اعراب در میانه راه مانده‌اند

۱۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۱ کد : ۸۹۱۷ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد اعراب نه امیدی به مذاکرات دارند و نه می‌توانند به راحتی از راهی که در راه سازش با اسرائیل آغاز کنند بازگردند.
اعراب در میانه راه مانده‌اند

ديپلماسى ايرانى: این اولین بار نیست که اعراب برای بررسی مسئله فلسطین گردهم می‌آیند و قطعا آخرین بار نیز نخواهد بود. بیش از نیم قرن است که این مسئله گریبان آنها را گرفته و هر زمان به سیاستی روی آورده‌اند. زمانی لباس رزم پوشیده‌اند و با اسرائیل به جنگ برخواسته‌اند و زمانی لباس بزم پوشیده‌اند و با دشمن به مذکراه برای سازش پرداخته‌اند. ولی رویکرد این‌بار اعراب چیزی میان این دو است. آنها نه واداده‌اند در مقابل زیاده خواهی‌های اسرائیل و نه درها را برای مذاکره بسته‌اند.

دیروز(جمعه) وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در لیبی گردهم آمدند تا دیدگاه این اتحادیه را در رابطه با ادامه گفتگوهای مستقیم اسرائیلی – فلسطینی و یا توقف آن اعلام کنند. پيش از برگزارى این نشست که به نام کميته پيگيرى طرح صلح عربى عصر دیروز برگزار شد، عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين، سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، شيخ حمد بن جاسم، وزير خارجه قطر و ناصر جوده، وزير خارجه اردن نشستى برگزار کرد و طى آن شرکت‌کنندگان به موضع عباس در خصوص مذاکرات گوش فرا دادند.

کميته پيگيرى طرح صلح عربى وابسته به اتحاديه عرب در 29 ماه ژوئيه با از سرگيرى مذاکرات مستقيم سازش با رژيم صهيونيستى که به دليل حمله ارتش اين رژيم به نوارغزه به مدت 20 ماه متوقف شده، موافقت کرده بود. با این حال در نشست روز گذشته در مورد طرح اعطاى مهلت يک‌ماهه به دولت آمريکا براى تکميل تماس‌هاى خود جهت احياى مذاکرات سازش مذاکره شد. محمود عباس در اين نشست در باره چشم‌اندازهاى مذاکرات مستقيم با رژيم صهيونيستى و مسئله شهرک‌سازى سخن گفت و از کشورهای عربی خواست که از تصمیم دولت خودگردان برای خروج از مذاکرات درصورت اصرار اسرائیل در مورد تداوم شهرک‌سازی در کرانه باختری حمایت کنند.

عباس همچنين قرار است روز شنبه در مقابل سران کشورهاى عربى، رويکرد خود را در قبال رخدادهايى که به شکست مذاکرات مستقيم منجر شده است، تشريح و بر ضرورت توقف کامل شهرک‌سازى تاکيد کند.

همچنین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی شامگاه پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بر ضرورت توقف فعالیتهای شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی تاکید کرد. کلینتون در این گفتگوی تلفنی درباره تلاش‌های ادامه‌دار آمریکا برای موفقیت روند صلح با عباس گفتگو کرد. عباس نیز بر ضرورت توقف کامل فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل برای ایجاد فرصتی ضروری برای مذاکرات مستقیم و برای موفقیت آن تاکید کرد.

دولت آمریکا روز چهارشنبه از نشست سران عرب خواست تصمیمی ‌برای توقف مذاکرات با اسرائیل اتخاذ نکنند تا فرصتی برای ادامه تلاش‌های آمریکا برای حل مسئله شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی وجود داشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: دولت واشنگتن از همایش وزیران خارجه کشورهای عرب انتظار پیامی‌ مثبت در رابطه با روند صلح خاورمیانه دارد.

علاوه بر این گفته می‌شود باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا به رژيم صهيونيستى پيشنهادهاى بى‌سابقه‌اى را در قبال تنها توقف دو و يا سه ماهه شهرک‌سازى داده است.

با این حال عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب، روز جمعه و پیش از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت شرايط برای مذاکرات مستقيم اسرائيل و فلسطينی‌ها مساعد نيست و اين مذاکرات نتيجه‌ای در بر ندارد، اما رهبران عرب تصمیمی ‌را در این‌باره بر فلسطینی‌ها تحمیل نخواهند کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: «به این دلیل که گفتگوهای اسرائیلی – فلسطینی در اثر ادامه ساخت و ساز اسرائیل در آبادی‌های کرانه باختری رود اردن متوقف شده، رهبران کشورهای عرب طرح‌های جایگزینی را برای صلح تنظیم خواهند کرد.» آقای موسی در عین حال افزود که امشب در دیدار با هیات اعزامی‌ حکومت خودگردان فلسطینی به آقای محمود عباس توصیه‌هایی درباره عملکرد دولت خودگردان خواهد کرد. در عین حال، عمرو موسی تاکید کرد که اتحادیه عرب در نظر ندارد به آقای عباس در مورد ورود به مذاکرات مستقیم صلح توصیه خاصی کند و تصمیم نهایی در این زمینه، بر عهده تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

عمرو موسی گفت: ما در نشستی درچارچوب اين مساله که مذاکرات فعلی مثمر ثمر نيست، گزينه‌های جايگزين را فرمول‌بندی خواهیم کرد. او اضافه کرد: «در شرايط کنونی به دليل موضع بسيار بسيار منفی اسرائيلی‌ها، مذاکراتی وجود ندارد. آنها در مذاکرات همکاری نمی‌کنند.»

علاوه بر فشار آمریکا بر اعراب برای عدم توقف مذاکرات، فرانکو فراتينى وزير امور خارجه ايتاليا نيز از اتحاديه عرب خواست تا موضعى اتخاذ کند که به ادامه مذاکرات مستقيم منجر شود.

از سوی دیگر کوشنر و موراتينوس وزراى امور خارجه فرانسه و اسپانيا با هدف نجات مذاکرات سازش که به دليل ادامه شهرک‌‌سازى صهيونيستى به بن‌بست رسيده، فردا عازم خاورميانه مى‌شوند.

دور جدید مذاکرات صلح خاورمیانه که پس از 20 ماه تویف از دوم سپتامبر آغاز شده بود؛ از بيست و ششم سپتامبر که دوران ۱۰ ماهه تعليق در ساخت و ساز شهرک‌های يهودی‌نشين در کرانه باختری به پايان رسيد، متوقف شده است.

به نظر می‌رسد اعراب نه امیدی به مذاکرات دارند و نه می‌توانند به راحتی از راهی که در راه سازش با اسرائیل آغاز کنند بازگردند. این روزها بیش از گذشته به نظر می‌رسد اعراب در میانه راه مانده‌اند.


نظر شما :