ممکن است توقف غنى‌سازى عمدى باشد

۰۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۵ کد : ۹۴۵۲ اخبار اصلی
دکتر صادق ربانى، قائم مقام سابق سازمان انرژى اتمى‌درباره احتمال نفوذ استاکس نت به تاسيسات هسته‌اى نطنز و ارتباط آن با شايعه توقف غنى سازى در اين تاسيسات مى‌گويد: به لحاظ فنى سانتريفيوژها مى‌توانند وابسته به کامپيوتر نباشند، در گذشته‌هاى دور که کامپيوترى وجود نداشته است، سانتريفيوژها کار مى‌کرده اند.
ممکن است توقف غنى‌سازى عمدى باشد

ديپلماسى ايرانى: بازرسان آژانس، هفته گذشته از توقف سانتريفيوژهاى فعال در تاسيسات هسته‌اى نطنز خبر داده بودند. در پى اعلام اين مسئله، گمانه زنى‌ها درباره علت توقف غنى سازى در تاسيسات هسته‌اى نطنز آغاز شد. برخى علت اصلى از کار افتادن سانتريفيوژها را نفوذ ويروس استاکس نت که چندى پيش با هدف تاثيرگذارى منفى بر روند آغاز به کار نيروگاه بوشهر شروع به کار کرده است، بيان کردند. در کنار اين احتمال، برخى از توقف عمدى سانتريفيوژها به وسيله دولت ايران براى پيشرفت در مذاکرات آتى گروه 1+5 با ايران درباره برنامه هسته‌اى اين کشور، سخن رانده اند.

على اکبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى‌ايران در واکنش به خبر مربوط به توقف غنى سازى در ايران گفته است: يک کارخانه غنى‌سازى همواره در حال نصب، بهره‌بردارى، تعمير و تعويض سانتريفيوژها است و اين امرى کاملا طبيعى است. معتقدم اينها (غربى‌ها) تلاش کرده بودند از طريق تجهيزات آلوده و اقدامات نرم‌افزارى مشکلى را براى فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران ايجاد کنند اما با آماده‌باش مهندسان کشورمان و پيش‌بينى‌هاى لازم در يک سال و نيم گذشته تيرشان به هدف نخورد و اين عين واقعيت است.

آنها سعى داشتند در تمامى‌سايت‌هاى هسته‌اى از جمله نطنز و نيروگاه بوشهر اختلالى را از طريق ويروس استاکس‌نت ايجاد کنند، چون اين ويروس با دستورهايى که مى‌دهند مى‌توانند در فرآيند کار در يک سايت هسته‌اى اختلال ايجاد کند.

دکتر صادق ربانى، قائم مقام سابق سازمان انرژى اتمى‌درباره احتمال نفوذ استاکس نت به تاسيسات هسته‌اى نطنز و ارتباط آن با شايعه توقف غنى سازى در اين تاسيسات به ديپلماسى ايرانى مى‌گويد: به لحاظ فنى سانتريفيوژها مى‌توانند وابسته به کامپيوتر نباشند؛ در گذشته‌هاى دور که کامپيوترى وجود نداشته است، سانتريفيوژها کار مى‌کرده اند. بنابر اين، اين مسئله بستگى به سطح تکنولوژى است که کشورها به کار مى‌گيرند. ممکن است در انواع جديدتر سانتريفيوژها، از کامپيوترها کمک گرفته شده باشد.

اما اظهارنظر درباره اين که آيا يک ويروس کامپيوترى مى‌تواند باعث ازکار افتادن سانتريفيوژها شود يا خير، کار سختى است و بدون داشتن اطلاعات نمى‌توان درباره آن اظهار نظر کرد. طراحان ويروس‌ها، مى‌دانند که در کجاها و به چه نحوى مى‌توانند نفوذ کنند و باعث خرابکارى و خسارت شوند. اين طراحان، طراحان آشکارى نيستند که خود را لو بدهند. افراد ديگر هم اگر اظهار نظرى مى‌کنند، بيشتر بر پايه حدس و گمان است.

دکتر ربانى در ادامه افزود: اما اين احتمال را نبايد از نظر دور داشت که شايد اساسا از کار افتادن سانتريفيوژها به دليل خرابى يا ايجاد مشکل در آن‌ها نباشد. يعنى سانتريفيوژها به طور عمدى از دور خارج شده باشند تا بتوانند زمينه را براى مذاکرات آينده فراهم کنند.

حدس قريب به يقين من اين است که ممکن است سازمان انرژى اتمى‌ عالما و عامدا، سانتريفيوژها را از کار انداخته باشد و بازرسان آژانس اين مسئله را به آژانس بين المللى انرژى اتمى‌ گزارش کرده باشند، تا مقامات ايرانى بتوانند در مذاکرات آينده دست بالا را داشته باشند. يعنى با برآورده کردن شرط کشورهاى غربى درباره توقف غنى سازى پيش از شروع مذاکرات، ايران بتواند امتيازهاى بيشترى در مذاکرات آتى با گروه 1+5 به دست آورد. اما اگر هم اين احتمال درست باشد و واقعيت داشته باشد، دولت ايران اين مسئله را علنى نخواهد کرد؛ به صورت سرى نگه خواهد داشت و فقط در مذاکرات و مجامع ديپلماتيک از آن استفاده خواهد کرد.


نظر شما :