بازداشت موسس ویکی لیکس در لندن

۱۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۹۵۶۷ اخبار اصلی
شبکه اسکای نیوز لحظاتی پیش از صدور حکم بازداشت برای «جولیان آسانگ» موسس ویکی لیکس توسط دادگاهی در انگلیس خبر داد.
بازداشت موسس ویکی لیکس در لندن

ديپلماسى ايرانى: هر چند که نام ویکی لیکس چند روزی است به دلیل انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا سوژه منابع خبری است، با این حال خبر بازداشت موسس این سایت توجه همگان را به خود جلب کرد. شبکه اسکای نیوز لحظاتی پیش از صدور حکم بازداشت برای «جولیان آسانگ» موسس ویکی لیکس توسط دادگاهی در انگلیس خبر داد. این بازداشت پس از برگزاری جلسه دادگاه وی در لندن رخ داد.

آسانگ در این دادگاه متهم به برقراری روابط نامشروع و غیراخلاقی شده بود. بر اساس این اخبار، در پی صدور این حکم موسس ویکی لیکس به بازداشتگاه انتقال داده شده است.

پایگاه ویکی لیکس اخیرا بیش از 250 هزار سند درباره دستگاه دیپلماتیک آمریکا جدید منتشر کرده که جنجال زیادی به پا کرده است. این وبسایت در تازه‌ترین اقدام خود در افشای اسناد محرمانه در اینترنت، فهرستی از تاسیسات و مراکز مهم و حیاتی در سطح جهان را منتشر کرده است. اسناد جدید، فهرستی از کارخانه‌ها، تاسیسات و اماکن حساس است که برای امنیت ملی آمریکا مهم تلقی می‌شوند و به درخواست وزارت امور خارجه آمريکا تهیه شده‌ است.

این مراکز و تاسیسات مهم در ده‌ها کشور جهان از جمله آلمان، بریتانیا، کانادا، استرالیا، اتریش و چین و بسیاری از کشورهای دیگر قرار دارند. به نوشته روزنامه «تایمز» لندن، از نگاه وزارت خارجه آمریکا این مراکز و تاسیسات می‌توانند هدف‌های بالقوه‌ای برای حملات تروریستی باشند.

از محل کار و اقامت دیپلمات‌ها گرفته تا خطوط لوله نفت و گاز و برق، کابل‌های انتقال اطلاعات و نیز صدها کارخانه‌ که تولیدات آنها برای امنیت ملی آمریکا حیاتی هستند، در این فهرست جای گرفته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا انتشار این اسناد را به عنوان «اقدامی غیرمسئولانه» محکوم کرده است. فلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تایمز لندن گفته است: «جولیان آسانژ، پایه‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس علاقه دارد تنها ایالات متحده آمریکا را هدف فعالیت‌های خود قرار دهد، اما او با افشاگری‌هایش منافع بسیاری دیگر از مناطق و کشورهای جهان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد و این غیرمسئولانه است.»

به ‌نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دلایل مهمی وجود دارد که نشان می‌دهند اسناد افشاشده «اطلاعات محرمانه» هستند. از جمله‌ اطلاعات درباره تاسیسات زیربنایی و منابع کلیدی که از نظر منافع ملی و اقتصادی هر کشوری دارای اهمیت حیاتی هستند.

دولت بریتانیا نیز انتشار این اسناد را به خطرانداختن کشورهای نام‌برده شده در فهرست‌ دانست و از آن انتقاد کرد. یک سخنگوی دولت بریتانیا به تایمز لندن گفت دولت بریتانیا انتشار این اسناد محرمانه را به ‌شدت محکوم می‌کند. به نظر این سخنگو، انتشار و افشای این اسناد، منافع ملی بریتانیا، آمریکا و دیگر کشورها را در معرض خطر قرار داده است.

روز گذشته رسانه‌های بریتانیا گزارش دادند که پلیس این کشور تمام‌ مدارک لازم برای بازداشت جولیان آسانژ، صاحب وبسایت ویکی لیکس را فراهم کرده است. در این گزارش آمده، پلیس اسکاتلندیار همه‌ مدارک را آماده کرده و اگر محل اقامت آسانژ برای پلیس روشن شود، وی ظرف ۲۴ ساعت آینده بازداشت خواهد شد.

جولیان آسانژ احتمالا در صورت بازداشت به سوئد تحویل داده خواهد شد. هفته‌ گذشته اینترپل به خواست دادگاهی در سوئد نام بنیانگذار ویکی‌لیکس را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد. مقامات قضایی سوئد اواسط ماه نوامبر، درخواستی برای جلب وی به پلیس بین‌المللی ارائه داده بودند.

 

آسانژ ۳۹ ساله، در ماه اوت برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به سوئد سفر کرد و در پی این سفر بود که اتهام تجاور جنسی و حمله به زنی دیگر در این کشور علیه او مطرح شد. جولیان آسانژ این اتهام‌ها را رد کرده و آن را «توطئه ‌و کارزاری کثیف» علیه خود و ویکی‌لیکس خوانده است. یک وکیل بریتانیایی که وکالت جولیان آسانژ را بر عهده دارد، گفته است «همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از تحویل وی به سوئد شود.»

از سوی دیگر بانک سوئیس حساب جولیان آسانژ، مدیر سایت ویکی لیکس را مسدود کرد. سایت ویکی لیکس اعلام کرده که دارایی‌های شخصی و پول وکلای مدافع آقای آسانژ که حدود 31 هزار یورو می شود، در این بانک مسدود شده است.


نظر شما :