پشت ميز مذاکره به او داده‌اند را به اطلاع وزراى امور خارجه عرب برساند. همچنين قرار است موضوع اعلام يک طرفه تشکيل کشور فلسطينى بر اساس مرزهاى 1967 که کشورهاى برزيل، آرژانتين، اروگوئه و پرو حمايت خود را از آن اعلام کردند نيز به بحث گذاشته شود.

صائب عريقات روز جمعه پس از ديدار با هيلارى کلينتون به جمع خبرنگاران آمد و به آنها گفت: «وزير امور خارجه امريکا چندين پيام را به او داده تا به اطلاع محمود عباس و رهبران فلسطينى برساند.»

وى از اعلام جزئيات اين پيام‌ها خوددارى کرد.

در همين رابطه هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا روز جمعه 11 دسامبر در سخنرانى خود در هفتمين نشست سالانه سياست‌هاى خاورميانه که توسط مرکز "سابان" وابسته به موسسه بروکينگز در واشنگتن برگزار مى‌شود، گفت: «واشنگتن دور تازه‌اى از گفت‌وگوهاى صلح را براى بررسى وضعيت خاورميانه ظرف ماه‌هاى آينده در چارجوب رسيدن به توافقى براى رسيدن به صلح در خاورميانه آغاز خواهد کرد.»

کلينتون همچنين خبر از آغاز دور جديدى از رايزنى‌هاى جورج ميچل در خاورميانه که از روز دوشنبه 14 دسامبر آغاز خواهد شد، داد و گفت: «تلاش مى‌شود تا فلسطينى‌ها را پشت ميز مذاکره غير مستقيم با اسرائيلى‌ها بکشانيم.»

با اين حال کلينتون تاکيد کرد، ايالات متحده در برابر هر تهديدى در کنار اسرائيل خواهد ايستاد اگر چه معتقد است که شهرک‌سازى‌ها آينده اسرائيل را به مخاطره مى‌اندازد.

وزير امور خارجه امريکا همچنين زمان کنونى را وقت مناسبى براى بررسى مسائل مورد منازعه دو طرف از جمله مرزها، امنيت، شهرک‌سازى‌ها، آب، بازگشت پناهندگان و بيت‌المقدس دانست.

وى همچنين بر تشکيل دولت مستقل فلسطينى که با اسرائيل، اردن و مصر هم‌مرز باشد، تاکيد کرد.

در همين رابطه، ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل که او نيز در اين نشست حضور داشت درباره امکان تقسيم بيت‌المقدس ميان فلسطين و اسرائيل سخن گفت و اظهار داشت، اميدواريم در چارچوب صلح فراگير بتوانيم شرايط تشکيل دو کشور مستقل را که در آن دولت عبرى بتواند به استمرار حيات خود اطمينان کامل داشته باشد و به روياهايش تحقق بخشد، فراهم کنيم.

از سوى ديگر سرگئى لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در تماس تلفنى با عمرو موسى دبير کل اتحاديه عرب نگرانى کشورش را از توقف طولانى مذاکرات ابراز داشت و حمايت کشورش را از تشکيل کشور مستقل فلسطينى که از طريق مذاکراه حاصل شود، اعلام کرد.


نظر شما :