نشست امنیتی منامه، فرصتی تازه برای ایران و امریکا

۱۴ آذر ۱۳۸۹ | ۰۲:۴۴ کد : ۹۵۳۴ اخبار اصلی
نشست امنیت منطقه‌ای منامه در حالی آغاز به کار کرد که افشاگری‌های ویکی‌لیکس از وزارت امور خارجه امریکا به وضوح بر آن سایه انداخته است.
نشست امنیتی منامه، فرصتی تازه برای ایران و امریکا
 دیپلماسی ایرانی: نشست امنیت منطقه‌ای منامه در حالی آغاز به کار کرد که افشاگری‌های ویکی‌لیکس از وزارت امور خارجه امریکا به وضوح بر آن سایه انداخته است.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، مهمترین موضوعاتی که در نشست بحرین مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به پرونده هسته‌ای ایران، امنیت خلیج فارس و تحولات سیاسی و امنیتی عراق و یمن اشاره کرد. همچنین افشاگری‌های ویکی‌لیکس نیز خواه ناخواه در این نشست مطرح خواهد شد.

قرار است در این کنفرانس نمایندگان ایران و امریکا دو کشور بازیگر مهم منطقه‌ای رو در روی هم قرار بگیرند و درباره پرونده‌های حساس منطقه‌ای نیز به گفت‌وگو بنشینند.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در آستانه نشست منامه و مذاکرات ایران با 1+5 بر سر پرونده‌ هسته‌ای ایران تلاش کرد با ایراد اظهاراتی ایران را بیش از پیش تحت فشار بگذارد. ایالات متحده مدعی است که هدف ایران از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای است در حالی که ایران بارها این ادعاها را رد کرده و گفته است که هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای فقط و فقط مقاصد صلح‌آمیز است و غرب و در راس آن ایالات متحده فقط به دنبال بهانه‌جویی هستند تا تهران را از رسیدن به این تکنولوژی پاک محروم سازند.

کلینتون ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند از فرصت مذاکرات روز دوشنبه در ژنو استفاده کند و نگرانی‌های جامعه جهانی را نیز برطرف سازد.

از سویی شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین که ویکی‌لیکس نام او را به عنوان کشوری که اصرار دارد تصمیم‌های سخت‌تری علیه ایران گرفته شود، آورده، درباره افشاگری‌های ویکی‌لیکس گفت: «این موضوعی مربوط به ایالات متحده است و ترجیح می‌دهم درباره آن چیزی نگویم. بحرین با هر برنامه‌ای که منجر شود کشوری در خاورمیانه به سلاح هسته‌ای دست یابد از اساس مخالف است.»

وی همچنین ابراز عقیده کرد که هر کشوری در خاورمیانه حق دارد به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابد ولی اگر بنا باشد اقدام به تولید مواد هسته‌ای کند که بتوان از آنها در سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نمی‌توان در کنار آن در منطقه زندگی کرد.

کلینتون در منامه درباره صلح خاورمیانه نیز سخنانی ایراد کرد و گفت: «ما به صورت جدی پیگیر مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیلی‌ها هستیم و معتقدیم تنها راه رسیدن به صلح در خاورمیانه تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی است.»

در نشست امنیت استراتژیک منطقه‌ای منامه مقامات ارشد منطقه‌ای و جهان از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، امیر سلطان بن محمد آل خلیفه، ولیعهد و نایب فرمانده کل قوای بحرین و از عربستان امیر بندر الفیصل بن عبدالعزیز، امیر ترکی فیصل بن عبدالعزیز، وزیر امنیت فعلی عربستان و سفیر سابق این کشور در بریتانیا و ایالات متحده امریکا و امیر نایف بن احمد بن عبدالعزیز، مشاور سلطان بن عبدالعزیز شرکت خواهند کرد. همچنین منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، دکتر ابوبکر القربی، وزیر امور خارجه یمن، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، دکتر شیخ محمد صباح، وزیر امور خارجه کویت، جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای مرکزی امریکا، والتر نیتن شیک، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده، زلمای رسول، وزیر امور خارجه افغانستان، کوین رود، وزیر امور خارجه استرالیا، پیتر ماکای، وزیر دفاع ملی کانادا، ادوار جیولیود، رئیس ستاد نیروهای مسلح فرانسه، برهم صالح، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، هیروتا هاجیمی، نماینده پارلمانی وزیر دفاع ژاپن، ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن، وحید ارشد، رئیس ستاد نیروهای مسلح پاکستان، هین چی هیان، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر سنگاپور، کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد، لیام فوکس، وزیر امور دفاعی بریتانیا، ژنرال دیوید ریچاردز، رئیس ستاد نیروهای مسلح بریتانیا و شماری دیگری از دیپلمات‌های جهان شرکت دارند.  

اندرو بارسیلیتی، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک ایالات متحده که تنظیم‌کننده اصلی نشست امنیتی منامه است در این باره گفت: «این نشست از ایران می‌خواهد که به تلاش‌های شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای و استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در منطقه با اهداف اقتصادی، همکاری‌های زیست محیطی و منطقه‌ای پاسخ مثبت داده و به آن بپیوندد. همچنین حمایت منطقه‌ای از عراق و یمن محسوب می‌شود.»

وی همچنین گفت: «حضور منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در کنار وزرایی از کشورهای خلیج فارس در نشست منامه باعث ایجاد فرصت‌های استثنائی‌ای برای این کشورها شده تا برای تامین امنیت خلیج فارس فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کنند.»  


نظر شما :