تلاش ترکیه برای شروع مذاکرات هسته‌ای

۲۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۲ کد : ۸۶۲۲ اروپا
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه تلاش‌های کشورش برای حل مسئله هسته‌ای ایران از راه های دیپلماتیک و مسالمت آمیز، در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان برگزاری هرچه سریع‌تر مذاکرات میان کاترین اشتون و سعید جلیلی شد.
تلاش ترکیه برای شروع مذاکرات هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه تلاش‌های کشورش برای حل مسئله هسته‌ای ایران از راه های دیپلماتیک و مسالمت آمیز، در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان برگزاری هرچه سریع‌تر مذاکرات میان کاترین اشتون و سعید جلیلی شد. او پیش از این دیدار هم در تماس تلفنی با هیلاری کلینتون درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرده و گفته است اعمال تحریم‌ها نمی‌تواند مسئله هسته‌ای ایران را حل کند.

سه ماه پیش، و پس از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نامه‌ای از سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا درباره مسئله هسته‌ای با هم مذاکره کنند. بعد از ارسال این نامه بود که اتحادیه اروپا تحریم‌های دیگری علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب کرد.

پاسخ جلیلی به این نامه البته متفاوت بود. او با انتقاد از سیاست فشار و گفت‌و‌گو که غرب در قبال ایران پیش گرفته است، از اشتون خواست تا به سه سوال پاسخ داده تا جهت گفت‌و‌گو ها را مشخص شود و مذاکرات از سپتامبر آغاز شود. سه سوالی که جلیلی در نامه خود به اشتون مطرح کرد همان سه سوالی بود که محمود احمدی نژاد بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت و در جمع خبرنگاران به آن ها اشاره کرده بود:

 1- هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران.

 2- آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت.

 3- برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

گرچه اشتون جواب جلیلی را مثبت ارزیابی کرد و حتی گمانه زنی‌هایی در خصوص دیدار جلیلی و اشتون در استانبول و در حاشیه نشست وزرای خارجه ایران، برزیل و ترکیه انجام شد اما این پیش‌بینی‌ها به وقوع نپیوست و این دیدار تاکنون انجام نشده است.

گرچه تعویق برگزاری این مذاکرات تا اول سپتامبر ظاهرا خواسته و از شروط ایران برای مذاکره بود اما با فرارسیدن سپتامبر و اعلام آمادگی ایران برای برگزاری مذاکرات و در مقابل سکوت غرب در مقابل این آمادگی، ترکیه که خواهان نقش بیشتر در معادلات منطقه‌ای و به ویژه میانجی‌گری در باب مسئله هسته‌ای ایران است به تکاپو افتاده و با مذاکره و گفت‌و‌گو با اتحادیه اروپا و ایالات متحده درصدد آن است که بتواند باعث شروع این مذاکرات شده و از این باب بر اعتبار خود در صحنه بین‌المللی بیفزاید.


نظر شما :