پایان بازی محمود عباس

۱۸ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۳ کد : ۸۹۳۱ اخبار اصلی
خبرها از ناامیدی محمود عباس از ادامه مذاکرات و احتمال استعفای او حکایت می‌کنند.
پایان بازی محمود عباس

ديپلماسى ايرانى: در حالی نشست سران اتحادیه عرب و کمیته پیگری در طرح صلح عربی در سرت لیبی به پایان رسید که خبرها از ناامیدی محمود عباس از ادامه مذاکرات و احتمال استعفای او حکایت می‌کنند.

پس از صحبت‌های محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين، در جمع وزراى خارجه کشورهاى عربى برخی رسانه‌ها از احتمال استعفای و کناره گیری او در صورت عدم توقف شهرک سازى خبرداده‌اند.

ابومازن در این نشست گفت: «در صورت شکست مذاکرات، تشکيل نشدن کشور مستقل فلسطينى، ادامه اشغالگرى رژيم صهيونيستى و مخالفت اين رژيم با اجراى توافقنامه‌ها، ديگر چه دليلى براى وجود تشکيلات خودگردان باقى مى‌ماند؟» او همچنین در این اجلاس خواستار به رسميت شناختن کشور فلسطين  بر اساس مرزهاى 1967به منظور ادامه گفتگوهاى صلح شد.

اجلاس وزراى خارجه و نشست سران اتحادیه عرب که روزجمعه  و شنبه در ليبى برگزار شد با حمايت از مواضع فلسطينيان و تلاش براى جلوگيرى از شکست مذاکرات صلح به پایان رسید و این کشورها اعلام کردند با تشکيل نشستى در يک ماه آينده پيشنهادات مطرح شده از سوى محمود عباس را مورد بررسى قرار  خواهند داد.

خبرگزارى فرانسه به نقل از يک مقام حاضر در مذاکرات نشست سران افزود که ابراز ترديد محمود عباس در باره ادامه فعاليت و بقاى تشکيلات خودگردان جدى است. اين مقام مى‌افزايد: محمود عباس در عين حال چند جايگزين براى تشکيل کشور فلسطين در صورت دست نيافتن به توافق درباره آن در مذاکره با رژيم اسراييل که در زمان حاضر به علت ادامه شهرک سازى متوقف شده است، مطرح کرد.


به گفته اين مقام، به رسميت شناختن کشور فلسطين در مرزهاى سال 1967 از سوى دولت آمريکا (مانند کوزو)، متوسل شدن به شوراى امنيت براى تحقق همين هدف و يا رفتن به مجمع عمومى سازمان ملل براى قرار دادن سرزمين‌هاى فلسطينى تحت قيموميت بين المللى از جمله اين جايگزين‌ها است که عباس به آنها اشاره کرد. وى اضافه کرد: محمود عباس بار ديگر اين سئوال را مطرح کرد که در صورت شکست همه اين جايگزين‌ها و ادامه اشغالگرى رژيم صهيونيستى و مخالفت اين رژيم با اجراى توافقنامه‌ها چه دليلى براى وجود تشکيلات خودگردان وجود دارد؟

به نظر می‌رسد زمان برای محمود عباس به سرعت در حال گذر است. او با فشارهای داخلی شدیدی از یک سو و بن بست در مذاکرات در خارج روبرو است. حماس و گروههایی دیگر در فلسطین ورود او را به مذاکرات اشتباه عنوان می‌کنند و از ابتدا این مذاکرات را شکست خورده دانستند. او با اتکا به امیدهایی که به واسطه حضور اوباما در راس قدرت در ایالات متحده ایجاد شده بود به مذاکرات وارد شد ولی اینک می‌بیند که تنها شرط او برای تداوم مذاکرات نادیده گرفته شده است. او بارها حضور خود در مذاکرات را مشروط به توقف شهرک سازی دانسته بود و با شروع مجدد شهرک سازی‌ها این مذاکرات متوقف شد.

بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستى توقف نسبى گسترش شهرک سازى را در ماه نوامبربه مدت 10ماه در راستاى آغاز مذاکرات صلح تصويب کرد. ولی با پایان این مهلت در روز بيست و شش سپتامبر گذشته (چهار مهر) رژيم صهيونيستى شهرک سازى را دوباره آغازکرد.

شروع این شهرک سازی‌ها محمود عباس را بیش از پیش در موضع ضعف قرار داد. در همین راستا دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه از رهبران کشورهای عرب که در نشست اتحادیه عرب در سیرت لیبی گرد بودند، خواست از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کنند.

بان کی مون با اشاره به مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها که با بن بست روبرو شده است، اعلام کرد «من از شما دعوت می‌کنم در این لحظه دشوار از محمود عباس حمایت کنید.» بان کی مون همچنین خاطر نشان کرد «عباس تعهد خود را برای مشروعیت حقوق فلسطینی‌ها و برای مقابله با موانع موجود در مسیر صلح عادلانه و پایدار نشان می‌دهد.»

هرچند مقامات رژيم اسرائيل از اظهار نظر در خصوص نشست اتحاديه عرب و پيشنهاد فلسطينيان مبنى بر استقلال کشور فلسطين امتناع کرده است. ولی ایالات متحده اعلام داشته که به مذاکرات خود با دوطرف و شرکاى بين المللى خود براى تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل ادامه خواهد داد. گفته می‌شود دولت اوباما با مطرح کردن مشوقهاى گوناگون براى اسرائیل به دنبال تمديد توقف شهرک سازى به مدت 60روز ديگر مى باشد.

چنانچه آمریکا نتواند در مدت ضرب الاجل یک ماهه اعراب اسرائیل را به توقف شهرک سازی وادارد و مذاکرات با شکست کامل روبه‌رو شود قابل انتظار خواهد بود که محمود عباس از سمت خود کناره گیری کند و گونه ای جدید از سیاست ورزی در میان فلسطینیان به راه بیفتد. به نظر می‌رسد شکست دور اخیر مذاکرات پایانی باشد برعمرسیاسی محمودعباس از یک سو و بازی سیاسی بر محور مذاکره از سوی دیگر.


نظر شما :