آلمان خوستار آزادی دو تبعه‌اش شد

۲۴ مهر ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۸ کد : ۹۰۰۱ اخبار اصلی
گرچه هنوز نام دو تبعه آلمان که در ایران دستگیر شده‌اند فاش نشده است...
آلمان خوستار آزادی دو تبعه‌اش شد

ديپلماسى ايرانى: اگرچه هنوز نام دو تبعه آلمان که در ایران دستگیر شده‌اند فاش نشده است، موضوع بازداشت آنها به یکی از سوژه‌های خبری رسانه‌ها و اظهارات مقامات سیاسی تبدیل شده است. در حالی که مقامات امنیتی و قضایی ایران از اعتراف این دو تبعه آلمانی به جرم خبر داده‌اند وزیر خارجه آلمان در دیدار با منوچهر متکی، خواستار آزادی دو شهروند آلمانی شد.

دو شهروند آلمانی در روز یکشنبه ۱۸ مهرتوسط ماموران امنیتی در تبریز بازداشت شدند و دلیل بازداشت آنان، تماس با اعضای خانواده سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در دیدار با منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روز گذشته (جمعه) از همتای ایرانی‌اش خواست دو شهروند آلمانی را هرچه سریعتر آزاد کرده تا بتوانند به کشورشان بازگردند.

وزیر خارجه آلمان افزود: «استنباط من این است که وزیر خارجه، متکی، شخصا در مورد این مسئله فعال خواهد شد.» وستروله توضیح بیشتری در این زمینه نداد و افزود: «ما با خویشتن‌داری می‌خواهیم که سهم خود در پایان خوب این مسئله را ادا کنیم.»

وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به این درخواست همتای آلمانی خود، به اقدامات غیرحرفه‌ای اتباع فوق اشاره کرد و اظهار داشت: «موضوع آنان در چارچوب قانون و نظام قضایی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.»

در همین رابطه غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه، در گفتگو با خبرنگاران در تبریز، اظهار داشته که دو تبعه آلمانی بازداشت شده در تبریز به جرم خود اعتراف کرده‌اند. او همچنین گفت که این دو تبعه خارجی که با روادید توریستی در تبریز حضور یافته بودند، بدون مدرک، از نام خبرنگار سوء‌استفاده و با خانواده سکینه آشتیانی ارتباط بر قرار کرده بودند.

به گزارش فارس، آقای اژه‌ای گفت که با توجه به ارتباطاتی که این دو تبعه خارجی با جریان‌های معاند خارج از کشور داشتند، در ایران دنبال اهداف خاصی بودند که به محض اثبات این موضوع، دستگیر شدند و هم اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برند.

آقای اژه‌ای اظهار داشت که این دو تبعه آلمانی خود نیز به کار خلافشان اذعان و اعلام کرده‌اند که استفاده از عنوان جعلی خبرنگاری، کار خلافی بوده است اما او در مورد احتمال پیگیرد قانونی این دو نفر اظهارنظری نکرد.

محسنی اژه‌ای پیش از این نیز در مورد باز داشت این دو آلمانی گفته بود: «یکی از افراد فراری از یکی از کشورهای بیگانه با خانواده سکینه محمدی تماس گرفته و گفته که دو خبرنگار می‌آیند تا با شما در مورد پرونده این فرد مصاحبه کنند. بر همین اساس دو تبعه همان کشور به پسر سکینه محمدی مراجعه کرده‌اند و از او مصاحبه گرفته‌اند. در همین اثنا فرد دیگری به این دو تبعه مشکوک شده و موضوع را به مراجع رسمی اعلام کرده و در جریان بررسی‌ها مشخص شده که این دو نفر خبرنگار نیستند یا حداقل مدرکی که دلالت بر خبرنگار بودن آنها کند ندارند.»

خبرگزاری‌های آلمان می‌گویند که دو فرد بازداشت شده در ایران احتمالاً یک خبرنگار و یک عکاس روزنامه عامه‌پسند آلمانی «بیلد آم زونتاگ» هستند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز پیش از این در واکنش به خبر بازداشت این دو تن اعلام کرد که «علاقه بسیاری» دارد تا زمینه آزادی این دو تن را فراهم کند. خانم مرکل در بخارست، پایتخت رومانی به خبرنگاران گفت که وزارت خارجه آلمان «هر کاری از دستش برمی‌آید» برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این مورد انجام می‌هد.

از سوی دیگر «انجمن روزنامه‌نگاران آلمان» نیز از ایران خواست تا دو «خبرنگار» آلمانی را که در تبریز بازداشت شده‌اند آزاد کند.


نظر شما :