مذاکرات ژنو نتيجه‌اى در بر نداشت

۱۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۹ کد : ۹۵۷۰ اقتصاد و انرژی
گفت و گو با دکتر هرمیداس باوند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، درباره نشست ديروز ژنو.
مذاکرات ژنو نتيجه‌اى در بر نداشت

ديپلماسى ايرانى: روز گذشته نشست گروه 1+5 در فضایی انجام شد که هدف رسیدن به همکاری حول نقاط مشترک بوده است. به نظر می‌رسد که هدف دو طرف مذاکره رسیدن به توافقی کلی بر سر مسائل هسته‌ای ایران است.

گفت و گو با دکتر هرمیداس باوند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، درباره نشست ديروز ژنو برای دیپلماسی ایرانى:

نشست گروه 1+5 و مسائل هسته‌ای ایران چه نتایجی داشته است و چه روندی را طی خواهد کرد؟

ظاهرا این نشست نتیجه خاصی نداشته است، تا زمانی که طرفین موضع خود را تعدیل نکنند روند این موضوع کند خواهد بود. باید دو طرف مذاکره سعی کنند که اعتمادسازی را هدف اصلی خود قرار دهند.

آیا با توجه به تغییر موضع ضمنی امریکا درباره موافقت با غنی‌سازی ایران با شرط اعتمادسازی، می‌توان خوش‌بین بود که به نتيجه موثرى برسيم؟

این موضوع مربوط به استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای است. اگر به جای 1200 کیلوگرم 2000 کیلوگرم بدهند، به عبارتی 3 درصد اورانيوم غنی پایین را بگيرند و اورانيوم 5 درصدى بدهند. بله این امر یک نوعی از اعتمادسازی خواهد بود و این فضای جدید می‌تواند برای حل نسبی موضوعات کمک کند.

این پیشنهاد امریکا تا چه اندازه از طرف ایران قابل بررسی است؟

این موضوع بستگی دارد که آیا ایران پيشنهاد آنها را می‌پذیرد یا خیر، این موضوع را مطرح کردند که 2000 کیلوگرم بدهند و اگر ایران بپذیرد اعتمادسازی به وجود می‌آید و مشکلات مربوط به نطنز، قم و اصفهان نيز حل خواهد شد.

آیا بین کشورهای اروپایی و امریکا بر سر این پیشنهاد اختلافی وجود دارد و اگر هست چه تاثیری بر روند مذاکرات مى گذارد؟

نه اختلافی وجود ندارد. آنها بر سر اين پرونده با هم توافق کامل دارند و از قبل هم برای دادن پیشنهاد به ایران با یکدیگر هماهنگ کرده بودند.


نظر شما :