جمهوری آذربایجان: آمریکا را در حمله به ایران همراهی نمی‌کنیم

۱۳ آذر ۱۳۸۹ | ۰۳:۴۸ کد : ۹۵۲۳ آسیا و آفریقا
یک مقام جمهوری آذربایجان است که روز پنجشنبه در سخنانی در سفارت ترکیه در باکو خبر از درخواست آمریکا برای استفاده از خاک این کشور برای علملیات احتمالی نظامی علیه ایران داد.
جمهوری آذربایجان: آمریکا را در حمله به ایران همراهی نمی‌کنیم

دیپلماسی ایرانی: انتشار اسناد ویکی لیکس هرچند که واکنش‌های عمدتا یکسانی از سوی رهبران کشورهای جهان، یعنی بی‌اهمیت خواندن و اسنادی فاقد ارزش حقوقی دانستن آنها را موجب شده، اما طرح برخی از مسائل مطرح شده در این اسناد و رسانه‌ای شدن آنها موجب شده که اخباری مرتبط با این اسناد نه از سوی ویکی لیکس که از سوی مسئولین برخی کشورها مطرح شود.

از جمله این اخبار، اظهارنظر یک مقام جمهوری آذربایجان است که روز پنجشنبه در سخنانی در سفارت ترکیه در باکو خبر از درخواست آمریکا برای استفاده از خاک این کشور برای علملیات احتمالی نظامی علیه ایران داد.

خبرگزاری آذری فیرست نیوز گزارش داده که علی حسن اف مدیر شعبه سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان تاکید کرده که جمهوری آذربایجان به در خواست‌های مکرر آمریکا برای استفاده از خاک آذربایجان جهت حمله احتمالی علیه ایران جواب منفی داده است.

حسن اف با بیان اینکه یکی از دلایل سفرهای متعدد مقامات آمریکایی به باکو درخواست استفاده از خاک این کشور بر علیه همسایگان جمهوری آذربایجان بوده است، تصریح کرده که کشورش مخالف آن است که از خاک آذربایجان برای حمله احتمالی به هر کدام از همسایگانش استفاده کند.

مدیر شعبه سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان با اشاره به روابط حسنه آذربایجان و ایران، گفته که علاوه بر روابط حسنه آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، بیش از 30 میلیون آذری زبان در ایران زندگی می‌کنند و تنها همین دلایل برای مخالفت ما با انجام هرگونه عملیات علیه ایران از طریق خاک کشورمان کافی است.

گفتنی است، این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی در جمهوری آذربایجان اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های این کشور مبنی بر رایزنی آمریکا با آذربایجان برای حمله احتمالی به ایران را تائید می‌کند.


نظر شما :