مصر نگران نظارت‌هاى آژانس است

۲۴ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۳ کد : ۹۳۵۰ اخبار اصلی
در گزارش اخير آژانس در مورد برنامه هسته اى مصر به گونه‌اى تحکم اميز با قاهره برخورد شده است که همگان به اين باور رسيده‌اند که رئيس جديد آژانس قصد ندارد در برابر توجيهات ساده کشورهايى که متخلف هسته‌اى محسوب مى‌شوند به راحتى رضايت دهد.
 مصر نگران نظارت‌هاى آژانس است

ديپلماسى ايرانى: مصر از گرفتار شدن به سرنوشت ايران و سوريه در آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى واهمه دارد. به گزارش اي.پى ردپايى از اورانيوم غنى سازى شده در مصر پيدا شده و همين مساله ناظران آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى را به قاهره کشانده است. در اين فضا اگر گزارش نهايى آژانس به خير و خوشى و به نفع مصر نباشد، اين کشور نيز در زمره خاطيانى قرار مى‌گيرد که انتظار مجازات را خواهند کشيد.

در سال‌هاى 2007 و 2008 ماموران آژانس نمونه‌هايى از اورانيوم غنى‌سازى شده را در مصر پيدا کردند و از همان زمان تا‌کنون تحقيقات در اين خصوص ادامه دارد. مصر که متحد استراتژيک ايالات متحده به حساب مى‌آيد اصرار دارد که نمونه‌هاى به دست آمده از خارج از اين کشور وارد شده‌اند. اين پاسخ اما ماموران آژانس بين‌المللى را نه متقاعد کرده است و نه راضي.

آژانس بين‌المللى براى نخستين بار در ماه مى سال 2009 افشا کرد که به دنبال گزارشى که در آسوشييتدپرس منتشر شد، فعاليت‌هاى هسته‌اى مصرى‌ها را زير نظر گرفت. نمونه‌هايى از اورانيوم غنى سازى شده با درصد پايين هم در نيروگاهى در شمال شرقى قاهره پيدا شد. دو نيروگاه تحقيقاتى مصر در اين منطقه واقع هستند. اورانيوم غنى سازى شده با درصد پايين و بالا هر دو قابليت جاسازى در ايزوتوپ‌هاى راديويى را دارا هستند.

در گزارش اخير آژانس در مورد برنامه هسته اى مصر به گونه‌اى تحکم اميز با قاهره برخورد شده است که همگان به اين باور رسيده‌اند که رئيس جديد آژانس قصد ندارد در برابر توجيهات ساده کشورهايى که متخلف هسته‌اى محسوب مى‌شوند به راحتى رضايت دهد. يک ديپلمات نزديک به آژانس پيدا شدن ردپاى اورانيوم غنى سازى شده در مصر را نگران کننده مى‌خواند. آژانس نگران فعاليت‌هاى هسته‌اى مصر است که هر لحظه احتمال دارد در مسير توليد تسليحات هسته اى قرار گيرد. در شرايطى که مصر بتواند با ادعاهاى خود، آژانس را راضى کند اين پرونده در آژانس مختومه خواهد شد. 

آسوشييتدپرس در ادامه مى‌نويسد: در حال حاضر سر آژانس با پرونده هسته‌اى ايران و سوريه گرم است. آژانس ادعا مى‌کند که هر دو اين کشورها به دنبال دستيابى به تسليحات هسته اى هستند و همزمان تهران و دمشق اين ادعا را تکذيب مى‌کنند.

آمانو که پس از محمد البرادعى بر کرسى رياست آژانس تکيه زد بيش از وى بر ايران و سوريه سخت مى‌گيرد. مصرى‌ها اعتقاد دارند که پرونده مصر نبايد با پرونده هاى هسته‌اى سوريه و ايران قياس شود. سفير مصر در اتريش که نماينده اين کشور در آژانس بين‌المللى انرژى هسته اى نيز است صحت ادعاى آژانس در خصوص قاهره را زير سوال مى‌برد و تاکيد مى‌کند که اين ادعاد که البرادعى به دليل مصرى بودن، از تعقيب پرونده مصر در آژانس خوددارى کرده است، کذب محض است.


نظر شما :