تهديد و هشدار بر مذاکرات صلح واشنگتن سايه انداخته است

۱۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۸۵۴۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
محمود عباس از رام‌الله با انجام یک نطق تلویزیونی هشدار داد که در صورتی که شهرک‌سازی‌ها متوقف نشود، مذاکرات صلح را نیمه کاره رها خواهد کرد و عواقب شکست آن نیز متوجه اسرائیل خواهد بود.
تهديد و هشدار بر مذاکرات صلح واشنگتن سايه انداخته است

دیپلماسی ایرانی: محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حالی روز چهارشنبه شب میهمان شام باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا هستند که هنوز زمینه‌های لازم برای انجام یک گفت و گوی رو در رو میان آنها حاصل نشده است و پیش‌بینی می‌شود مذاکرات در سایه ابرهای تیره تهدید و تنش انجام شود.

محمود عباس از رام‌الله با انجام یک نطق تلویزیونی هشدار داد که در صورتی که شهرک‌سازی‌ها متوقف نشود، مذاکرات صلح را نیمه کاره رها خواهد کرد و عواقب شکست آن نیز متوجه اسرائیل خواهد بود.

تعهد نتانیاهو به توقف شهرک‌سازی‌ها آخر سپتامبر به پایان می‌رسد در حالی که هیچ تعهدی برای ادامه توقف شهرک‌سازی‌ها داده نشده است.

البته تهدید محمود عباس بی‌پاسخ نمانده است. نتانیاهو نیز در پاسخ به تهدید عباس اعلام کرد که هیچ نیازی به ادامه توقف شهرک‌سازی‌ها نمی‌بیند و فلسطینی‌ها نباید در مذاکرات صلح سر این موضوع حساب کنند. وی حتی هشدار داده است که با پذیرش این شرط پا به کاخ سفید نخواهد گذاشت.

به گزارش میدل ایست آن لاین، یک منبع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این باره گفت: «ما هیچ پیشنهادی برای امریکایی‌ها برای متوقف ساختن شهرک‌سازی‌ها نداریم و دولت نیز هیچ تصمیم جدیدی در این زمینه نگرفته است.»

نتانیاهو همچنین برای موفقیت مذاکرات صلح شروط تازه‌ای تعیین کرد که پیش از این نیز مقام ارشد مذاکره‌کننده‌اش همین شروط را با صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در میان گذاشته بود. شروطی که باعث خشم فلسطینیان شده است. نتانیاهو اعلام کرد، تا زمانی که فلسطین مرزهای اسرائیل را نپذیرفته، اسرائیل را سرزمین یهودی ندانسته و به استقلال آن اعتراف نکرده و همچنین تضمینی برای امنیت اسرائیل نداده باشد، هیچ امیدی به موفقیت مذاکرات وجود ندارد.

با این حال نتانیاهو وعده داده است که در مذاکرات واشنگتن همه را شوکه خواهد کرد. وی روز یک‌شنبه گفت: «من سختی‌ها را درک می‌کنم و نمی‌خواهم آن را کم‌اهمیت جلوه دهم ولی قصد دارم همه کسانی که به نتیجه رسیدن این مذاکرات شک دارند را شوکه کنم. البته اگر فلسطینی‌ها آماده پیشرفت در مذاکرات هستند باید خود را از قید و بندها آزاد کنند.»

نتانیاهو شرایط رسیدن به توافقی با فلسطینیان را اعتراف آنها به اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی، دادن تضمین‌های لازم به اسرائیل در صورت عقب‌نشینی از کرانه باختری و جلوگیری از حملاتی که از سوی برخی مناطق علیه اسرائیل صورت می‌گیرد، دانست.

محمود عباس نیز در فلسطین بر سر مذاکرات صلح در واشنگتن صحبت‌هایی کرده است. وی گفت: «اگر فقط یک درصد امیدی به صلح باشد تلاش می‌کنیم که به آن برسیم.»

با این حال جزئیات تازه‌ای از نگرش دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای نشستن پشت میز مذاکرات صلح به گوش می‌رسد. حکومت خودگردان فلسطینی با این پیش فرض پشت میز گرد مذاکرات کاخ سفید خواهد نشست که مذاکرات را با دادن زمین در برابر صلح آغاز کند. زمین‌هایی که بر اساس توافقات سازمان ملل و ساز و کارهای صلح از جمله تلاش‌های صلح عربی و طرح نقشه راه که مورد تایید کمیته چهار جانبه یعنی ایالات متحده امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار دارد، فلسطینیان حق خود می‌دانند.

عباس در این باره می‌گوید: «موافقت ما برای از سرگیری مذاکرات مستقیم با استناد به بیانیه‌های کمیته چهار جانبه بین‌المللی با تمام محتوا، عناصر، قواعد و ضمانت‌های آن صورت گرفت.»

عباس امیدوار است که مذاکراتش در واشنگتن را از همان نقطه‌ای شروع کند که در دولت قبلی اسرائیلی متوقف شده بود. او انتظار ندارد که این مذاکرات از نقطه صفر قبل از مذاکره با ایهود اولمرت، نخست‌ویر سابق اسرائیل آغاز شود.

اما نتانیاهو فکر دیگری می‌کند. وی می‌گوید تمام توافقات قبلی از جمله توافق‌نامه اسلو درباره کشور مستقل فلسطینی گذشته و به آغازی جدید نیاز دارد.

اتفاقی که برای حضور نتانیاهو در امریکا پیش آمده این است که او برای نخستین بار به تنهایی و بدون هیچ معاون، وزیر یا مشاوری در مذاکرات شرکت می کند. چیزی که تا کنون سابقه نداشته است.

ظاهرا گروه مذاکره کننده فلسطینی نیز هیچ نیتی برای رسیدن به نتیجه‌ ندارد و گمان نمی‌کند نتیجه‌ای حاصل شود.

نتانیاهو پیشنهاد داده که پس از این با عباس هفته‌ای دو بار ملاقات داشته باشد. تا کنون عباس پاسخی به این در خواست نداده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل هیچ اهمیتی برای این مذاکرات قائل نشده و آن را صرفا یک میهمانی ساده توصیف کرده است. همین نظر را اعضای جنبش حماس نیز دارند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :