مانور هوايى ناتو و اسرائيل براى تهديد ايران و ترکيه!

۰۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۲ کد : ۹۴۶۵ اخبار اصلی
نيروى هوايى ارتش اسرائيل مانور مشترکى خود با نيروى هوايى ايتاليا را ديروز ‌شنبه 27 نوامبر به پايان رساند تا بدين ترتيب دور تازه‌اى از تسليحات خود را آزمايش کرده باشد.
مانور هوايى ناتو و اسرائيل براى تهديد ايران و ترکيه!

ديپلماسى ايرانى: نيروى هوايى ارتش اسرائيل مانور مشترکى خود با نيروى هوايى ايتاليا را ديروز ‌شنبه 27 نوامبر به پايان رساند تا بدين ترتيب دور تازه‌اى از تسليحات خود را آزمايش کرده باشد. نکته بارز در اين مانور حضور جنگند‌هاى ناتو بود که به اعتقاد بسيارى از کارشناسان تحولى مهم در مناسبات ناتو با اسرائيل به شمار مى‌رود.

به گزارش روزنامه السفير چاپ لبنان، هدف از برگزارى اين مانور پر کردن خلاء نبود نيروى هوايى ترکيه در مانورهاى سالانه ارتش اسرائيل است که به ادعاى مقامات اسرائيلى بدين ترتيب توانسته‌اند جاى ترکيه را با ايتاليا، يونان و شمارى از اعضاى ناتو جبران کنند.

نزديک به دو ماه پيش نيروى هوايى اسرائيل مانور مشترکى را با يونان انجام داد که به گفته مقام‌هاى نظامى اسرائيلى هدف از آن رساندن اين پيام به ترک‌ها بود که از اينکه ترکيه ديگر متحد آنها نيست نگرانى ندارند و کشورهاى ديگرى هستند که حاضر باشند جاى ترکيه را براى اسرائيل بگيرند. روابط ترکيه و اسرائيل در سال‌هاى اخير به شدت تيره شده به گونه‌اى که بسيارى از مناسبات تجارى و همکارى‌هاى نظامى دو طرف متوقف شده است.

به نوشته مطبوعات اسرائيلى، نيروى هوايى اين رژيم در پايگاه هوايى سرينيا در ايتاليا نزديک به دو هفته بيش از 10 فروند هواپيماى اصلاح يافته اف 15 و اف 16 را آزمايش کردند که اوج اين مانورها آخرين روز يعنى روز گذشته بود. پايگاه سردينيا، يکى از مهم‌ترين پايگاه‌هاى نظامى ناتو در اروپا است که به طور تخصصى در زمينه جنگ‌هاى هوايى فعاليت مى‌کند. از نيروى هوايى ايتاليا و ناتو نيز ده‌ها فروند جنگنده شرکت کرده بودند که در نوع خود استثنايى محسوب مى‌شود.

تلويزيون اسرائيل ضمن پوشش دادن اين عمليات جنگى گزارش داد، تمرين براى حمله نظامى احتمالى به تاسيسات هسته‌اى ايران يکى از اهداف اين مانور نظامى بود. اين شبکه براى اثبات ادعاى خود همچنين گزارش داد که در اين مانور جنگنده‌هايى مورد آزمايش قرار گرفتند که براى نخستين بار بود که به پرواز در مى‌آمدند که از جمله آنها مى‌توان به جنگنده‌هاى اى‌ام‌ايکس (AMX) و تورنادو اشاره کرد. ايتاليا نيز براى نخستين بار سه مدل جنگنده جديد به آزمايش گذاشت که به ادعاى اين شبکه توافق شده در صورت لزوم در اختيار نيروى هوايى اسرائيل نيز قرار بگيرد. در اين مانور پنج تيم هوايى اسرائيلى از نقاط مختلف خاک اين رژيم شرکت داشتند.

از سوى ديگر روزنامه هاآرتص گزارش داد که يک پيمان امنيتى – اطلاعاتى ميان اسرائيل و بلغارستان و يونان عليه ترکيه و ايران شکل گرفته است. بر اساس اين توافق هر سه طرف در زمينه‌هاى امنيتى، نظامى و گردشگرى با يکديگر فعاليت نزديک خواهند داشت. اسرائيل اميدوار است با عقد اين پيمان بتواند نفوذ خود را در کشورهاى قبرس، رومانى، صربستان، منته‌نگرو، مقدونيه و کرواسى که يونان و بلغارستان نفوذ بسيارى بر آنها دارند و از کشورهاى حاشيه‌اى ترکيه محسوب مى‌شوند، افزايش دهد. اين هم‌پيمانى را مئير داگان، ماه گذشته ميلادى با بايکو بوريسوف، نخست‌وزير بلغارستان به طور رسمى امضا کرد که بازتاب گسترده‌اى در مطبوعات بلغارى داشت.

در رابطه با يونان نيز بايد گفت که پيشتاز اين رابطه جورج باباندريو، نخست‌وزير يونان است که با اين کار قصد دارد جايگاه سياسى منطقه‌اى آتن را در برابر ترکيه تقويت کند. پيش از اين يونان و اسرائيل رابطه نزديکى نداشتند و باباندريو خود را معمار عادى‌سازى روابط با اسرائيل مى‌داند. از سويى بابانداريو انتظار دارد با عقد اين پيمان با دولت تلاويو بتواند کشور خود را از بحران اقتصادى خارج کرده و سرمايه‌گذاران اسرائيلى را روانه بازارهاى يونان کند. در همين رابطه ظرف دو ماه گذشته متان فيلنائى، معاون وزير دفاع اسرائيل و عاموس گلعاد، يکى از ژنرال‌هاى عالى‌رتبه اسرائيلى به يونان سفر کردند و با آتن بر سر آموزش نيروهاى مشترک نظامى و امنيتى توافق‌نامه فورى امضا کردند. به گفته مطبوعات اسرائيلى هدف از امضاى توافق‌نامه فورى اين است که به محض امضاى اين توافق‌نامه دو طرف وظيفه دارند ظرف کمتر از دو هفته همکارى‌هاى مشترک خود را در تمام زمينه‌هاى قيد شده در توافق‌نامه آغاز کنند. اهميت اين همکارى به اندازه‌اى است که يک ديپلمات اسرائيلى گفت: «سال 2011 سال گسترش همکارى‌هاى امنيتى اسرائيل و يونان خواهد بود.»  


نظر شما :