تحريک فضاى افراط عليه ايران در امريکا و اسرائيل

۱۷ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۱ کد : ۹۲۲۵ اخبار اصلی
تا پايان ماه نوامبر ژنرال بنى گينتس، نايب رئيس ستاد کل نيروهاى ...
تحريک فضاى افراط عليه ايران در امريکا و اسرائيل

ديپلماسى ايرانى: تا پايان ماه نوامبر ژنرال بنى گينتس، نايب رئيس ستاد کل نيروهاى مسلح اسرائيل از سمت خود کنار مى‌رود. او دومين ژنرال ارشد اسرائيلى است که ظرف چند ماه گذشته از سمت خود کناره گيرى مى‌کند. در نگاه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل و ايهود باراک، وزير دفاع بنى گينتس بيش از اندازه معتدل است و در بعد استراتژيک وجود اين اعتدال چندان مناسب نيست. همان ديدگاهى که نسبت به گابى اشکنازى، رئيس سابق ستاد ارتش اسرائيل و دوست نزديک بنى گينتس وجود داشت و باعث کنار گذاشتن او از اين سمت شد. نه اشکنازى و نه بنى گينتس تا کنون راضى نشده‌اند که به دستورات تند و بى‌پرواى تندروهاى کابينه نتانياهو تن دهند و همين مسئله باعث ناخرسندى کابينه نتانياهو از اين دو ‌شده است.

هفته گذشته گينتس در واشنگتن از هم‌تايانش در پنتاگون و در راس آنها ژنرال جيمز کارترايت، نايب رئيس امور فرماندهان پنتاگون خداحافظى کرد و در آخرين ديدار کارى‌اش از امريکا با او از سلسله خاطرات اوليه‌اش از دوره‌هاى پروازهاى آموزشى جنگنده‌هاى ساخت شرکت بوئينگ گفت. کارترايت يکى از ژنرال‌هاى محترم و مهم پنتاگون است که يکى از فرماندهان اصلى نيروى هوايى مارينز به حساب مى‌آيد.

کارترايت و برادرش هوس از معتمدان باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا هستند. وى همان کسى است که باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا به اسرائيل فرستاده بود تا به نتانياهو پيشنهاد دهد که در مقابل توقف شهرک‌سازى‌ها براى دو ماه ايالات متحده حاضر است دستگاه امنيتى اسرائيل را مجهز به جديدترين تکنولوژى ‌کند، نتانياهو اين پيشنهاد را رد کرد. دست رد نتانياهو بر سينه اوباما، رئيس جمهورى امريکا را بسيار خشمگين کرد و اين ناراحتى‌اش را نيز به هيچ وجه از طرف‌هاى اسرائيلى مخفى نکرد.

به گزارش روزنامه القدس العربى، پس از اعلام برکنارى گابى اشکنازى و اکنون بنى گينتس پنتاگون و مجلس امنيت ملى از اين کناره‌گيرى بسيار ابراز تاسف کردند. ژنرال مايک مولن از اين که همانند پاکستانى‌ها فشارهايش براى ابقاى اشکنازى و دستيارش مثمر ثمر نيافتاده بسيار خشمگين شده و ناراحتى‌اش را از ايهود باراک و بنيامين نتانياهو مخفى نکرده است. مولن بر سر پاکستان توانسته بود با فشارهاى بسيار اشفق پرواز کيانى را براى سه سال ديگر در پست رياست ستاد نيروهاى مسلح پاکستان ابقا کند. البته کناره‌گيرى اشکنازى و گينتس حداقل در ظاهر باب ميل ايهود باراک نيز نبوده است. او خيلى تلاش مى‌کند خود را دوست ايالات متحده معرفى کند و اين گونه وانمود کند که با دستگاه حاکم در امريکا روابط بسيار نزديک و دوستانه‌اى دارد.

ايهود باراک در اسرائيل بر سر فلسطين تلاش دارد که اين گونه وانمود کند که نتانياهو را دائما به سمت جبهه اعتدال سوق مى‌دهد. البته اين سياست بر سر ايران کاملا عکس است. بر سر موضوع ايران او نقش فشار اسرائيل به امريکا را ايفا مى‌کند. بر خلاف آن که ايهود باراک وانمود مى‌کند، امريکايى‌ها چندان بر روى حرف‌هايش حساب نمى‌کنند. وى در آخرين سفرش به واشنگتن با انتقاد امريکايى‌ها روبه‌رو شد که به او خرده مى‌گرفتند بر سر شهرک‌سازى‌ها کارى از پيش نبرده و چندان به فشارهاى او نيز نمى‌توانند اطمينان کنند. از اين رو وجهه سياسى‌اش هم نزد امريکايى‌ها و هم نزد اسرائيلى‌ها تا اندازه‌اى مخدوش شده است. نزد اسرائيلى‌ها مخدوش است چرا که نتانياهو نيز او را وصله ناجور کابينه خود مى‌داند و اکر خطر فروپاشى کابينه‌اش نبود چه بسا زودتر از اينها او را از سمتش تغيير مى‌داد.

برخى از تحليلگران بر اين اعتقادند که يکى از مهمترين دلايلى که حرف ايهود باراک در اسرائيل خريدار ندارد نزديکى بيش از پيش او به گابى اشکنازى است. امنون ليبکين شاحک، رئيس سابق ستاد ارتش اسرائيل و اومان ساگى رئيس سابق "امان" نيز اين ديدگاه را تاييد مى‌کنند. هر دوى آنها مى‌گويند وقتى نتانياهو تلاش مى‌کرد کنار گذاشتن گابى اشکنازى را در کابينه توجيه کند، باراک خشمگين بود و اصلا توجهى به اظهارات نتانياهو نداشت.

با اين پيش‌زمينه و با با وجود همين اختلاف‌ها و تغييرات بود که دنيس راس در راستاى تبليغات انتخاباتى امريکا در نشست آيپاک در هاليوود در فلوريدا شرکت کرد و بر سر برنامه هسته‌اى ايران سخنرانى مفصلى انجام داد که در رسانه‌ها نيز منتشر شد. وى در اين سخنرانى وعده داد که بايد به هر طريقى شده از گسترش برنامه هسته‌اى ايران جلوگيرى کرد و اجازه نداد به ادعاى او ايران به سلاح هسته‌اى دست يابد. البته راس به اعضاى ايپک تاکيد کرد که استفاده از گزينه نظامى بسيار دشوار است چرا که بايد هم موافقت کنگره و هم موافقت سنا را به دنبال داشته باشد. راس وعده داد که از تشديد تحريم‌ها حمايت خواهد کرد و به زودى عليه ايران تحريم‌هاى شديدترى اعمال خواهد شد. وى گفت: «ايران در حال حاضر اولويت نخست شوراى امنيت ملى امريکا است. مسائل ايران بيش از آن که به اسرائيل مربوط باشد به امنيت امريکا مرتبط است. درگيرى با ايران در حقيقت درگيرى ما است. اوباما انتظار دارد که مناقشات ايران را به سلامت به پايان برساند ولى او نبايد خود را فريب دهد و بايد خود را براى يک تصميم بزرگ آماده کند. او بايد به هر طريقى شده حتى استقاده از گزينه نظامى از دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى جلوگيرى کند.»

دنيس راس که يک امريکايى ضد ايرانى متمايل به لابى صهيونيستى امريکا محسوب مى‌شود در حقيقت پاسخ فشار دولت نتانياهو را در امريکا منعکس مى‌کند. گفته مى‌شود وى قرار است به زودى به سمت‌هاى بالاترى ارتقا يابد و در همين راستا فشارها به ايران و حتى تحريک اوباما به روى آوردن به گزينه‌ نظامى عليه ايران را نيز افزايش دهد.

به اعتقاد راس به رغم تمام کمک‌هايى که امريکا اخيرا به امنيت اسرائيل کرده ولى رسيدن به صلح حقيقى براى اين رژيم بسيار دشوار شده است، معتدل‌ها تا کنون نتوانسته‌اند صلح را براى منطقه تامين کنند و فرصت‌ها يک به يک از دست محمود عباس، رئيس حکومت خودگردان فلسطينى و سلام فياض، رئيس دولت فلسطين خارج شده است. از اين رو برخورد با ايران نه تنها به نفع اسرائيل است بلکه به سود ايالات متحده نيز خواهد بود. راس بر اين باور است که شکست گروه اعتدال در منطقه، خاورميانه را به سمت خشونت هدايت مى‌کند و اين خشونت نيز به ادعاى او يک طرفش ايران است پس بايد قبل از هر چيز تکليف ايران را روشن کرد.    


نظر شما :