اربيل کانون مذاکرات عراقى‌ها براى تشکيل دولت

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۵ کد : ۹۰۹۴ اخبار اصلی
انتظار مى‌‌رود بعد از ظهر امروز نيز جلال طالبانى و مسعود بارزانى با عادل عبدالمهدى و اياد علاوى به رغم اختلافاتى که وجود دارد يک نشست چهار جانبه‌اى برگزار کنند و براى برون رفت از وضعيت فعلى به توافق برسند.
اربيل کانون مذاکرات عراقى‌ها براى تشکيل دولت

ديپلماسى ايرانى: کردستان مرکز رايزنى‌هاى عراقى‌ها براى تشکيل دولت شده است. شنبه شب عادل عبدالمهدى، اياد علاوى، جلال طالبانى و مسعود بارزانى در اربيل به طور جداگانه مذاکرات مفصلى درباره تشکيل حکومت و دولت آينده عراق داشتند. شب گذشته اياد علاوى و عبدالمهدى هيچ ملاقاتى با جلال طالبانى نداشتند در حالى که جلال طالبانى نيز عصر ديروز وارد اربيل شده تا درباره تشکيل دولت آينده عراق به بحث و تبادل نظر بپردازد.  

تا بدين لحظه نتايج اين نشست اعلام نشده است ولى ظاهرا مذاکرات همچنان ادامه دارد.

روز نوری شاویس، رئیس ائتلاف تشکل‌های کرد در اين باره گفت: «در نشست مشترک مسعود بارزانى با جلال طالبانى با ديگر اعضای تشکل‌هاى کردى عضو پيمان کردستان بر مطالبات نوزده گانه تشکل‌های کرد اجماع حاصل شد و قرار شد این نوزده خواسته منشور اساسی تعامل با تشکل های سیاسی غیر کردی عراق باشد.»

شاويس که يکى از مقامات ارشد فعال در رايزنى‌ها از سوى کردها با ديگر تشکل‌هاى سياسى عراق است درباره مذاکرات اين تشکل با ديگر گروه‌هاى عراقى گفت: «دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی عربی عراق با تشکل های کرد به سمت پایان بحران تشکیل حکومت پیش می‌رود و کردها بر این مطالب نوزد گانه به اضافه ریاست جمهوری جلال طالبانی تأکید دارند.»

به گفته شاویس دیدگاه‌های بارزانی و طالبانی در اکثر موارد مطابق بود و طرفین بر لزوم ادامه رایزنی‌ها برای حل بحران تشکیل حکومت عراق تاکید دارند.

شاویس درباره روابط با دیگر تشکل‌های سیاسی عراق گفت که کردها با پیمان ملی و مجلس اعلای اسلامی عراق بسیار نزدیک‌اند و با العراقیه نیز تا حدودی نزدیکی پیش آمده اما کم‌تر از توافقی که با دیگر تشکل‌های سیاسی هست.

پیش تر اعلام شده بود که نشست‌های این دو روز در اربیل مبنا و منشور همه رایزنی‌های کردها با دیگر احزاب عراقی برای تشکیل حکومت جدید خواهد بود.

اين در حالى است که اياد علاوى به عنوان رئيس فهرست العراقيه تلاش دارد، جلال طالبانى را راضى کند تا از پست رياست جمهورى کوتاه بيايد تا خود صاحب اين پست شود. البته رايزنى‌هاى علاوى با طالبانى مستقيم نيست و از طريق مسعود بارزانى دنبال مى‌شود. اياد علاوى و جلال طالبانى به شدت با هم اختلاف دارند به گونه‌اى که سال‌هاست در يک جلسه مشترک با هم حاضر نشده‌اند.

آن چه از مذاکرات دو روز گذشته تا کنون برداشت شده اين است که کردها به هيچ وجه مايل نيستند که در دولتى شرکت کنند که مجلس اعلا نباشد. اين عبارتى است که سامى الاتروشى، يکى از اعضاى پيمان کردستانى گفته است. وى در اين باره گفت: «کردها نمى‌توانند نسبت به عدم مشارکت مجلس اعلا بى‌تفاوت باشند. البته ما از محدوديت‌هايى که هم‌پيمانى ملى براى تشکيل دولت برخوردار است، آگاهيم.»

مسئله ديگرى که از سخنان شاويس استنباط مى‌شود اين است که ديدگاه ائتلاف دولت قانون به رياست مالکى به پيمان کردستانى بسيار نزديک‌تر است. اين طور به نظر مى‌رسد که کردها ترجيح مى‌دهند که در دولتى شرکت کنند که در آن هم دولت قانون به رياست مالکى و هم مجلس اعلا حضور داشته باشند و پيش‌بينى مى‌شود در روزهاى آينده سياست آنها بر فشار به مجلس اعلا براى شرکت در دولتى که مالکى در آن شرکت داشته باشد نيز منعطف شود.  

با اين حال قرار است امروز مذاکرات جلال طالبانى و مسعود بارزانى ادامه يابد. انتظار مى‌‌رود بعد از ظهر امروز نيز جلال طالبانى و مسعود بارزانى با عادل عبدالمهدى و اياد علاوى به رغم اختلافاتى که وجود دارد يک نشست چهار جانبه‌اى برگزار کنند و براى برون رفت از وضعيت فعلى به توافق برسند.

از سوى ديگر اياد علاوى اعلام کرده است که تا هفته آينده دولت جديد عراق تشکيل خواهد شد. وى در جمع خبرنگاران در اربيل گفت: «هفته آينده جلسه نمايندگان پارلمان تشکيل خواهد شد و پس از 7 ماه تولد دولت جديد را اعلام خواهند کرد.»

علاوى تاکيد کرد، به هيچ وجه صلاح نيست که ائتلاف دولت قانون و نورى مالکى را از دولت آينده عراق دور کرد.

وى در گفت‌وگو با روزنامه الشرق چاپ قطر در اين باره گفت: «برادران ما در مجلس اعلا و حزب فضيلت با نخست‌وزيرى مالکى مخافند که ما هم با نخست‌وزيرى ايشان هم به دلايلى مخالفيم. اين موضوع هيچ ربطى با گرايش‌هاى طايفه‌اى ندارد و فقط انتقاد ما به مالکى به شيوه دولت او در گذشته است که باعث شده او را گزينه مناسبى براى دولت آينده عراق ندانيم. با اين حال نمى‌توانيم مالکى و ائتلافش را از ترکيت دولت آينده عراق کنار بگذاريم.»


نظر شما :