برنامه هسته‌اى باعث محدود شدن آزادى سياسى در ايران شده است

۰۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۴ کد : ۹۴۱۱ اخبار اصلی
زيباکلام گفت: تصور این است که شواهد و قرائنی بین بحث ملی شدن و بحث هسته ای وجود دارد و می خواهند پلی میان این دو بزنند و بگویند که همان طور که بحث ملی شدن بزرگ است، بحث هسته ای نیز چنان است.
برنامه هسته‌اى باعث محدود شدن آزادى سياسى در ايران شده است

ديپلماسى ايرانى: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه روزنامه‌ها و تریبون‌ها آزادانه در مخالفت با ملی شدن صنعت نفت صحبت می‌کردند، گفت: " برعکس فضای ملی شدن صنعت نفت، انرژی هسته ای باعث بسته شدن فضای سیاسی کشور شده است."

به گزارش دیپلماسی ایرانی، دکتر صادق زیباکلام، سومين سخنران نشست «نفت و اتم» بود که ساعتی پیش با حضور دیپلمات‌ها، اساتید دانشگاه و دانشجویان در سالن کنفرانس دیپلماسی ایرانی برگزار شد، به بررسی شباهت‌هاى ميان برنامه هسته‌اى ايران و ملى شدن صنعت نفت پرداخت.

وى ملى شدن صنعت نفت را مبارزه‌اى شرافتمندانه و ايستادگى در برابر قدرت هاى استکبارى  عنوان کرد و بحث فناورى هسته اى ايران را از همان جنس دانست.

با اين حال این استاد دانشگاه، به تفاوت‌هاى فراوان ميان اين دو جريان اشاره کرد و قرينه سازى آنها را اشتباه  عنوان کرد.

وى گفت: "تصور این است که شواهد و قرائنی بین بحث ملی شدن و بحث هسته ای وجود دارد و می‌خواهند پلی میان این دو بزنند و بگویند که همان طور که بحث ملی شدن بزرگ است، بحث هسته ای نیز چنان است. در ملی شدن ما با استعمار و انگلستان رو در رو بوديم و در قضیه هسته‌ای شدن هم امریکا به میدان آمده است. صحبت‌های آقای بهشتی پور این مسئله را تایید کرد اما من مخالف این قضیه هستم و تفاوت‌های بسیاری میان این دو قضیه می‌بینم."

زيباکلام با اشاره به سخنان دکتر بهشتى پور در مورد ساخت قطعات هسته اى در داخل کشور، اظهار داشت: "ايران فناورى جديدى را به وجود نياورده است و ما تنها ملتی نبودیم که این کار را کرده ایم. پاکستان هند، شوروی؛ کره شمالی، امریکا و انگلیس هم همین کار را کرده اند. پس ما تکنولوژی جدیدی ایجاد نکرده ایم."

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: "من هم قبول دارم که پس از جنگ یکی از مهم‌ترین پروژه های ایران، انرژی هسته‌ای بوده است و نیز پیشرفت هایمان را قبول دارم اما به چه بهایی؟ در سایر صنایع چه پیشرفتی کرده ایم؟ باید اهم فی الاهم کرد. چند روز پیش جنگل های شمال سوخت ولی هلی کوپتر برای خاموش کردنش نبود!"

وى همچنين به با اشاره به وضعیت حاکم بر کشورهای شمالى و پاکستان، یادآور شد که این کشورها با وجود فناورى هسته‌اى، نياز به کمک‌هاى اقتصادى از ديگر کشورها دارند.

زیباکلام با اشاره به سخنان بهشتى پور، گفت: "در صورت وجود تضاد بنيادى ميان ايران و ايالات متحده، بحث در مورد فناورى هسته‌اى، ما را به جايى نخواهد رساند و اين تضاد اجتناب ناپذير خواهد بود."

به گفته این تحلیل‌گر مسائل سیاسی، بسيارى معتقدند حتى در صورت حل مسئله هسته‌اى، مسائل حقوق بشر، عراق، حزب الله، حماس و غيره ديگر نقاط درگيرى ميان ايران و ايالات متحده خواهند بود.

وى ادامه داد: "سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا تضاد با آمریکا در ذات و جوهره انقلاب اسلامی ایران وجود دارد؟ من معتقدم که این طور نبوده است، به همین دلیل اعتقاد دارم، شباهت بنیادین در زمینه  انرژی هسته‌ای و ملی شدن وجود ندارد و این شباهت ظاهری است."

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان دکتر باوند مبنی بر اینکه یک جنبه مهم از ملی شدن صنعت نفت مبارزه‌ای عمیق و گسترده علیه استبداد، خودکامگی و دیکتاتوری و تضاد با انگلستان بود، اظهار داشت: "گروه‌هایی که موافق ملی شدن نفت بودند در راستای مبارزه با استبداد قرار می‌گرفتند، مثل بازار و دانشجویان؛ از سوی دیگر تنها انگلستان مخالف ملی شدن نفت نبودند؛ دربار، فئودال‌ها و اشراف هم مخالف ملی شدن بودند."

وی افزود: "به همین دلیل وقتی ملی شدن نفت تمام می شود و کودتا شکل می گیرد ملی شدن نفت به جایگاه اولیه بازنمی‌گردد بلکه این فضای باز سیاسی زمان دکتر مصدق است که به پایان می‌رسد. علاوه بر ملی شدن نفت، رشد و پیشرفت در فضای سیاسی بعد از شهریور 20 هم به پایان رسید."

دکتر صادق زيباکلام در بخش پایانی سخنانش، گفت:" به نظر من برعکس فضای ملی شدن، انرژی هسته ای باعث بسته شدن فضای سیاسی کشور شده است. در زمان ملی شدن مخالفان این موضوع هم به راحتی با آن مخالفت می کردند و روزنامه ها و تریبون ها آزادانه در مخالفت با ملی شدن صحبت می کردند، بدون آنکه دکتر مصدق با آنها برخورد کند."

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: "اما در مورد بحث هسته‌ای آیا ما می توانیم در مورد سیاست‌های هسته‌ای هم آزادانه صحبت صحبت کنیم؟ به هر حال من معتقدم  باید در مورد بحث هسته ای خیلی جدی و به دور از هیاهو و جنجال سیاسی، به عنوان بحث هسته ای مستقل از اینکه رئیس جمهور کيست و مجلس در دست چه کسانى است، صحبت کنیم."

وی با بیان اینکه" متاسفانه بحث هسته‌ای از همان ابتدا مانند جنگ تحمیلی مطرح شد یعنی شما چاره‌ای جز تصدیق آن ندارید"، یادآور شد: "شکی ندارم که در سال‌های آینده این بحث پیش می آید که آيا اينکه ما تمامی جهان را در برابر خود قرار داده‌ایم درست بوده است يا خير؟ آیا منافع ما از نظر اقتصادی و چه از وجوه ديگر تامین شده است؟"

زیباکلام خاطر نشان کرد: "ترومن و گروهش در ابتدا با ملی شدن صنعت نفت موافق بودند اما بدشانسی آوردیم و انتخابات برگزار شد و عوامل دیگر هم دخيل شد، اما نهایتا ما تنها با امریکا و انگلیس رو به رو بودیم؛ اما در بحث هسته‌ای همسایه‌های ما با ما نیستند، حتى جهان اسلام با ما نیست. بنابراين قویا معتقدم که ذات بحث ملی شدن صنعت نفت با انرژی هسته ای متفاوت است."

 


نظر شما :