متحدان ايران در عراق در برابر فشارهاى تهران مقاومت مى‌کنند

۰۳ مهر ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۷ کد : ۸۷۷۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تنها یک روز به پایان مهلت تعیین شده توسط پیمان ملی که از ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی تشکیل شده، برای انتخاب نامزد نهایی برای نخست‌وزیری زمان باقی مانده است. در طول این مدت فشارهای ایران به متحدان خود یعنی مجلس اعلا و جریان صدر به شدت افزایش یافته است.
متحدان ايران در عراق در برابر فشارهاى تهران مقاومت مى‌کنند

دیپلماسی ایرانی: تنها یک روز به پایان مهلت تعیین شده توسط پیمان ملی که از ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی تشکیل شده، برای انتخاب نامزد نهایی برای نخست‌وزیری زمان باقی مانده است. در طول این مدت فشارهای ایران به متحدان خود یعنی مجلس اعلا و جریان صدر به شدت افزایش یافته و تلاش می‌کند، آنها را راضی کند که نوری مالکی را بپذیرند. در این میان گفته می‌شود، ایران از مقاومت متحدانش در عراق در برابر فشارهایش متعجب شده است.

بر خلاف آن چه از سفر احمدی‌نژاد به سوریه هم استنباط می‌شد، جریان متمایل به مالکی در ایران توجهی به سفر او نکرده‌ است و همچنان تلاش می‌کنند بی‌اعتنا به متحد سوری‌شان مالکی را مجددا نخست‌وزیر کنند.

به گفته برخی منابع عراقی، نوری مالکی تبدیل به یکی از اصول استراتژیک ایران شده و به همین دلیل تهران هر گونه تلاشی را به کار می‌گیرد تا مالکی را نخست‌وزیر کند.

حتی تلاش‌های سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و دیگر رهبران مجلس اعلا برای راضی کردن ایران برای دست کشیدن از حمایتش از مالکی تا کنون جواب نداده است.

از مالکی ایالات متحده نیز به شدت حمایت می‌کند. به گونه‌ای که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری امریکا رسما به ایاد علاوی و فهرست العراقیه اعلام کرده است که از خیر نخست‌وزیری بگذرند و بدانند که از کسی حمایت می‌کنند که ایران حمایت کند و از نگاه امریکا چون ایران از مالکی حمایت می‌کند امریکا نیز از مالکی حمایت می‌کند.

در تازه‌ترین تحولات، جریان صدر یک بار دیگر اعلام کرد، حاضر به رای دادن به مالکی نیست و گزینه خود برای نخست‌وزیری را همچنان عادل عبدالمهدی می‌داند.

بهاء الاعرجی، یکی از رهبران جریان صدر و رئیس فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه گفت: «فشار به ما بسیار زیاد است حتی مالکی پیشنهاد داده در مقابل انتخاب او زندانیان ما را آزاد کند ولی ما پیشنهاد او را رد کردیم و همچنان آرای خود را به عادل عبدالمهدی خواهیم داد.»

با این حال فشارهای ایران هنوز پابرجا است. در حالی که گفته می‌شد ایران تفاوتی میان عبدالمهدی و مالکی قائل نیست، فشارهای اخیر نشان می‌دهد که تهران مایل است به هر قیمتی که شده مالکی نخست‌وزیر شود.

روز گذشته منابع خبری عراقی اعلام کردند، تحت فشار ایران سید کاظم حائری مرجع معنوی جریان صدر فتوایی صادر کرده و از مقتدی صدر خواسته است که به هر قیمتی شده به مالکی رای دهد. این فتوا را مقتدی صدر قویا رد کرده و حتی مجددا تهدید کرده اگر ایران بیش از این بخواهد برای انتخاب مالکی به او فشار بیاورد تهران را ترک خواهد گفت.

با این حال روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد، صبح جمعه گروهی از سوی نوری مالکی عازم قم شدند تا مقتدی صدر را راضی کنند که به نوری مالکی رای دهد. با توجه به اظهارات روز شنبه بهاء الاعرجی ظاهرا مقتدی صدر به خواسته فرستادگان مالکی تن نداده است.

از سوی دیگر فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی، جمعه شب با برگزاری نشستی خبری رسما اعلام کرد، در دولتی که نوری مالکی شرکت داشته باشد، شرکت نخواهد کرد.

اسامه النجیفی یکی از رهبران سنی فهرست العراقیه نیز اعلام کرد، این فهرست حاضر است با ائتلاف ملی به توافق برسد.

صالح المطلک از رهبران سنی فهرست العراقیه که به دلیل همکاری با حزب بعث از شرکت در انتخابات منع شده بود، در گفت و گو با الجزیره گفت: «به اعتقاد ما عادل عبدالمهدی گزینه مناسبی است و ما حاضر به همکاری با او هستیم.»

محمد علاوی، یکی دیگر از رهبران فهرست العراقیه نیز گفت: «بعید می‌دانم مالکی بتواند نخست‌وزیر آینده عراق شود چرا که همه جریان‌های سیاسی با نخست‌وزیری مجدد وی مخالفند.»

ائتلاف ملی نیز روز شنبه اعلام کرد، کنار کشیدن عادل عبدالمهدی از پست نخست‌وزیری به نفع مالکی صرفا شایعه است و عادل عبدالمهدی همچنان گزینه ائتلاف ملی برای نخست‌وزیری است.

بدین ترتیب کمتر از 24 ساعت به پایان مهلت تعیین شده پیمان ملی باقی مانده و تضارب آرا در این باره بسیار زیاد است. مالکی امید بسته با فشار ایران و ایالات متحده مجددا پست نخست‌‌وزیری را به دست گیرد و جریان صدر و مجلس اعلا نیز تا بدین لحظه مصممند که به هر ترتیبی شده از انتخاب مجدد مالکی جلوگیری کنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :