مجله هفته/ يک خبرساز

۱۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۴ کد : ۹۵۹۳ اخبار اصلی
از بخش‌هايى که از اين هفته در روزهاى جمعه خواهيد خواند، صفحه‌اى است با عنوان يک خبرساز. ما لزوما نه از اين چهره طرفدارى مى‌کنيم و نه قصد تخريبش را داريم. تنها از باب ميل خودمان به يکى از خبرسازهاى هفته که فکر مى‌کنيم – مطمئن هم نيستيم – براى شما هم جذاب باشد مى‌پردازيم و اميدواريم مقبول بيفتد.
مجله هفته/ يک خبرساز

دیپلماسی ایرانی: از بخش‌هايى که از اين هفته در روزهاى جمعه خواهيد خواند، صفحه‌اى است با عنوان يک خبرساز. ما لزوما نه از اين چهره طرفدارى مى‌کنيم و نه قصد تخريبش را داريم. تنها از باب ميل خودمان به يکى از خبرسازهاى هفته که فکر مى‌کنيم – مطمئن هم نيستيم – براى شما هم جذاب باشد مى‌پردازيم و اميدواريم مقبول بيفتد. خواهش داريم بيفتد. براى اين صفحه کلى با ستون خبرسازان به هم زده‌ايم.

محمود احمدى نژاد کلا خبرساز است و خبرنگاران دست و پا مى‌شکنند تا در جلسات ايشان حضور به هم رسانند و داغ‌ترين اظهارنظرها و خبرها و اميدها به آينده را در رسانه‌هاى متبوع خود بازتاب دهند. همان روز که احمدی نژاد خطاب به مسئولان ورزش کشور ابلاغ کرد چهار سال بعد باید دوم آسیا شویم، در جمع خبرنگاران گفت: مارادونا به ایران می‌آید اما با تاخیر. وى همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مارادونا به عنوان سرمربی تیم ملی به ایران سفر می‌کند تنها به نشانه تایید سرش را تکان داد. همين يک تکان کافى بود تا احتمال آمدن مارادونا به عنوان سرمربى تيم ملى ايران به خبر يک خبرگزارى‌ها و روزنامه‌ها تبديل شود و مارادونا را در کنار محمود احمدى نژاد به يک سوژه جذاب تبديل کند.

يک روز قبل از اين اتفاق، خبر اعطاى ميزبانى جام جهانى 2022 دهان ما و بقيه خاورميانه‌اى‌ها را باز گذاشت و شروع کرديم به تحقير قطرى‌ها که آنها فقط پول خرج مى‌کنند و کلى باج و خراج مى‌دهند و از خودشان هيچ چيز ندارند و اين ميزبانى هم يک صله است و دست انگليس در ماجرا پيداست و اين حرف‌ها. در همين اثنا افشاگرى‌ها شروع شد: "مبلغ دریافتی زين الدين زیدان برای حمایت از میزبانی جامجهانی قطر فاش شد" بله. روزنامه هرالد تریبون استرالیا از مبلغی که زیدان بازيکن مشهور فرانسوى بابت حمایت از قطر در راه میزبانی جام جهانی 2022 از مقامات این کشور دریافت کرده، پرده برداشت؛ 15 ميليون دلار.

خبرگزاری مهر حيرت خود را از ميزبانى قطر تا اندازه‌اى با اين خبر جبران کرد و نوشت: بسیاری از مردم جهان هنوز در این فکرند که کشور کوچکی همچون قطر چگونه موفق شده میزبانی جام جهانی 2022 را از آن خود کند. در این بین نقش چهره‌های ورزشی پراهمیت است که در این خصوص می‌توان به حمایت زیدان، بازیکن پیشین تیم فوتبال فرانسه، از قطر اشاره کرد. بر پایه گزارش هرالد تریبون زیدان بابت این حمایت مبلغ 15 میلیون دلار از قطری‌ها پول دریافت کرده است.

حالا اگر روزى ديگو مارادونا پول خوبى از ما بگيرد و در ازايش جام جهانى برايمان به ارمغان بياورد، آن وقت قطرى‌ها چه مى‌گويند. احتمالا از ما تکذيب خواهد بود و از آنها تخريب. اگرچه خوب مى‌دانيم نه مارادونا ميانه خوبى با فيفا دارد و نه فيفا با مارادونا و نه ما با فيفا و نه فيفا با ما.

اما خبر سرمربى‌گرى احتمالى مارادونا در تيم ملى ما واکنش‌هاى انتقادى داخلى را هم در پى داشت. يکى از نويسندگان روزنامه تهران امروز اين گونه نوشت: شخصا از حضور مارادونا در تهران خوشحال مىشويم و اميدواريم که استقبال شايسته‌اى از اين مرد بزرگ به عمل بيايد اما نگرانى‌مان مربوط به آن تاييدى است که رييسجمهور به شکل ضمنى از انتخاب مارادونا به عنوان سرمربى تيم ملى به عمل آورده است. کيست که نداند منش شخصى مارادونا به شکل کامل با قوانين اجتماعى نظام ما در تناقض است... از پرونده اعتياد او گرفته تا تفريحات شبانه و ماجراى کودک نامشروعش و باقى قضايا. همه اينها را مى‌توانيم خوشبينانه به خصلتهاى ياغى‌گرانه اين مرد عجيب نسبت دهيم و با خنده‌اى از آن بگذريم اما وقتى پاى سرمربيگرى تيم فوتبال ايران از سوى مارادونا، به ميان مىآيد ديگر خنده بر لبانمان مى‌خشکد... ما خود به خوبى مى‌دانيم که حضور مرد مشهورى مثل مارادونا در پست سرمربيگرى تيم ملى چه بازتاب تبليغاتى گسترده‌اى در منطقه و حتى جهان خواهد داشت. اما وقتى به فکر تناقض‌هاى رفتارى واضح مارادونا با عرف مقبول اين کشور مى‌افتيم منطقى‌تر مى‌بينيم که از گزينه‌اى اينچنين ملتهب چشم بپوشيم. اميدوارم لبخند رئيسجمهور هنگامى‌ که با حرکت سر، مربيگرى مارادونا در ايران را تاييد مى‌کرد به شکل تلويحى تاکيدى باشد بر غيرعملى بودن اين اتفاق. حتى فوتبالدوستان دو آتشه هم از خدا مىخواهند که اين وعده فقط يک شوخى باشد.

خدا دل اين روزنامه نگار دلسوز را نشکاند و اگرچه بارانى بر سر تهرانى‌ها نازل نکرد ولى دست کم مهر ايران را از دل مارادونا دور کرد و بلافاصله اين خبر پيچيد که "مارادونا احتمال حضور در ایران را تکذیب کرد"

مارادونا گفت که قصد او مربیگری یک تیم آرژانتینی است یا کشوری که نزدیک آرژانتین باشد. همچنین یکی از نزدیکان مارادونا اعلام کرد: این موضوع به نظر من ساده انگارانه به نظر می‌رسد.

شبکه خبری صداقت به نقل از خبـرگزاری آلمان در گـزارشی از بوئنوس آیرس اعلام کرد: دیه گو مارادونا گزارش‌های منتشر شده در خصوص احتمال موافقت وی با پذیرفتن سمت مربیگری تیم ملی فوتبال ایران را تکذیب کرده است.

مارادونا خيلى محترمانه دعوت يکى از دوستدارانش آقاى احمدى نژاد را رد کرد و افزود: این موضوع صرفا یک شایعه است که هیچ اساسی ندارد. به علاوه، بدون اینکه قصد داشته باشم ایران را ناچیز بشمارم باید اعلام کنم مکان‌های راحت‌تری در مقایسه با ایران نیز وجود دارد. مخصوصا در حال حاضر به علت انتخاب روسیه و قطر به عنوان میزبان‌های جام جهانی، بازارهای جدیدی در حال ظهور است.

اگرچه مارادونا و البته احمدى نژاد به مدت دو روز بخشى از روياهاى دوران کودکى ما را زنده کردند و تصور کرديم بالاخره مردى در ايران هست که مى‌تواند اسطوره فوتبالى‌مان را به ايران بياورد و او را با همه حاشيه‌ها و بداخلاقى‌هايش در جايى گوشه همين شهر منزل بدهد تا هر وقت بخواهيم بتوانيم به ورزشگاه يا محل تمرينات تيم ملى برويم و از او يا بالاتر از اين حرف‌ها با او عکس يادگارى بگيريم و بچسبانيم کنار همه عکس‌ها و پوسترهايى که از مارادوناى بزرگ (همان يدالله خودمان) جمع کرده‌ايم، اما به همين سادگى هم کاخ روياهايمان يکباره فروريخت و يک تکه‌اش خورد توى سرمان و يادمان آمد که خیلی بيجا کرديم که رويا به هم بافتيم و اصلا مگر قرار نبود قيد خيلى چيزها را بزنيم. حالا منتظريم ببينيم انتخاب ديگو کدام کشور است و آيا ارزش رد کردن پيشنهاد وسوسه کننده احمدى نژاد را دارد يا نه.


نظر شما :