خرس روسی چنگ و دندان نشان داد

۱۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۸ کد : ۹۵۱۳ اروپا
از آن هنگام که رهبران ناتو، راضی از جلب اعتماد روسیه و همکاری‌های آتی این کشور با ناتو، از لیسبون به خانه‌هایشان برگشتند تا شاهد به ثمر رسیدن میوه همکاری ناتو و روسیه باشند، غافل از این که خرس روسی که مدت‌ها در غار انزوای خود فرو رفته بود، هنوز چنگ و دندانش را از دست نداده است.
خرس روسی چنگ و دندان نشان داد

دیپلماسی ایرانی: فقط ده روز از برگزاری نشست مشترک سران ناتو و روسیه و لبخندهای دیپلماتیک در هنگام تصویب سند راهبردی ناتو گذشته است، از آن هنگام که رهبران ناتو، راضی از جلب اعتماد روسیه و همکاری‌های آتی این کشور با ناتو، از لیسبون به خانه‌هایشان برگشتند تا شاهد به ثمر رسیدن میوه همکاری ناتو و روسیه باشند، غافل از این که خرس روسی که مدت‌ها در غار انزوای خود فرو رفته بود، هنوز چنگ و دندانش را از دست نداده است.

بعد از نشست سران ناتو در لیسبون، همه با دیده خوش بینی به همکاری‌های آینده ناتو و روسیه نگاه می‌کردند و امیدوار بودند که با مشارکت روسیه در برنامه‌های ناتو، این نهاد بتواند مستحکم‌تر در راه دستیابی به اهداف خود گام بردارد. اما پوتین و مدودف، نخست وزیر و رئیس جمهور روسیه، در سخنان هفته گذشته خود نه تنها این امید‌ها را با تردیدهای جدی مواجه کردند و به سران ناتو و به طور مشخص امریکا این پیام را دادند که در سیاست‌های امنیتی دوجانبه و چندجانبه تنها منافع ملی خود را دنبال می‌کنند بلکه نسبت به بروز مسابقه تسلیحاتی جدیدی ظرف ده سال آینده هشدار دادند.

ابتدا مدودف بود که در سخنرانی سالانه خود برای مردم روسیه تهدید کرد در صورت شکست مذاکرات برای دستیابی به توافق درباره همکاری در جهت استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، تنش‌های روسیه و غرب به سرعت رو به افزایش خواهد گذاشت. او ادامه داده است: من مایلم خیلی صریح بگویم که ظرف ده سال آینده ما با یک انتخاب روبه‌رو هستیم. اگر بر سر سیستم دفاع موشکی مشترک در اروپا به توافق نرسیم، دور تازه‌ای از مسابقات تسلیحاتی آغاز خواهد شد و ما مجبور به تولید سیستم جدیدی از سلاح‌های تهاجمی خواهیم بود که از هر سپر دفاع موشکی رد خواهد شد.

پس از او نوبت ولادیمیر پوتین، این قدرت در سایه روسیه بود که برای ایالات متحده چنگ و دندان نشان دهد. اگرچه تهدید پوتین از زاویه دیگری امریکا را هدف گرفت اما به نتیجه‌ای مشابه نتیجه‌گیری مدودف رسید. پوتین احتمال عدم تصویب پیمان استارت جدید در سنای امریکا را نشانه گرفت. او در مصاحبه با سی ان ان به امریکا هشدار داد در صورتى که قرارداد جديد کاهش تسليحات تهاجمى راهبردى ميان روسيه و آمريکا تصويب نشود، موج جديد رقابت تسليحاتى بروز خواهد کرد و روسيه توانمندى هسته‌اى خود را افزايش مى‌دهد. تقویت توان هسته‌ای روسیه انتخاب ما نيست و مجبور به انجام آن خواهيم شد. عدم تصويب استارت جدید اقدامى نابخردانه است و آنها در واقع منافع ملى آمريکا را ناديده مى‌گيرند. اگر طرف آمريکايى درقبال اين قرارداد رفتارى خارج از توافق دو کشور اتخاذ کند، روسيه با استقرار تسليحات موشکى و هسته‌اى جديد به آن پاسخ خواهد داد.

مقامات روسی با این اظهارات، باطل بودن خوش خیالی آن‌هایی را که گمان می‌کردند سیاست همکاری با غرب روسیه، می‌تواند به نحو بهتری منافع غرب را تامین کند، نشان دادند و این پیام را به طرف غربی خود دادند که شعار همکاری با غرب روسیه، دارای اصولی است. روسیه بر اساس منافع ملی، تهدیدات و اهداف خود با ترتیبات امنیتی دوجانبه و چندجانبه همکاری خواهد کرد و حضور مدودف در نشست سران ناتو در لیسبون و لبخند روسیه به ناتو، معنای همکاری بی‌قید و شرط این کشور با غرب را به همراه ندارد.


نظر شما :