تنش در روابط روسيه و گرجستان

۱۶ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۰ کد : ۹۲۵۸ اخبار اصلی
وزارت امور خارجه روسيه بازداشت چهار تبعه روس به اتهام جاسوسى توسط دولت گرجستان را محکوم کرد و با صدور بيانيه‌اى خشم خود را از آن چه حرکت‌هاى تنش‌زاى گرجستان ناميد، ابراز داشت.
تنش در روابط روسيه و گرجستان

ديپلماسى ايرانى: وزارت امور خارجه روسيه بازداشت چهار تبعه روس به اتهام جاسوسى توسط دولت گرجستان را محکوم کرد و با صدور بيانيه‌اى خشم خود را از آن چه حرکت‌هاى تنش‌زاى گرجستان ناميد، ابراز داشت.

مسکو هدف از اين کار دولت گرجستان را تحت فشار گذاشتن مسکو براى شرکت نکردن در نشست بين‌المللى پيش روى کشورهاى عضو ناتو با روسيه در ليسبون پايتخت پرتغال دانسته است.

يکى از مسئولان وزارت امور خارجه روسيه که نخواست نامش فاش شود نيز به خبرگزارى اينترفاکس گفت: «ما از بازداشت شهروندان روسى در گرجستان بسيار خشمگينيم و اين موضوع را مورد بررسى قرار مى‌دهيم.»

وى در ادامه تاکيد کرد، اين حرکت‌هاى تنش‌زا نشان از دشمنى‌هاى تازه گرجستان با روسيه دارد. ما مى‌خواهيم در نشست پيش روى ناتو در ليسبون شرکت کنيم و اين کار براى تحت فشار قرار دادن ما در اين نشست است. آنها حتى نشست قزاقستان را که قرار است يک نشست امنيتى همکارى اروپايى باشد را نيز هدف قرار داده‌اند.

نشست همکارى امنيتى اروپا قرار است اوائل دسامبر در قزاقستان برگزار شود.

مقامات گرجى روز جمعه اعلام کردند، يک باند جاسوسى مشتمل بر 13 نفر را که چهار نفر از آنها روس بوده‌اند را کشف و بازداشت کرده‌اند. به ادعاى مقامات گرجستانى اين افراد اطلاعات نظامى حساس گرجستان را به مسکو مى‌فرستادند.

شوتا اوتياشويلى، سخنگوى وزارت کشور گرجستان درباره افراد بازداشت شده که در ميان آنها شمارى از درجه‌داران و نظاميان گرجى قرار دارند، گفت: «اين افراد اطلاعات سرى را از روسيه به گرجستان مخابره مى‌کردند و امنيت ملى کشور را مورد تهديد قرار داده بودند.»

وى همچنين گفت: «اين افراد براى وزارت دفاع روسيه کار مى‌کردند و اسم رمزشان نيز جياريو بود. عمده اطلاعاتى که از گرجستان به روسيه مخابره مى‌شد نيز اطلاعات مربوط به نيروى هوايى گرجستان بود.»


نظر شما :