انتخاب اولین رئیس جمهور زن در ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین

۱۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۶ کد : ۹۲۰۸ اخبار اصلی
دیلما روسف، روز اول سال جدید میلادی کار خود را بعنوان اولین رئیس جمهور زن در تاریخ...
انتخاب اولین رئیس جمهور زن در ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین

ديپلماسى ايرانى: خانم دیلما روسف، کاندیدای حزب حاکم برزیل، حزب کارگران، روز یکشنبه 31 اکتبر 2010  با کسب 56 درصد آرا در دوره دوم انتخابات بر رقیب خود از حزب سوسیال دمکرات، برنده اتتخابات ریاست جمهوری شد. او روز اول سال جدید میلادی کار خود را بعنوان اولین رئیس جمهور زن در تاریخ برزیل آغاز خواهد کرد. دختری که مثل بسیاری از دختران برزیل در دهه 50 می خواسته بالرین شود! اما با روی کار آمدن رژیم نظامی خشن در کشورش مجبور به انتخاب دیگری شد.

او در خانواده تحصیلکرده که از بلغارستان به برزیل مهاجرت کرده بزرگ شد و در مدرسه کاتولیک فرانسوی زبان تحصیل کرد. اما با اوجگیری مبارزات جنبش چپ در سال های 1960 بجای لباس عروسی لباس چریکی پوشید و به مبارزات زیر زمینی پیوست او با موهای کوتاه پسرانه و عینک ته استکانی جز لیست فراریان حکومت قرار داشت! در سال 1970 دستگیرو تحت شکنجه‌های شدیدی قرار گرفت و بعد از ازادی از فعالیت های سیاسی محروم شد.

با بازگشت دمکراسی به کشور در سال های 1980 او پست های متعدد سیاسی را بر عهده گرفت. مهمترین پست او در این دوره وزرات انرژی ایالتی بود که برنامه بسیار موفقی در مدیریت انرژی اجرا کرد که آن را "روشنایی برای همه" نامید و از این طریق الکتریسیته را به روستاهای فقیر کشور رساند. زنی که زندگی چریکی را در آوارگی و سیاهچال گذراند موفق شد نور و روشنایی را به اعماق روستاها و جنگل های برزیل هدیه کنند.

گروههای چریکی که او در آنها فعالیت می کرد قصد داشتند قدرت را از طریق فعالیت‌های مسلحانه بدست آورند و در این مورد انقلاب کوبا و گروه هایی د ر کلمبیا الهام بخش آانها بود اما روسف در مصاحبه‌هایش در مورد فعالیت های چریکی سابقش گفته شرکت او در این گروه‌ها فقط به دلایل سیاسی بوده است و هیچ گاه در عملیات جدی مسلحانه به علت کمسویی چشمش شرکت نداشته است!

ریس جمهور فعلی برزیل در حمایت از او در تبلیغات ریاست جمهوری گفته گذشته روسف چیزی نیست که او بخواهد در مورد آن معذرت خواهی کند. بi قول ماندلا انها بدین دلیل به این کار روی آوردند چون هیچ انتخاب دیگری برایشان باقی نمانده بود؛ و با گذشت زمان او به نماد صلح و وحدت در جهان مبدل شده است.

بعضی از مخالفین او شرکت در مبارزات چریکی را علیه او بکار بردند که در این مورد سناتوری در مجلس در سال 2008 او را متهم به دروغگویی، قانون شکنی و شرکت در عملیات مسلحانه علیه حکومت در سال های 1960 کرد. او با پاسخش نه تنها سناتور را خاموش کرد بلکه با کف زدن های همه نمایندگان روبرو شد. او در پاسخ گفت "من 19 سال داشتم به طور وحشیانه در طول سه سال در زندان شکنجه می شدم و مقاومت کردم و حاضر نشدم نام دوستان خود را به زبان آورم تا باعث مرگ آنها شوم. "

او در سال 1972 به دانشگاه برگشت و در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد. و در بخش عمومی مشغول به کار شد. توانایی او در در امتزاج ایده‌های چپگرایانه و ورود آن در برنامه‌های کاپیتالیستی علت اصلی به کار گماری او به پست وزارت انرژی بود.

با پایان یافتن دو دوره ریاست جمهوری لولا سیلوا _ محبوبترین سیاستمدار در جهان، به قول اوباما در اجلاس سران 2009 _  مردم با رای به روسف به تداوم سیا ست‌های لولا  رای دادند. او کشور را به یک دولت مدرن با اقتصاد پیشرفته و طبقه متوسط در حال رشد بدل کرد. در دوران حکومت لولا 20 میلیون برزیلی از فقر نجات یافتند و شکاف بین اغنیا و فقرا کمتر شده و ثبات اقتصادی را افزایش یافته است. بدون شک حمایت مشتاقانه و همه جانبه شخصیت کاریزماتیک لولا از روسف در پیروزی او نقش نعیین کننده داشته است.

روسف که در حال حاضر رئیس دفتر ریاست جمهور برزیل است و تا به حال هیچ پست انتخابی تداشته است رفع فقر و توسعه اقتصادی را سر لوحه برنامه‌های خود قرار داده است و معتقد است فقر برزیل را از توسعه بازمی دارد. وى طرفدار کنترل بیشتر دولت در اقتصاد به خصوص در بخش نفت است. با کشف منابع نفتی در سواحل شمال برزیل در سال 2007 روسف در پی تبدیل این ثروت طبیعی به ثروت اجتماعی و بهره گیری همه مردم از آن است. برزیل با کسب میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2014 و بازیهای المپیک در سال 2016 توسط جهان نظاره خواهد شد و هر دوی این مناسبت ها ازمونی پیش روی خانم روسف خواهد بود.

وی در سال 2009 به سرطان لنفاوی مبتلا شد و بعد از ماه ها شیمی درمانی با افتخار پیروزی خود را علیه سرطان جلوی دوربین‌های تلوزیونی اعلام کرد.

او اذعان کرده به عنوان یک زن داشتن پست کار آسانی نیست و از رفتار رسانه‌ها با او به عنوان بانوی آهنین برزیل گله مند است. روسف در مورد حقوق زنان مواضع محافظه کارانه دارد مخالف سقط جنین است.

برزیل با 200 میلیون جمعیت به عنوان چهارمین دمکراسی جهان، هشتمین قدرت اقتصادی جهان و ثروتمندترین کشور امریکای لاتین از قابلیتهای بسیاری برای ارتباطات دوجانبه برخوردار است که امید است شاهد استحکام روابط در همه زمینه‌ها باشیم.


نظر شما :