موج منفى رسانه‌هاى غربى درباره مذاکرات هسته‌اى ايران

۲۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۷ کد : ۹۲۶۶ اخبار اصلی
ايران هنوز تاريخ قطعى ديدار با مقام‌هاى اروپايى و مکان اين ديدار را ...
موج منفى رسانه‌هاى غربى درباره مذاکرات هسته‌اى ايران

ديپلماسى ايرانى: ايران هنوز تاريخ قطعى ديدار با مقام‌هاى اروپايى و مکان اين ديدار را تعيين نکرده است و با اين همه گمانه‌زنى در خصوص اين نشست و البته پيش‌بينى‌هاى مملو از تعصب اروپايى‌ها و رسانه‌هاى غربى آغاز شده است. از روزى که مقام‌هاى ايرانى تاکيد کردند روزى در ماه جارى ميلادى با طرف‌ اروپايى بر سر ميز مذاکره حاضر خواهند شد تا‌ اين روزها که همگان انتظار تحقق اين ديدار را مى‌کشند موجى از تحليل‌ها و پيش‌بينى‌ها از راه رسيده است دال بر اينکه اين نشست هم نتيجه‌اى در بر نخواهد داشت. وزير دفاع اسرائيل ايهود باراک در زمره افرادى است که تريبون را در دست مى‌گيرد و ادعا مى‌کند که نسبت به نتيجه اين ديدارها چندان خوش بين نيست.

آسوشييتدپرس در اين خصوص مى‌نويسد: ايرانى‌ها تاکيد کرده‌اند که در نشست آتى گروه پنج به اضافه يک که اعضاى ثابت شوراى امينت را شامل مى‌شود با طرف اروپايى در خصوص برنامه هسته‌اى خود گفتگو نخواهند کرد. غربى‌ها از ايران مى‌خواهند غنى سازى اورانيوم خود را متوقف کند. ايران که در چهار سال گذشته متحمل تحريم‌هاى بين‌المللى شده است نيز تاکيد دارد که برنامه هسته‌اى اين کشور کاملا مسالمت آميز است و به هيچ وجه به دنبال تسليحات هسته‌اى نيست. ايهود باراک در اين خصوص مى‌گويد: ما همچنان در مرحله توسل همزمان به ديپلماسى و تحريم ها در برابر ايران ايستاده‌ايم.

زمانى که خبرنگاران از ايهود باراک در خصوص دورنماى نشست آتى سوال کردند وى در پاسخ گفت: ايران هم درست مانند کره شمالى برخورد مى‌کند و به دنبال ناديده گرفتن جامعه جهانى و حرکت در مسير خود است. من خوشحال مى‌شوم که پيش بينى من در خصوص برنامه هسته‌اى ايران و نشست آتى در وين اشتباه از کار درآيد اما مساله اينجاست که با اين نشست هم ايران و غرب از بن‌بست گرفتار شده خارج نخواهند شد.

گفتگوها ميان ايران و غرب قريب به يک سال پيش متوقف شد و قرار بر اين بود که ايران در ازاى طرح تبادل سوخت با کشورى ثانى، غنى سازى اورانيوم را متوقف کند. اين طرح از سال 2006 تا‌کنون بر روى ميز مذاکرات بوده است.

ايرانى‌ها اما از شش ماه پيش بحث تسليحات در اختيار اسرائيل را علم کرده‌اند. گفته مى‌شود که تل‌آويو بيشترين تسليحات هسته‌اى را در منطقه خاورميانه در اختيار دارد. تل‌آويونشين‌ها هم تا‌کنون بارها تصريح کرده‌اند که در صورت ادامه بازى هسته‌اى ايران، ماشه حمله به اين کشور را خواهند کشيد. ايهود باراک با تکرار ادعاهاى پيشين خود در اين خصوص مى‌گويد: ايران براى هر کشورى در جهان تهديد جدى محسوب مى شود. بر ما مسلم شده است که ايرانى‌ها به دنبال تسليحات هسته‌اى هستند.

دولتمردان اسرائيل که خود تنها دارنده انبارهاى تسليحات هسته‌اى در منطقه هستند، ادعا مى‌کنند که دستيابى ايران به اين تسليحات مى‌تواند معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى را بى‌معنا کند! واشنگتن نيز همصدا با اسرائيل ادعا مى‌کند که حرکت‌هاى ايران در حوزه هسته‌اى مى‌تواند منجر به آغاز رقابت‌ تسليحاتى در منطقه شود.

همصدا با ايهود باراک در ايالات متحده هم سناتور جمهورى‌خواه ليندسى گراهام تريبون را تنها چند روز پس از انتخابات ميان‌دوره‌اى کنگره در دست گرفته و ادعا مى‌کند که زمان حمله واشنگتن به تهران فرا رسيده است. پيش‌بينى آقاى سناتور حاکى از اين است که واشنگتن در حال حاضر در آستانه دو تقابل قرار گرفته است: تقابل ارزى با چين و نظامى با ايران.

گراهام در اين خصوص مى‌گويد: زمان آن فرا رسيده است که اوباما به خطابه‌گويى در خصوص پرونده هسته‌اى ايران پايان دهد و در قامت عمل فرو رود: اگر پرزيدنت تصميم به سخت‌گيرى بر ايران وراى تحريم‌ها بگيرد مى‌تواند مطمئن باشد که جمهورى‌خواهان کنار او در حمله تمام عيار به تهران خواهند ايستاد. ما نمى‌توانيم دستان ايران را براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى باز بگذاريم.

اين سناتور جمهورى‌خواه ادعا مى‌کند که جنگى ديگر در منطقه خاورميانه آخرين چيزى است که ايالات متحده به دنبال آن است اما همزمان آخرين چيزى هم که جهان به آن نياز خواهد داشت ايران هسته‌اى است. 

اين سناتور برخاسته از ايالت کارولينا جنوبى در اين خصوص مى‌گويد: در صورت حمله به ايران نبايد تنها به تاسيسات هسته‌اى و نيروگاه‌هاى اين کشور بسنده کنيم بايد سيستم دريانوردى و هوانوردى اين کشور را هم منهدم کنيم. سپاه پاسداران هم بايد يکى از اهداف ما باشد.

اين اظهارات تند و تيز در حالى از راه مى‌رسند که ايران و اروپا قرار است در ماه جارى با حضور نماينده ايالات متحده در خصوص برنامه هسته‌اى خود گپ و گفتگويى داشته باشند.

يک سناتور دموکرات نيز در اين خصوص تاکيد کرد که آمريکا بايد به تحريم ايران ادامه دهد و البته گزينه نظامى را هم روى ميز نگاه دارد.

 
 


نظر شما :