اين همه اصرار براى حمله چرا؟

۲۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۷ کد : ۹۲۷۱ اخبار اصلی
گفته مى‌شود که بى بى در ديدار با مقام هاى آمريکايى از جو بايدن تا ...
اين همه اصرار براى حمله چرا؟

ديپلماسى ايرانى: بنيامين نتانياهو نخست وزيرى رژيم اسرائيل به ايالات متحده رسيد. به سرزمين رفيق سنتى و حامى استراتژيک خود. تعبير و تفسيرها از اين سفر با توجه به انتخابات ميان دوره اى ايالات متحده و در اختيار جمهورى‌خواهان قرار گرفتن کنگره، بسيار متفاوت است. نکته جالب ماجرا هم اينجاست که آقاى نتانياهو مشهور به بى‌بى در روزهايى به آمريکا سفر کرده است که باراک اوباما در خارج از مرزهاى کشورش و در تور آسيايى به سر مى‌برد. برخى ادعا مى‌کنند که همزمانى اين دو سفر با هم و غيبت اوباما در کاخ سفيد نشان از ناراحتى وى از سياست‌هاى تند و تيز نتانياهو دارد. اوباما قريب به يک سال بى‌بى و همراهان راستش را در کابينه براى متوقف کردن کامل شهرک‌سازى‌ها تحت فشار قرار داد اما از اوباما اصرار و از نتانياهو انکار. در اين فضا نتانياهو به بهانه سخرناين در مجمع يهوديان نيواورلئان به آمريکا مى‌رود و گفته مى‌شود که بسته‌هاى پيشنهادى بسيارى در اختيار وى قرار خواهد گرفت تا شايد ناز و کرشمه آقاى نخست وزير تمام شود و به تعليق چند ماهه شهرک‌سازى‌ها هم رضايت دهد.

روزنامه اسرائيلى هاآرتص اما از زاويه ديگرى به ماجرا نگاه مى‌کند و ادعا مى‌کند که نتانياهو در ديدار با بايدن و ديگر مقام‌هاى آمريکايى تنها يک جمله را تکرار خواهد کرد: راهى براى متوقف کردن ايران وجود ندارد جز گزينه نظامي.

ايران براى بازگشت به پاى ميز مذاکرات اعلام آماده گى کرده است و بيست و چهار ساعت پيش هم تهران، ترکيه را مکانى مناسب براى آغاز مذاکرات خواند. همزمان بى‌بى به جنگ روانى و تبليغاتى خاص اسرائيلى‌ها روى آورده و ادعا مى‌کند که تهران با مطرح کردن بحث بازگشت به پاى ميز مذاکرات در حقيقت به دنبال خريد زمان بيشتر است و قرار نيست تحولى در برنامه هسته اى اين کشور رخ دهد.

هاآرتص به نقل از يک مقام نزديک به نتانياهو نوشت: بى‌بى در اين سفر از کابينه باراک اوباما مى‌خواهد که کمپينى را براى عملى کردن تهديد نظامى عليه تهران به راه بيندازد. بى‌بى هدف از اين کمپين را هم تلاش براى مممانعت از دستيابى ايران به تسليحات هسته اى دانسته است.

گفته مى‌شود که بى بى در ديدار با مقام هاى آمريکايى از جو بايدن تا هيلارى کلينتون يکصدا تاکيد خواهد کرد که کاخ سفيد بايد موضعى جدى‌تر در قبال برنامه هسته اى ايران اتخاذ کند.

غرب خود را براى گفتگو با ايران آماده مى‌کند و اين در حالى است که اسرائيل از زمان مطرح شدن اين بحث در مجمع عمومى سازمان ملل توسط محمود احمدى نژاد بارها تاکيد کرده است که غرب نبايد سخنان ايران در خصوص مصالحه و مذاکره را جدى بگيرد.

نتانياهو در ديدار با مقام‌هاى آمريکايى تاکيد خواهد کرد که نبايد در دام ايران براى خريد زمان بيشتر گرفتار شوند!

مقام‌هاى اسرائيلى از زمان روى کار آمدن باراک اوباما در کاخ سفيد بارها و بارها تصريح کرده‌اند که تنها راه براى متوقف کردن برنامه هسته اى ايران، گزينه نظامى است. بى‌بى ادعا مى‌کند که حمله تنها راه است با اين همه هيچ مدرک مستدلى وجود ندارد که حمله بتواند برنامه هسته اى ايران را متوقف کند.

بسيارى از رسانه‌هاى خبرى دليل سفر نتانياهو و ديدار او با معاون اوباما را پرونده هسته اى ايران مى‌دانند و اين در حالى است که بن‌بست در مذاکرات صلح خاورميانه هر روز عميق تر و عميق‌تر از گذشته مى‌شود . دولت تندروى نتانياهو که با آغاز شهرک‌سازى‌ها، قفل محکمى بر روند مذاکرات کوبيد ادعا مى‌کند که به آغاز اين گفتگوهاى مستقيم بسيار پايبند است.

بى‌بى چهار روز در ايالات متحده خواهد بود و گفته مى‌شود که اين سفر براى اسرائيلى‌ها يک ميليارد دلار هزينه برداشته است. نتانياهو در اين سفر با بان کى مون دبير کل سازمان ملل هم ديدار و گفتگو خواهد داشت. باراک اوباما يک بار در دومين روز از ماه سپتامبر ميزبان اسرائيل و فلسطين بود و جرقه گفتگوهاى مستقيم ميان دو طرف را زد. در نهايت شهرک‌سازى‌هاى اسرائيل اين تلاش اوباما براى رسيدن به هدف را هم زير سوال برد. هيلارى کلينتون پيش از حضور بى‌بى در ايالات متحده تاکيده کرده بود که تلاش خود را براى احياى اين گفتگوهاى مستقيم به کار خواهد گرفت.  


نظر شما :