در کميته کشتيرانی انجمن مهندسی دريایی مطرح شد

تغيير پرچم 10 کشتی ديگر ايران در خزر!

۱۱ مهر ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۴ کد : ۸۸۶۴ اخبار اصلی
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران از تغییر پرچم 10 کشتی دیگر از ناوگان دریایی ایران در دریای خزر طی روزهای اخیر خبر داد و تأکید کرد که با ادامه این روند، حاکمیت دریایی ایران در خزر از بین خواهد رفت.
تغيير پرچم 10 کشتی ديگر ايران در خزر!

دیپلماسی ایرانی: دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران از تغییر پرچم 10 کشتی دیگر از ناوگان دریایی ایران در دریای خزر طی روزهای اخیر خبر داد و تأکید کرد که با ادامه این روند، حاکمیت دریایی ایران در خزر از بین خواهد رفت.

به گزارش روابط عمومى انجمن مهندسى دريايى ايران، کاپیتان محمد سمیعی که در جلسه کمیته کشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران سخن می‌گفت، توضیح داد: تنها دلخوشی شناورهای ایرای فعالل در دریای خزر برای رقابت با ناوگان روسیه و سایر کشورهای همسایه این دریا، دریافت سوخت نیمه‌یارانه‌ای است که با توجه به در پیش بودن طرح هدفمندشدن یارانه‌ها، این امتیاز هم در حال از دست رفتن است.

وی با اشاره به فعالیت تنها 21 شناور در آب‌های دریای خزر با پرچم ایران، اعلام کرد: به دلیل فراهم نبودن شرایط رقابت با ناوگان‌های رقیب، طی روزهای اخیر 10 شناور از این تعداد هم پرچم خود را از ایران تغییر داده‌اند و عملا حاکمیت کشور در بخش حمل‌ونقل دریایی در خزر در معرض خطر قرار گرفته است.

سمیعی با بیان اینکه «ایران از جوان‌ترین ناوگان در دریای خزر بهره می‌برد»، افزود: این در حالی است که روسیه و سایر کشورهای منطقه، از ناوگانی قدیمی و بالاتر از 30 سال بهره می‌برند که عملا امکان استفاده از نیروهای درجه چندم و با هزینه پایین را به آنها داده است.

وی با تأکید بر اینکه «ما مخالف بهره‌مندی ناوگان ایران از استانداردهای بالا و کشتی‌های جوان نیستیم»، درعین‌حال گفت: خواسته ما که در مکاتبات اتحادیه مالکان کشتی با رییس‌جمهوری نیز مطرح شده؛ تداوم استفاده از سوخت یارانه‌ای و اختصاص معافیت‌های لازم مالی و گمرکی برای افزایش توان شرکت‌های کشتیرانی در رقابت با حریفان خارجی است.

سمیعی درعین‌حال با اشاره به تهیه بسته حمایت از حمل‌ونقل دریایی در جریان هدفمندی یارانه‌ها گفت: استفاده از سوخت نیمه‌یارانه‌ای و معافیت مالی 5 ساله مالکان کشتی و تخفیف‌های گمرکی 50 درصد برای شناورهای زیر 5 سال و 30 درصدی برای شناورهای بالای 5 سال، از موارد مثبتی است که در این بسته، به دولت پیشنهاد شده است.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران همچنین با اشاره به فعالیت گسترده شرکت‌های خدماتی خارجی در حوزه فراساحل ایران گفت: متأسفانه بخشنامه‌های عجیب تأمین اجتماعی و مسایل مالیاتی باعث شده تا مالکان شناورهای ایرانی در هنگام حضور در مناقصات نفتی، همواره 20 درصد عقب‌تر از خارجی‌ها باشند.

لغو برنامه توسعه ناوگان کشتيرانى بنياد در خزر

نماینده کشتیرانی بنیاد نیز در این جلسه، با اشاره به فعالیت این شرکت در دریای خزر از سال گذشته گفت: طبق برنامه، قرار بود تعداد کشتی‌های کشتیرانی بنیاد تا پایان سال جاری به 4 فروند افزایش یابد؛ اما به دلیل اقتصادی نبودن افزایش ناوگان، این پروژه متوقف شد و اگر شرایط فعلی نبود؛ همین کشتی را هم از دریای خزر خارج می‌کردیم.

کاپیتان مهدی کرمی با بان اینکه «فعالیت تحت پرچم ایران نیازمند رعایت استانداردهای بالایی است»، گفت: این درحالی است که رقبای ما در دریای خزر، با کمترین امکانات و نیروی کار ارزان فعال هستند و عملا هزینه فعالیت ناوگان ایران چندبرابر رقباست.

وی خواستار اختصاص یارانه و تسهیلات لازم به شرکت‌های ایرانی فعال در دریای خزر شد و افزود: در غیر اینصورت، سیاست کشور برای گسترش حضور در آب‌های دریای خزر محقق نخواهد شد.

نماینده کشتیرانی بنیاد همچنین از بالا بودن هزینه تعمیرات شناورها در دریای خزر انتقاد کرد و گفت: هرچند یارد شرکت صدرا در نکاء فعال است؛ اما هنوز کارآمدی و سرعت لازم در تعمیر کشتی را در کشتی‌سازی‌های داخلی شاهد نیستیم.

کرمی در این مورد به تعمیر یکی از کشتی‌های ناوگان کشتیرانی بنیاد در بحرین اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم تحویل به موقع کشتی‌ها توسط یاردهای داخلی، ناچار با هزینه‌ای 10 برابر، کشتی‌ها را به کشورهای همسایه می‌بریم؛ چرا که زمان، برای ما از هرچیز مهمتر است.

همايش صنايع دريايى؛ در پى راهکارهاى اجرايى

رییس کمیته کشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این جلسه با تأیید وجود مشکلاتی در یاردهای داخلی، درعین‌حال گفت: ما شاهد تجارب موفقی چون شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز نیز هستیم که در صورت حمایت و برنامه‌ریزی لازم، در شمال کشور هم قابل استفاده خواهد بود.

کاپیتان مالک علیمحمدی با تأکید بر اینکه «کشتیرانی‌ها و کشتی‌سازی‌ها هریک با مسایل و مشکلات خاص خود درگیر هستند»، افزود: برگزاری منظم و هرساله همایش‌های صنایع دریایی، فرصت مناسبی برای یافتن راهکارهای اجرایی و مشترک برای پیشبرد منافع کلی جامعه دریایی ایران است.

وی افزود: این همایش فرصت مناسبی است تا خواست‌های مالکان کشتی‌ها به شکل روشن مطرح و برنامه‌ها و توانمندی‌های کشتی‌سازان اعلام شود تا بتوان در شرایط فعلی که صنایع دریایی نیز با تحریم مواجه هستند؛ بیش از همیشه، از توانمندی و نیروهای متخصص داخلی استفاده کرد.

علیمحمدی تحریم‌های شورای امنیت را مهمترین مشکل بخش دریانوردی و کشتیرانی‌های ایران در شرایط کنونی دانست و تأکید کرد: همایش صنایع دریایی، فرصتی برای انتقال تجربیات و ارائه راهکارهای مشخص برای مقابله با این محدودیت‌هاست.

وی همچنین ایجاد وزارت دریاداری را یکی از خواست‌های قدیمی جامعه دریایی ایران دانست و گفت: برای اجرایی شدن ان امر، لازم است نظرات جامعه دریایی یکپارچه و سپس بطور جدی پگیری شود تا توجه به بخش دریایی در جامعه افزایش یابد.

گفتنی است در اين جلسه، موارد پيشنهادی اعضاء برای طرح در پنل‌های تخصصی و قطعنامه پايانی دوازدهمين همايش صنايع دريایی مورد بحث و بررسی‍ قرار گرفت.

نمايندگان و مسؤولان اتحاديه مالکان کشتی ايران، شرکت‌های کشتيرانی جمهوری اسلامی، بنياد و دزنديس، شرکت‌های پايانه‌های نفتی ايران، تکن، خط دريابندر و پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا در اين جلسه حضور داشتند.


( ۱ )

نظر شما :