استعفايى ديگر در کاخ سفيد

۱۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۸۹۱۹ اخبار اصلی
جيمز جونز مشاور امنيت ملى امريکا که سابقه فرماندهى ارشد ناتو را نيز دارد،‌ استعفاى خود را اعلام کرد.
استعفايى ديگر در کاخ سفيد

جيمز جونز مشاور امنيت ملى امريکا که سابقه فرماندهى ارشد ناتو را نيز دارد،‌ استعفاى خود را اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، به دنبال کناره گيرى رم امانوئل، رئيس دفتر کاخ سفيد،‌ جيمز جونز، مشاور امنيت ملى امريکا نيز از سمت خود استعفا کرد.

به نوشته روزنامه ديلى تلگراف‌، توماس دانيلون، معاون سابق جيمز جونز جانشين وى شده است.

باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا فعاليت‌هاى طولانى مدت جيمز جونز را مورد تقدير قرار داد و از دانيلون را نيز فردى متنفکر و کوشا توصيف کرد.

دانيلون که سابقه طولانى در کمپين‌هاى انتخاباتى شش نامزد دموکرات دارد و يک مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه امريکا بود،‌ پيشتر نيز به عنوان مشاور در کمپين انتخاباتى اوباما فعاليت کرده بود.

در کتاب اخير باب وودوارد، خبرنگار کهنه کار امريکايى به نقل از رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده امريکا آمده است‌، به دليل اين که دانيلون به اندازه کافى از امور نظامى اطلاعات ندارد حضور يا ارتقاى وى در يک سمت ارشد فاجعه خواهد بود.

دانيلون از جمله مشاوران اوباما است که با افزايش نيروهاى امريکايى در افغانستان مخالفت کرده است.

با توجه به احتمال کناره گيرى رابرت گيتس در سال 2011 و همچنين بازنشستگى ژنرال مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا، خروج جيمز جونز از سمت مشاور امنيت ملى امريکا مى‌تواند مسير را براى بازسازى در سياست‌هاى امنيت ملى اين کشور هموار کند.

همچنين گفته مى‌شود که شمارى از مشاوران سياسى کاخ سفيد قرار است پس از انتخابات ميان دوره‌اى کنگره امريکا از سمت خود کناره گيرى کنند،‌ انتخاباتى که احتمالا دموکرات‌ها در آن با شکست روبه‌رو خواهند شد.

رابرت گيتس برخلاف مطالب عنوان شده در کتاب باب وودوارد گفت: روابط کارى بسيار خوب و سازنده با تام دانيلون دارم و در راستاى همکارى با وى گام برمى‌دارم.

جيمز جونز در ژانويه 2009 در اين سمت امنيتى شروع به فعاليت کرده بود. گفته مى‌شود اختلاف‌هاى عميقى که ميان جيمز جونز با باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا به وجود آمده عامل کناره‌گيرى جونز بوده است. جونز با سياست‌هاى اوباما در افغانستان به شدت مخالف است و کناره‌گيرى او به نوعى مخالفت با سياست‌هاى رئيس جمهورى امريکا در افغانستان محسوب مى‌شود. انتصاب جانشين جونز بلافاصله پس از استعفا نشان مى‌دهد که رئيس جمهورى امريکا از قبل خود را آماده کناره‌گيرى او کرده بود.


نظر شما :