غرب مطمئن از ناکارآمدى تحريم‌ها

۱۷ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۷ کد : ۹۲۱۸ اخبار اصلی
غربى‌ها تمام عزم خود را براى تنبيه ايران به کار گرفته‌اند و موجى از ...
غرب مطمئن از ناکارآمدى تحريم‌ها

ديپلماسى ايرانى: ديپلمات‌هاى غربى يک به يک در خصوص تحريم‌ها در ايران و تاثيرگذارى آن سخن مى‌گويند. تا يک ماه پيش هرکدام از تحليل‌گران و ديپلمات‌ها که در باب پرونده هسته‌اى ايران سخن مى‌گفتند، با تعيين هويت خود به نوعى به خبرهاى خود مشروعيت مى‌دادند. اکنون اما هرکدام از تحليل‌گران که در باب تبعات تحريم‌ها سخن مى‌گويند ترجيح مى‌دهند نام و رسم خود را افشا نکنند.

لس آنجلس تايمز در اين خصوص مى‌نويسد: تحريم‌ها ديگر تاثيرى بر ايران ندارند. اين روزنامه آمريکايى به نقل از اين ديپلمات عالى‌رتبه اروپايى مى‌نويسد: تنبيه‌هاى اقتصادى و فشارهاى ناشى از تحريم‌ها نمى‌تواند ايران را بر سر ميز مذاکرات بازگرداند.

غربى‌ها تمام عزم خود را براى تنبيه ايران به کار گرفته‌اند و موجى از تحريم‌هاى سنگين و نفس‌گير نبض اقتصاد ايران را نشانه رفته‌است. با اين‌همه اندک اندک و با گذشت قريب به سه ماه از آغاز اين تحريم‌ها به نظر مى‌رسد که اين تحريم‌ها ره به جايى نخواهند برد. غربى‌ها هدف از اعمال اين تحريم‌ها را بازگرداندن ايران بر سر ميز مذاکرات دانسته‌اند.

لس انجلس تايمز در اين خصوص مى‌نويسد: برخى اروپايى‌ها ادعا مى‌کنند که تحريم‌ها شايد بر ايران تاثير گذاشته باشد اما دولتمردان در ايران از اعتراف به اين مساله سرباز مى‌زنند. رهبران ايرانى تمايلى ندارند به فشارهاى بين‌المللى تن دهند.  

غربى‌ها ادعا مى‌کنند که شايد ايران تحت تاثير اين فشارها قرار گرفته باشد اما به اين تاثيرپذيرى اعتراف نمى‌کند. ايرانى‌ها هفته گذشته براى بازگشت به پاى ميز مذاکرات اعلام آمادگى کردند و به نظر مى‌رسد که در چند هفته آتى ديدار ميان تهران و مقام‌هاى اروپايى محقق شود. دولتمردان ايرانى از اشتياق براى بازگشت به مذاکرات سخن مى‌گويند اما کوچک‌ترين حرکتى هم نشان نمى‌دهند که دال بر کوتاه امدن در برابر تحريم‌ها باشد. در طيف محمود احمدى ن‍‍‍ژاد هم کم نيستند کسانى که اصرار دارند دولت نبايد بر سر ميز مذاکرات با غرب بنشيند. تابستان بود که تحريم‌ها عليه ايران کليد خورد و از همان زمان تا‌کنون تنها يک سوال ذهن همگان را به خود مشغول کرده است: آيا اين روند اقتصادى مى‌تواند اهداف سياسى ايالات متحده را تامين کند؟ بسيارى از ديپلمات‌ها در پاسخ به اين پرسش مى‌گويند: ما هيچ تغييرى در رفتار ايران نديده‌ايم. برخى کشورها ادعا مى‌کنند که ايران با ادامه قدم زدن در مسير برنامه هسته‌اى در حقيقت به دنبال دستيابى به تسليحات هسته‌اى است. دولتمردان ايرانى اما اين ادعاها را رد مى‌کنند و تاکيد دارند که برنامه هسته‌اى اين کشور صلح آميز است. 

پس از تصويب تحريم‌ها در شوراى امنيت، نوبت به کنگره ايالات متحده و اتحاديه اروپا و البته کشورهاى آسيايى ماند کره جنوبى رسيد که دور جديدى از تحريم‌هاى فردى را آغاز کنند. در حال حاضر بخش انرژى ايران بيشترين تحريم‌ها را تجربه مى‌کند. لس آنجلس تايمز ادعا مى‌کند که اوضاع اقتصادى در ايران بسيار نابسامان است و همزمان تحريم‌ها هم بر اين بحران افزوده است. کشورهاى اروپايى و چند کشور آسيايى تنها گردانندگان جهان حداقل در حوزه اقتصادى نيستند. برخى دوستان ايران مانند چين، هند، برزيل، ترکيه و روسيه اصرار دارند که نمى‌توانند تمام قد در جامه تحريم‌هاى يک‌جانبه فرو روند. همراهى اين دست کشورها با ايران مى‌تواند تاثير تحريم‌ها را خنثى کند. دهمين روز از ماه نوامبر همان وعده‌اى خواهد بود که ايرانى‌ها به غرب براى نشستن پاى ميز مذاکرات دادند.

ديپلمات‌هاى اروپايى متفق القول تاکيد دارند که در پنج سال گذشته هر بار اروپا در مسير مذاکره با ايران قرار گرفته شکست خورده است. همزمان با نزديک شدن به ماه نوامبر پيش‌بينى‌ها حاکى از اين است که اين بار هم اين مذاکرات نمى‌تواند ره به جايى ببرد. حتى تهديد نظامى ايران هم نمى‌تواند اين کشور را به بازنگرى در برنامه هسته‌اى تشويق کند. مقام‌هاى امريکايى اما بيش از اروپايى‌ها در خصوص به ثمر نشستن تحريم‌ها خوش بينى خرج مى‌کنند. اين طيف اعتقاد دارند که در نهايت فشارهايى که بر اوضاع اقتصادى ايران مى‌آيد، اين کشور را به کوتاه آمدن و نشستن بر پاى ميز مذاکرات تشويق خواهد کرد. برخى ديپلمات‌هاى اروپايى هم ادعا مى‌کنند که مى‌توان طرحى را در اختيار ايران قرار داد که بر اساس آن اورانيوم مورد نياز ايران در ايزوتوپ‌هاى پزشکى را در اختيار اين کشور قرار داد و در مقابل هم ايران برخى برنامه‌هاى هسته‌اى خود را حداقل به شکل موقت متوقف کند. هدف از اين طرح هم در نهايت محدود کردن تعداد بمب‌هايى اعلام شده است که ايران توانايى توليد آن را خواهد داشت. غربى‌ها ادعا مى‌کنند که ايران از سال گذشته تا‌کنون بر حجم اورانيوم ذخيره شده خود افزوده است. گروه وين اکنون در حال تصميم گيرى بر سر اين موضوع است که تهران تا چه اندازه اورانيوم در اختيار دارد و چه اندازه را بايد در اختيار غرب قرار دهد.


نظر شما :