محور ۱۴ مارس - مصر - امریکا علیه دمشق - ریاض - تهران

۱۸ آبان ۱۳۸۹ | ۰۲:۲۰ کد : ۹۲۷۸ اخبار اصلی
پس از آن که سوریه و امریکا بر سر لبنان علیه یکدیگر مواضع تندی را گرفتند، اکنون دمشق در پاسخ به بیانیه چند روز پیش ۱۴ مارس موضع تندی را اتخاذ کرده است.
محور ۱۴ مارس - مصر - امریکا علیه دمشق - ریاض - تهران

دیپلماسی ایرانی: لبنان روزهای سختی را می‌گذراند. سختی‌ای که با گذشت هر روز شدیدتر و خطرناک‌تر از دیروز می‌شود. فضای سیاسی این کشور در حال حاضر به سمت تشنج حرکت می‌کند و در این میان به نظر می‌رسد روابط سوریه با جریان 14 مارس با تحریک ایالات متحده نیز به سمت تشنج متمایل شده است.

پس از آن که جفری فلتمن، معاون امور خاور نزدیک وزیر امور خارجه ایالات متحده حملات تندی را متوجه سوریه کرد و سوریه نیز پاسخ او را به تندی داد و بعد از آن که جریان‌های مسیحی 14 مارس بیانیه تند خود را صادر کردند و همه از آن برداشتی علیه حزب الله داشتند، این بار سوریه علیه این جریان نیز موضع‌گیری کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، رهبران سوریه چنان لحظه به لحظه تحولات لبنان و تحرکات سیاسی و گفته‌های رهبران آن را زیر ذره‌بین گرفتنه‌اند که چنین دقت عملی تا کنون سابقه نداشته و تحرکات چهار روز گذشته همگی نشان می‌دهد که تنش تازه‌ای در روابط سوریه با لبنان بالاخص جریان 14 مارس در حال شکل‌گیری است.

این در حالی است که عربستان سعودی حمایت خود را از تمام افراد وابسته به 14 مارس که تلاش دارند موضع‌گیری‌های سیاسی خود را علیه دمشق تصاعدی کنند و تلاش‌های محور سوریه – عربستان سعودی که نام محور "سین – سین" به خود گرفته را ناکام کنند از دایره حامیانش بیرون می‌اندازد و به هر کس که به این سمت می‌رود نیز هشدارهای جدی می‌دهد.

دیپلمات‌های سوری اعلام کرده‌اند که پس از آن که برخی رهبران 14 مارس با بی‌اعتنایی و حتی تهدید رهبران عربستان در برابر اظهارات تندشان مواجه شده‌اند، به مصر که حمایت قاطع خود را از جریان 14 مارس ابراز داشته و اخیرا نیز با سوریه عداوت تازه‌ای را آغاز کرده، متمایل شده‌اند به خصوص این که قاهره رسما از موضع ضد حزب اللهی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نیز حمایت کرده است. بنا به این گزارش احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر خود رسما به میدان آمده و مذاکرات خود را با رهبران جریان 14 مارس آغاز کرده است. دمشق این تحرکات را دور تازه‌ای از تنش‌های لبنان با سوریه قلمداد کرده و تلاش دارد تا این حرکت را که نوعی توطئه علیه خود قلمداد کرده است را خنثی کند. سوریه معتقد است این توطئه در تداوم توطئه‌هایی است که از سال 2005 در پی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان علیه سوریه طراحی شده است.

اکنون رهبران سوریه به این باور رسیده‌اند که تحولات لبنان طی 96 ساعت گذشته یعنی چهار روز پیش تا کنون وارد مرحله کاملا جدیدی شده و برای مقابله با این توطئه خط ارتباطی دمشق – تهران به شدت فعال شده و در راستای حمایت از پرونده لبنان و جلوگیری از تنش در آن از یک سو و حفظ حقوق مقاومت و در راس آن حزب الله از سوی دیگر به شدت فعالیت می‌کند. از این رو احتمال این که تحولات سریعی ظرف ساعت‌های آینده در لبنان و محیط آن رخ دهد، بسیار بالا است. منابع آگاه نزدیک به دولت سوریه بر این باورند که سفر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران به دمشق در همین راستا بوده و بر حساسیت موضوع نیز بیش از پیش افزوده است.

در همین رابطه روزنامه تشرین، روزنامه وابسته به دولت سوریه در یادداشتی به قلم علی جمالو، حمله تمام عیاری را متوجه جفری فلتمن، معاون امور خاور نزدیک هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا و جریان 14 مارس کرد و آنها را "زایده‌های جیفه‌های سیاسی" توصیف کرد. جمالو همچنین نوشت: فلتمن مردی است که نبش قبر می‌کند و بر آنها بنا می‌سازد. وی همان کسی است که پس از جنگ ژوئن 2006 به برخی لبنانی‌ها که به نام استقلال و آزادی و تمامیت ارضی فعالیت می‌کردند خندید و گفت آنها هیچ نقشی در بازی درگیری‌های عربی – اسرائیلی ندارند و امروز نیز همین بازی را تکرار می‌کند و همان تلاش‌های شکست خورده را مجددا از سر گرفته است.

نویسنده این یادداشت نشست عوکر در اوت 2006 که در سفارت امریکا برگزار شد را با نشست چند روز پیش رهبران مسیحی 14 مارس در بکرکی مشابه دانست و نوشت: این نشست نیز اهداف همان نشست را دنبال می‌کند. معلوم نیست وقتی تلاشی که از پیش شکستش معلوم است و در گذشته نیز یک بار آزمایش شده و شکست خورده است برای چه دوباره مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی در نهایت می‌نویسد: فیلتمن همان پستی است که به نیابت از اسرائیل با ابزار لبنانی‌ها می‌خواهد اعضای مقاومت لبنان را به کشتن دهد و برای این کار نیز از حمایت پایتخت‌های غربی و عربی که برای خونریزی چراغ سبز نشان داده‌اند، بهره می‌برد. آنها که کینه چشمانشان را کور کرده می‌خواهند یکی پس از دیگری برای لبنان و منطقه معضل ایجاد کنند. رقابتی که امروز جریان دارد در حقیقت رقابتی میان آینده‌نگران با اصحاب غفلت است که به رغم گذشت سال‌ها شکست هنوز به فکر نبش قبرند.


نظر شما :