ساخت بمب اتم: اشتباه استراتژیک ایران

۱۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۵ کد : ۹۲۲۲ اخبار اصلی
علی‌اکبر سلطانیه معتقد است ساخت بمب اتمی‌ برای ایران یک اشتباه استراتژیک خواهد بود و یک ...
ساخت بمب اتم: اشتباه استراتژیک ایران

ديپلماسى ايرانى: علی‌اکبر سلطانیه معتقد است ساخت بمب اتمی‌ برای ایران یک اشتباه استراتژیک خواهد بود و یک کارشناس برجسته غربی نیز می‌گوید وقتی ایران اصرار می‌کند که به‌دنبال به‌دست آوردن بمب اتمی‌ نیست این سخنان باید جدی گرفته شود.

به گزارش رویترز، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سخنرانی در مقر این نهاد بین‌المللی در وین، اظهار داشت: ایران به هیچ وجه نمی‌تواند در زمینه تعداد کلاهک‌های هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ رقابت کند. وی ادامه داد: به همین دلیل به هیچ عنوان این اشتباه استراتژیک را مرتکب نمی‌شویم. ما بدون داشتن بمب اتمی‌ به اندازه همین کشورها قدرت داریم.

سلطانیه همچنین گفت: اگر ایران تصمیم بگیرد که به سلاح هسته‌ای دست یابد آیا می‌تواند با قدرت‌های اتمی‌ به رقابت برخیزد. می‌توانم صددرصد به شما بگویم نه، ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ اضافه کرد: ایران از کشورهای مجموعه 5+1 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس به‌علاوه آلمان دعوت کرده است تا بدون پیش‌شرط به مذاکره بپردازند.

در همین حال «گرث اوانز» عضو هیأت رئیسه کمیته بین‌المللی که سال گذشته گزارشی را درباره پایان دادن به تهدیدات هسته‌ای منتشر کرده بود نیز در سخنانی در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: معتقدم وقتی ایران می‌گوید که به‌دنبال به‌دست آوردن بمب اتمی‌ نیست می‌بایست این سخنان را جدی گرفت.

وی که پیش از این مسئولیت وزارت امورخارجه استرالیا را برعهده داشت افزود: چند دلیل وجود دارند که ثابت می‌کند ایران به دنبال ساخت بمب اتمی‌ نیست البته ایران می‌تواند در مدت زمان کوتاه به این سلاح‌ها دست یابد.

ایفانز در تشریح این دلایل گفت: یکی از این دلایل خطر حمله نظامی ‌اسرائیل است و دیگری این است که روسیه و چین، وجود بمب اتمی‌ ایران را نمی‌پذیرند همچنین تحریم‌ها علیه ایران اضافه شده و دین اسلام هم ساخت سلاح کشتار جمعی را رد می‌کند. منتقدان غربی برای این عامل وزن زیادی قائل نیستند اما باید گفت در هر مذاکره‌ای با مقامات ایرانی درباره موضوع هسته‌ای، آنها این عامل را به صورت جدی مطرح کردند.

وی ادامه داد: هر توافقی درباره برداشتن تحریم‌ها علیه ایران می‌بایست با پذیرش نظارت و بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط این کشور همراه باشد.

در همین حال وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که همکاری ایران آغاز مذاکرات در ماه نوامبر را میسر سازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه پس از ملاقات با همتای آلمانی خود افزود: «ما به طور مشترک علاقمند به از سرگیری سریع روند مذاکرات هستیم و تهران را فرامی‌خوانیم به پیشنهادهایی که به گونه‌ای سازنده طراحی شده‌اند، واکنش نشان دهد.»

سرگئی لاوروف و گیدو وستروله، وزیران خارجه‌ی روسیه و آلمان در ملاقات خود در مسکو نسبت به از سرگیری مذاکره اتمی‌ با ایران ابراز امیدواری کردند. سرگئی لاورف ادامه داد که که نشانه‌های موجود را می‌توان به آمادگی ایران تعبیر کرد. وی از جمهوری اسلامی‌ خواست که واکنشی سازنده به دعوت کشورهای غربی برای از سرگیری گفتگوهای اتمی‌ نشان دهد. گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان ابراز امیدواری کرد که نشانه‌های موجود، به اعلام آمادگی قطعی ایران بیانجامند.

این در حالی است که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی‌نژاد از عدم بحث در باره انرژی هسته‌ای با کشورهای غربی خبر داده و افزوده که در همه زمینه‌ها به این کشورها انتقاد داریم.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور احمدی‌نژاد روز یکشنبه اعلام کرد که گروه ۱+۵ باید ابتدا به پرسش‌های ایران در باره کلاهک‌های اتمی‌ اسراییل و همچنین اهداف خود برای گفتگو با ایران جواب دهد. وی افزود که آمادگی ایران برای مذاکره، مشروط به آن است که به این سوالات، پاسخ روشنی داده شود.

پیش‌تر سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در پاسخ به فراخوان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا، پذیرفته بود که نمایندگان دو طرف در تاریخی پس از ۱۰ نوامبر (۱۵ آبان) در شهر وین به مذاکره بپردازند.


نظر شما :