مالکى و مجلس اعلاى اسلامى رو در روى هم

۱۰ مهر ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۹ کد : ۸۸۵۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ائتلاف هم‌پیمانی ملی نوری مالکی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری خود به پارلمان معرفی کرد. اما این همه چیز نیست. مالکی بدون انتخاب مجلس اعلای اسلامی و حزب فضیلت به این سمت انتخاب شده است.
مالکى و مجلس اعلاى اسلامى رو در روى هم

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا مشکلات عراق تا اندازه‌ای حل شده و احزاب عراقی با سختی یک گام رو به جلو برداشته‌اند. ائتلاف هم‌پیمانی ملی نوری مالکی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری خود به پارلمان معرفی کرد. اما این همه چیز نیست. مالکی بدون انتخاب مجلس اعلای اسلامی و حزب فضیلت به این سمت انتخاب شده است. به هنگام رای‌گیری نمایندگان مجلس اعلا و حزب فضیلت در آن شرکت نکردند و فقط اعضای حزب الدعوه، جریان صدر، دیگر نمایندگان ائتلاف دولت قانون، احمد چلبی و ابراهیم جعفری حضور داشتند.

مجلس اعلای اسلامی عراق پس از پایان رای‌گیری اعلام کرده است که پرونده مالکی در طول سال‌های گذشته مثبت نبوده و حاضر نیست دیگر مسئولیت سوء مدیریت‌های او را بپذیرد. مجلس اعلاى اسلامى عراق پيش‌تر اين جلسه را «جشن انتصاب مالکى» ناميده بود و رسما اعلام کرده بود که در آن شرکت نخواهد کرد و از نخست‌وزيرى مالکى حمايت نخواهد کرد.

عزيز العکيلى، از اعضاى مجلس اعلاى اسلامى عراق، تأکيد کرد که حکومت مالکى شکست‌خورده خواهد بود و مجلس اعلا ديگر حاضر نيست هزينه‌هاى مديريت او را بپردازد.

جریان صدر نیز به طور مشروط مالکی را انتخاب کرده است. این جريان دو هفته به مالکى فرصت داده که رضايت العراقيه را براى نخست‌وزيرى خود جلب کند در غير اين صورت حمايت خود را از او سلب خواهد کرد.

البته مقتدی صدر، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش یکی از طرفدارانش مبنی بر وجود فشار خارجی برای انتخاب مالکی گفت: «بله فشار بسیار زیاد است. من مالکی را نه به اختیار خود بلکه به دلیل فشارهای خارجی می‌پذیرم.»

اين در حالى است که ميسون الدملوجى، سخنگوى فهرست العراقيه رسما اعلام کرد که العراقيه در دولت مالکى شرکت نخواهد کرد.

فهرست العراقيه همچنین با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با تصميم پيمان ملى عراق مبنى بر تعيين مالکى به عنوان نامزد نهايى نخست‌وزيرى از اين فراکسيون سياسى ابراز کرد.  

حيدر الملا، از سران فهرست العراقيه، تأکيد کرد، آن‌چه فراکسيون اکثريت نام گرفته بود با خروج مجلس اعلا و حزب فضيلت از آن، پايان گرفته است و توافق جريان صدر با ائتلاف دولت قانون بهترين سند بر پايان پيمان ملى است حتی اگر نظر دادگاه مشترک مرکزى درباره‌ قانونى بودن آن را بپذيريم.

در همین حال نورى مالکى، پس از اعلام نامزدى‌اش از طرف برخى جريان‌هاى درون پيمان ملى، طى بيانيه‌اى ضمن تشکر از اين تصميم تأکيد کرد که با همت ملت عراق خواهد توانست مشکلات و تهديدات را کنار بگذارد و عراق را در مسير تثبيت دموکراسى و تشکيل حکومت قانون‌محور رهبرى کند.

او براى اولين بار ضمن پذيرش کاستى‌ها در مرحله‌ سابق، خواستار بازبينى انتقادى مرحله‌ گذشته و بررسى نقاط ضعف شد.

او شعار مرحله‌ى آينده را خدمت‌رسانى و تثبيت استقرار امنيتى خواند و خواستار کنار گذاشتن اختلافات براى تسريع در خدمت‌رسانى به ملت عراق شد و از همه‌ تشکل‌هاى سياسى راه‌ يافته به مجلس خواست که طى گفت‌وگوهاى جدى و ثمربخش به اين هدف کمک کنند.

با این حال مجلس اعلا و حزب فضیلت تحرکات تازه‌ای را برای رویارویی با مالکی آغاز کردند. در پى اعلام رسمى نامزدى مالکى براى نخست‌وزيرى عراق از طرف برخى جريان‌هاى تشکيل‌دهنده‌ پيمان ملى، فهرست العراقيه با مجلس اعلا و حزب فضيلت جلسه‌اى تشکيل داد.

به گزارش پایگاه خبری عراق آزاد، يک منبع آگاه خبر داده است که اين جلسه بعد از ظهر جمعه با حضور سيد عمار حکيم، دکتر عادل عبدالمهدى و شيخ همام حمودى از مجلس اعلا و اياد علاوى و رافع العيساوى از العراقيه و کريم اليعقوبى از حزب فضيلت تشکيل شده است.

ناظران معتقدند که هدف از اين جلسه تشکيل پيمانى ميان تشکل‌هاى مخالف حکومت مالکى است تا بتوانند براى نامزدى عادل عبدالمهدى از مجلس راى بياورند.

از سوی دیگر مسعود بارزانى، رئيس اقليم کردستان و از سران پيمان کردستانى، طى تماسى تلفنى با پرهم صالح، نخست‌وزير اقليم کردستان که قرار است وارد جريان مذاکرات تشکيل حکومت شود، به او ابلاغ کرده که پيمان کردستانى در حکومتى که العراقيه و مجلس اعلاى اسلامى عراق در آن حاضر نباشند شرکت نخواهد کرد. 

يک منبع مطلع نزديک به پرهم صالح گفته است که صالح اين موضع بارزانى را در بغداد به همه‌ سياستمداران عراقى ابلاغ خواهد کرد.  

در همين راستا، خانم طالبانى، از سران پيمان کردستانى در گفت و گو با همين شبکه‌ى خبرى اعلام کرده که اين تشکل مهم سياسى براى حمايت از مالکى منتظر موضع مجلس اعلاى اسلامى عراق است و فقط در صورتى از مالکى حمايت خواهد کرد که مجلس اعلا نيز حمايت خود را اعلام کند.

استقبال ایران و امریکا

جمهورى اسلامى ايران و ايالات متحده از اعلام نهايى نامزدى نخست‌وزيرى مالکى از طرف برخى جريان‌هاى تشکيل ‌دهنده‌ پيمان ملى، استقبال کردند.

 حسن دانايى فر، سفير جمهورى اسلامى ايران در بغداد، تبريکات کشور و ملت خود به مالکى را ابلاغ کرد و در پاسخ به پرسشى درباره‌ مخالفت العراقيه با حضور در دولتى که مالکى تشکيل دهد، گفت که چنين نخواهد شد و آنان در اين دولت حاضر خواهند شد.

او درباره‌ مخالفت مجلس اعلا نيز گفت که لازمه دموکراسى همين است که گروهى مخالف و گروهى موافق باشند و تأکيد کرد که مالکى در سال‌هاى آينده عراق را اداره خواهد کرد و از حمايت نامحدود ايران برخوردار خواهد بود.

رابرت گيبز، سخنگوى کاخ سفيد نيز تعيين مالکى را گامى اساسى در راه تشکيل حکومت عراق دانست و تاکيد کرد که ايالات متحده اميدوار است دولتى در عراق بر سر کار آيد که پايگاه مردمى گسترده‌اى داشته باشد.

او هم‌چنين تأکيد کرد که امريکا براى حمايت از دموکراسى در عراق هر کارى خواهد کرد. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :