بسته پیشنهادی اروپا در رم تکرار شد

۰۳ آبان ۱۳۸۶ | ۱۸:۱۷ کد : ۹۳۰ اروپا
ایران و اروپا دور جدید مذاکرات هسته ای در رم را سازنده و موفقیت آمیز توصیف کرده و از ادامه آن در اواخر ماه نوامبر خبر دادنده اند. هیات ایرانی پس از اقامه نماز در محل کاخ پامفیلی مذاکره با سولانا را در ضیافت شام ادامه داد.
بسته پیشنهادی اروپا در رم تکرار شد
مقامات بلندپایه ایرانی و اروپایی دور جدید مذاکرات هسته ای در رم پایتخت ایتالیا را سازنده و موفقیت آمیز توصیف کرده و از ادامه این مذاکرات در اواخر ماه نوامبر خبر دادنده اند. هیات ایرانی پس از اقامه نماز در محل کاخ پامفیلی مذاکره با سولانا را در ضیافت شام ادامه داد.
 
 
خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان دیدار سه ساعته شب گذشته خود با سعید جلیلی و علی لاریجانی که در کاخ پامفیلی رم انجام شد در نشستی خبری مذاکرات با هیات ایرانی را سازنده و رو به پیشرفت توصیف کرد.
 
سعید جلیلی، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در این نشست خبری ضمن تاکید بر اینکه رویکرد و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته ای گفتگو و همکاری های سازنده است گفته که موضوعی که امروز به عنوان چالش بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح می شود این قابلیت را دارد که نه تنها چالش نباشد بلکه با بر طرف کردن سوء تفاهم ها به موضوعی برای همکاری تبدیل شود.
 
آقای جلیلی می گوید که مسیری که دکتر لاریجانی طی 2 سال گذشته به خوبی طی کرده اند را ادامه خواهم داد.
 
دکتر علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نیز در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره علت استعفایش از سمت پیشین خود گفته ایران کشوری دموکراتیک است و در آن زایش نیروها وجود دارد و من هم از آقای احمدی نژاد، رییس محترم جمهوری و نیز آقای جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی حمایت می کنم.
 
تکرار بسته پیشنهادی اروپا به ایران
 
رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا در ديدار با دبير جديد شوراى عالى امنيت ملى ايران در رم بسته مشوق‌هاى اقتصادى و سياسى سال گذشته را براى توقف غنى‌سازى اورانيوم تهران دوباره مطرح کرد.
  
 
خاوير سولانا به نمايندگى از سوى انگليس، فرانسه، آلمان، چين، روسيه، و آمريکا به طرح اين بسته مشوق‌ها مى‌پردازد. کريستينا گالاچ، سخنگوى سولانا، گفته ما خواهيم ديد که با چه گرايشى به رم مى‌آيند و اين که آيا جابجايى على لاريجانى، دبير سابق شوراى عالى امنيت ملى ايران، با "سعيد جليلى" تغييرى در موضع اين کشور خواهد داشت.
 در پاسخ به این سئوال، علی لاریجانی دبير سابق شوراى عالى امنيت ملى ایران گفته سياست‌هاى هسته‌اى ايران داراى ثبات هستند که با تغيير دبير شورا و حتى رئيسان جمهور، تغيير نمى‌کند.
 
خانم گالاچ می گوید موضوع اصلى درک اين موضوع است که آيا امکان آغاز مذاکرات بر سر اين پيشنهاد (بسته مشوق‌ها) وجود دارد. "اين بسته به ايران تمامى آنچه را که براى برنامه صلح ‌آميز هسته‌اى خود نياز دارد، مى‌دهد و راه را براى رابطه سياسى باز مى‌کند تا تهران از انزواى فعلى خارج کند."
 
آمريکا نيز ادعا مى‌کند که ايران برنامه غنى‌سازى اورانيوم را به منظور سرپوش نهادن بر طرح توليد سلاح اتمى ادامه مى‌دهد؛ در حالى که تهران بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه اتمى خود تأکيد کرده و هدف از اجراى اين برنامه را توليد انرژى اعلام کرده است.
 
دیدار مقام های ایران و اروپا در رم در حالی انجام می شود  که کشورهای غربی خواهان آن هستند که تحریم های بیشتری علیه ایران برای وادار کردن این کشور به توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم وضع شوند.
 
 
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا در روز مذاکرات ایران و اروپا گفت که وی خواهان سفت و سخت تر تحریم ها علیه ایران است.آقای براون به دنبال دیدار با اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل در لندن گفته ما آماده هستیم تا تحریم های شدیدتری را علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا وضع کنیم.
 
نخست و وزیر اسراییل در روزهای اخیر تلاش های زیادی برای یارگیری علیه ایران انجام داده و به همین منظور سه سفر به روسیه ، فرانسه و بریتانیا انجام داده است.
 
در شرایطی که مخالفان برنامه های اتمی ایران در تلاش برای در فشار قرار دادن تهران هستند، محمد احمدی نژاد رییس جمهور ایران می گوید که به زودی تلاش های دیپلماتیک تازه ای از سوی تهران آغاز می شود.
آقای احمدی نژاد می گوید که دور جديد تحرکات ديپلماتيک ايران بزودى با سفرهاى مسوولان به کشورهاى گوناگون و استقبال از مسوولان کشورهاى ديگر در تهران آغاز خواهد شد.
 
آقای احمدی نژاد گفته که در ارتباط با تحرکات جديد ديپلکاتيک بنده چند سفر خواهم داشت و روساى جمهورى کشورها نيز به ايران سفر خواهند کرد و مسوولان نيز در رده‌هاى گوناگون سفرهايى خواهند داشت.

نظر شما :