ايران در جنگ سرد با اسرائيل است

۲۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۹ کد : ۸۹۹۵ اخبار اصلی
رئيس جمهورى ايران به خانه بازگشت. جمعيت هم پراکنده شدند و روزنامه نگاران غربى هم موضوع سفر احمدى نژاد به لبنان را اندک اندک فراموش مى‌کنند. اکنون پرسش اينجاست که ما کجا ايستاده‌ايم؟
ايران در جنگ سرد با اسرائيل است

ديپلماسى ايرانى: رئيس جمهورى ايران به خانه بازگشت. جمعيت هم پراکنده شدند و روزنامه نگاران غربى هم موضوع سفر احمدى نژاد به لبنان را اندک اندک فراموش مى‌کنند. اکنون پرسش اينجاست که ما کجا ايستاده‌ايم؟

روزنامه ديلى استار چاپ لبنان اين مقدمه را براى متن خود انتخاب کرده و در ادامه مى‌نويسد: نخستين چيزى که بايد به آن توجه داشته باشيم اين است که سفر محمود احمدى نژاد به لبنان در خصوص اين کشور نبود. بلکه محور ايران و نمايشى از سياست خارجى اين کشور است. ايران در حقيقت روزهاى جنگ سرد با اسرائيل را پشت سر مى‌گذارد. در ماه ژوئن بود که رئيس جمهور رژيم اسرائيل شيمون پرز با رفتن به آذربايجان در حقيقت بيخ گوش ايرانى‌ها ظاهر شد. اکنون احمدى نژاد هم به تلافى به بيت جبيل مى‌آيد تا به نوعى قد علم کند.

ايران در جنوب لبنان سخنانى را بر زبان آورد که تنها هدف آن ترساندن اسرائيلى‌ها بود. احمدى نژاد اين سخنان را تکرار کرد تا به اسرائيل بفهماند که تهران هم مى‌تواند در صورت ادامه شيطنت‌هاى اسرائيل، در جامه‌اى خطرناک فرو رود. همزمان با بازگشت احمدى نژاد به ايران بود که منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران اعلام کرد که تهران از پيشنهاد غرب براى گفتگو در خصوص برنامه هسته‌ايش در ماه آتى ميلادى استقبال مى‌کند.

ديلى استار در ادامه با نگاهى متفاوت به سفر احمدى نژاد مى‌نويسد: رئيس جمهورى ايران در اين سفر با رئيس جمهورى لبنان و سعد حريرى هم ديدار کرد. اما سفر او در حقيقت بيشتر در راستاى منافع ايران بود. حتى حزب الله و منافع اين حزب هم در درجه اول اهميت قرار نداشت. اين سفر در حقيقت ابزارى قدرتمند و بسيار جدى بود براى نشان دادن ديپلماسى پوياى ايران در منطقه.

اسرائيل همزمان با اين سفر، باز هم از سياست خود در قبال منطقه پرده برداشت. بنيامين نتانياهو دستور از سرگيرى شهرک سازى‌ها در 238 مورد غيرقانونى ديگر را صادر کرده است. اين حرکت به معناى اصابت کردن سنگى ديگر به پيکره ناآرام مذاکرات صلح است. اسرائيلى‌ها همواره اين سياست را در پيش مى‌گيرند و از گام‌هاى کوچک و آرام براى تخريب مذاکرات صلحى فراگير استفاده مى‌کنند. اوضاع در خاورميانه و رابطه ميان اسرائيل – امريکا بسيار نابسامان است: در دومين روز از ماه نوامبر، انتخابات ميان دوره‌اى در ايالات متحده برگزار مى‌شود. پس از انى انتخابات اوباما مى‌تواند با دستان باز بيشترى به خودنمايى در عرصه سياست خارجى روى آورد. او مى‌تواند بر تعامل با ايران اصرار کند و همزمان اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها را مانند يک ماه گذشته با توسل به زور و تهديد هم پاى ميز مذاکره بنشاند. به نظر مى‌رسد که ايرانى‌ها در ابتداى ماه نوامبر با اعضاى پنج به اضافه يک ديدار خواهند کرد. در اين ديدار دو طرف در خصوص برنامه هسته‌اى ايران و راهکارهاى برون برد آن از بحران صحبت خواهند کرد. ابتداى ماه نوامبر با انتخابات همراه خواهد بود و در ميانه آن هم مذاکرات ايران با غرب از راه مى‌رسد. از همين برهه زمانى حساس مى‌‌توانيم به اين نتيجه برسيم که در آينده يا بايد منتظر افزايش تنش‌ها در منطقه باشيم و يا آغاز تعامل‌ها.

ايران درخواستى براى ميانجى‌گرى نداده است

ديلى استار در مقاله‌اى جداگانه به سخنان سعد حريرى نخست وزير لبنان در خصوص حضور احمدى نژاد در لبنان پرداخته و مى‌نويسد: خبر درخواست ايران براى ميانجى‌گرى در پرونده ترور رفيق حريرى به هيچ وجه صحت ندارد.

لبنان از قريب به دو ماه پيش تا‌کنون روزهاى بحرانى را پشت سر مى‌گذارد. حضور محمود احمدى نژاد در اين کشور در اين برهه زمانى هم دردسر ساز شده است. منابع نزديک به حريرى ادعا مى‌‌کنند که فضاى حاکم بر ديدار احمدى نژاد با نخست وزير لبنان دوستانه و مثبت بوده است. احمدى نژاد در ديدار با رهبران لبنانى در خصوص دادگاه بين المللى ترور رفيق حريرى هم سخنانى را ايراد کرد اما به گفته مقام‌هاى لبنانى هيچ درخواستى براى ميانجى‌گرى از سوى وى مطرح نشده است.
 


نظر شما :