برای مهار ایران، با استارت موافقت کنید

۰۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۵ کد : ۹۳۸۴ اخبار اصلی
اوضاع در ایالات متحده چندان آرام نیست. مجلس نمایندگان کنگره با ...
برای مهار ایران، با استارت موافقت کنید

دیپلماسی ایرانی: اوضاع در ایالات متحده چندان آرام نیست. مجلس نمایندگان کنگره با ریاست جدید و اکثریت جمهوری خواه کار خود را آغاز کرده است. در مجلس سنا هم شاید اکثریت در دست دموکرات‌ها باشد اما فاصله میان جمهوری خواهان با دموکرات‌ها کاهش یافته است. در این فضا عرصه برای مانور سیاسی اوباما چه در عرصه خارجی و چه در بعد داخلی بسیار تنگ شده است.

باربارا اسلاوین در تازه‌ترین یادداشتی که برای نهاد تحقیقاتی ای پی اس نوشته ادعا می‌کند که همزمان با بالا گرفتن بحث تصویب پیمان استارت یک در مجلس سنا، جمهوری خواهان ایران را تبدیل به ابزار باج‌گیری از اوباما کرده‌اند. دولت باراک اوباما برای اقناع جمهوری خواهان به تصویب این قطعنامه دلایل بسیاری را ذکر کرده است اما اصلی‌ترین این دلایل ایران است. بیست و چهار ساعت پیش بود که گری سامور که ریاست کمیته خلع سلاح در کاخ سفید را عهده‌دار است به جمهوری خواهان یادآور شد که اگر پیمان استارت در سنا به تصویب نرسد، بی‌شک روسیه در برنامه هسته‌ای ایران با آمریکا همراهی نخواهد کرد. این مقام نزدیک به اوباما تصریح می‌کند که مسکو در حال حاضر به نوعی در اتحاد ضدایرانی آمریکا قرار گرفته و نباید با لجبازی میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها این دوستی سخت به دست آمده بر باد فنا رود.

این نویسنده در ادامه می‌نویسد: روسیه بسیار بیش از حد انتظار ما در پرونده هسته‌ای ایران به آمریکا کمک کرد. در نشست تابستان شورای امنیت بود که روسیه در کمال ناباوری رای مثبت خود را برای محکوم کردن برنامه هسته‌ای ایران به صندوق انداخت. فروش موشک‌های اس سیصد هم به تهران به دستور دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه متوقف شد. این تجهیزات می‌توانست هنگام حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران مانعی دفاعی باشد و دقیقا به همین دلیل بود که واشنگتن به شدت با عملی شدن این قرارداد میان تهران – مسکو مخالف بود. در شرایطی که سناتورهای مجلس سنا حکم منفی به تصویب این توافقنامه بدهند، بی‌شک بازسازی رابطه میان مسکو – واشنگتن که اوباما به دنبال آن بود و هیلاری کلینتون آن را به صراحت بر زبان آورد، به دست فراموشی سپرده خواهد شد. کم نیستند تحلیل‌گرانی که ادعا می‌کنند روسیه فروش موشک‌های اس سیصد خود به تهران را به حالت تعلیق درآورد تا در حقیقت به سناتورهای امریکایی برای تصویب پیمان استارت یک هدیه‌ای از پیش تعیین شده بدهد. در شرایطی که سناتورهای جمهوری خواه در سنا با این امر مخالفت کنند، روس‌ها هم می‌توانند به راحتی مخالفت خود با فروش موشک‌های اس سیصد را پس بگیرند. حتی برخی تحلیل‌گران تندرو دیگر ادعا می‌کنند که تنها دو دولت در جهان هستند که مخالف تصویب این پیمان هستند: ایران و کره شمالی!

بر اساس پیمان استارت یک، روسیه و آمریکا موظف هستند میزان کلاهک‌های در اختیار خود را به 1550 مورد کاهش دهند. ارزوی اوباما برای به تصویب رسیدن این پیمان زمانی کمرنگ‌تر شد که سناتور جمهوری خواهی که ریاست کمیته مذاکره کننده جمهوری خواهان با دموکرات‌ها در خصوص استارت یک را عهده‌دار است ادعا کرد که زمان برای بررسی پیمان استارت و به تصویب رساندن آن مناسب نیست. اوباما باید 67 رای مثبت در سنا در اختیار داشته باشد تا در تماس تلفنی با مدودف این توافق را تبریک بگوید. این رقم بدین معنا است که رضایت نه جمهوری خواه در سنا با این پیمان ضرورت دارد‌.

دموکرات‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که جمهوری خواهان به دنبال عدم تصویب پیمان استارت هستند تا بدین وسیله احتمال موفقیت اوباما در انتخابات 2012 را کاهش دهند. دموکرات‌ها با رهبری جو بایدن معاون نخست باراک اوباما جلسات مذاکره طولانی را با جمهوری خواهان برگزار می‌کنند. جمهوری خواهان ادعا می‌کنند که با تصویب پیمان استارن مخالفتی ندارند اما همزمان از باراک اوباما می‌خواهند که بودجه در اختیار فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در زمینه تجهیزات دفاعی را افزایش دهد. در حقیقت جمهوری خواهان به دنبال برتری هسته‌ای بر روسیه هستند. باراک اوباما ادعا می‌کند که دولت برای ده سال آینده رقم 85 میلیارد دلار را به تجهیز هسته‌ای سیستم دفاعی آمریکا اختصاص داده است. البته سامور تاکید می‌کند که در صورت عدم تصویب این طرح در سنا، این رقم هم تغییر خواهد کرد. در میان جمهوری خواهان هم کم نیستند کسانی که ادعا می‌کنند تنها به دلیل حفظ روسیه در جبهه مقابل ایران حاضر به حمایت از استارت یک هم هستند. در کابینه باراک اوباما همگان تصریح می‌کنند که هر بار نام منع تکثیر تسلیحات به گوش می‌رسد؛ نام ایران هم با این عبارت هم آواز است. تهران تاکنون بارها تصریح کرده که به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست. سامور اما در قامت یکی از نزدیکان به اوباما ادعا می‌کند که در تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای اندک شکی ندارد.

دولت باراک اوباما امیدوار است که تحریم‌ها بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. پنجمین روز از ماه دسامبر که از راه برسد هم ایرانی‌ها و هم اروپایی‌ها خود را برای ازسرگیری مذاکرات مهیا خواهند کرد. ایران ترکیه را به عنوان مکان این مذاکرات تعیین کرده بود که با مخالفت اروپایی‌ها روبه رو شد. در این فضا مشخص نیست که مکان برگزاری این مذاکرات کجا خواهد بود. امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که رای منفی ترکیه به قطعنامه چهارم در شورای امنیت، این کشور را از میزبانی این مذاکرات محروم نگاه خواهد داشت. سامور تصریح می‌کند که واشنگتن به دنبال پیشنهاد طرحی به ایران است که بر اساس آن، تهران و غرب یک سال معاوضه اورانیومی‌ با هم داشته باشند. البته توقف کامل غنی سازی اورانیوم هم در راس درخواست‌های آمریکا از ایران خواهد بود. ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که تنها زمانی غنی سازی را کاملا متوقف می‌کنند و در خصوص برنامه خود به غرب توضیح بیشتری می‌دهند که اسرائیل نیز از لاک ابهام در خصوص برنامه هسته‌ای خود بیرون آمده باشد. واشنگتن نشین‌ها اما عدم عضویت اسرائیل در ان پی تی را بهانه کرده و تل‌آویو را از ارائه این توضیحات معاف می‌کنند.


نظر شما :