پیروزی حزب الوفاق در انتخابات بحرین

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۸ کد : ۹۰۹۸ اخبار اصلی
در انتخابات پارلمانی بحرين که روز شنبه گذشته برگزار شد، علیرغم فشارها و محدودیت هایی که برای شیعیان ایجاد شده بود، حزب الوفاق که اصلى ترين جريان شيعیان بحرين است، توانست به 18 کرسی از 40 کرسی این پارلمان دست یابند.
پیروزی حزب الوفاق در انتخابات بحرین

ديپلماسى ايرانى: در انتخابات پارلمانی بحرين که روز شنبه گذشته برگزار شد، علیرغم فشارها و محدودیت هایی که برای شیعیان ایجاد شده بود، حزب الوفاق که اصلى ترين جريان شيعیان بحرين است، توانست به 18 کرسی از 40 کرسی این پارلمان دست یابند. هرچند این یک پیروزی برای شیعیان محسوب نمی شود. شیعیان بحرین بیش از 70 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند با این حال به دلیل تقسیم بندی ناعادلانه ای که در انتخابات اعمال می شود شیعیان درنهایت می توانند 18 کرسی از پارلمان این کشور را به دست آورند.

 با این حال پیروزی تمامی نمایندگان معرفی شده از حزب الوفاق یک پیروزی برای این حزب محسوب شده و نشان می دهد که این حزب همچنان اصلی ترین جریان شیعه در بحرین محسوب می شود. اين تشکيلات سياسى در دوره گذشته پارلمان بحرين 17 عضو داشت و شيخ على سلمان، دبيرکل آن رياست فراکسيون اين جمعيت را برعهده داشت. نتیجه نه کرسی مجلس بحرین در دور دوم که قرار است سی اکتبر برگزار شود، مشخص خواهد شد.

در انتخابات روز شنبه بيش از 67 درصد واجدین شرایط در اين انتخابات شرکت کردند در حالی که برخی از گروههای معارض از جمله برخی از گروههای شیعه به تحریم انتخابات پرداخته بودند. آنها به نحوه برگزاری انتخابات و فشارها و دستگیری های گسترده پیش از انتخابات معترض بودند و شرکت در روند سیاسی کنونی را بیفایده می دانند.

این سومین انتخابات پارلمانی این کشور در ظرف ده سال گذشته بود. انتخابات اول در سال 2002 و انتخابات دوم در سال 2006 برگزار شد. شیعیان دو تجربه متفاوت در دو انتخابات گذشته داشته‌اند. شیعیان بحرین در انتخابات پارلمانی سال 2002 انتخابات را تحریم کردند ولی در انتخابات سال 2006 علی‌رغم این که محدودیت‌های بیشتری در انتخابات نسبت به سال 2002 اعمال شده بود تصمیم گرفتند در این انتخابات شرکت کنند.

در این دور برخی شیعیان تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتند و برخی انتخابات را تحریم کردند. گروهی از شیعیان به دلیل عدم برآورده شدن مطالباتشان در پارلمان از مشارکت در انتخابات سرخورده شده‌اند و ظرف یکی دو سال گذشته به سمت تحریم پیش رفتند. اینها کسانی هستند که در حال حاضر در مقابل دولت بحرین قرار گرفته‌اند و به عنوان لیست 23 نفره معارضین برانداز اعلام شده‌اند. این افراد کسانی هستند که از چند سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که مشارکت سیاسی در انتخابات بی‌فایده است و شیعیان از شرکت در انتخابات به حداقل خواسته‌های خود نرسیده‌اند.

با این حال حزب الوفاق که اصلی ترین حزب شیعیان در بحرین محسوب می شود علی رغم همراهی و موافقت با برخی دلایل تحریمیون، استدلال می کنند شرکت در انتخابات نتایج بهتری خواهد داشت.

در کنار مجلس نمایندگی در ساختار سیاسی بحرین مجلس دیگری به نام مجلس شورا وجود دارد که  40 نماینده این مجلس همگی منصوب ملک هستند. تصمیمات نهایی در مجلس ملی که متشکل از این دو مجلس است گرفته می‌شود.

کشور خليجى کوچک بحرين با نظام مشروطه سلطنتى اداره مى شود. در اين کشور شيعيان اکثريت دارند و اداره مملکت را از سال 1783 خانواده سنى آل خليفه بر عهده داشته است.


نظر شما :