دستاوردهای سفر غیررسمی کارتر به کره شمالی برای امریکا

۰۶ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۳ کد : ۸۵۰۱ اخبار اصلی
سفر جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین امریکا به کره شمالی، اگرچه به صورت غیر ...
دستاوردهای سفر غیررسمی کارتر به کره شمالی برای امریکا

دیپلماسی ایرانی: سفر جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین امریکا به کره شمالی، اگرچه به صورت غیر رسمی انجام شد اما تبعات رسمی قابل توجهی داشت.

جیمی کارتر که اصرار دارد به طور غیر رسمی و شخصی به کره شمالی سفر کرده است در این سفر موفق شده است با کیم یونگ نام، نخست وزیر کره شمالی و مرد شماره دو این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند.

اما دستاوردهای این سفر از دو جهت برای امریکا قابل توجه است. نخست آن که جیمی کارتر توانست با رایزنی با مقامات کره شمالی، نظر آن ها را برای عفو یک شهروند امریکایی که سال گذشته در مرز چین و کره شمالی به اتهام ورود غیرقانونی به کره شمالی دستگیر و به تحمل هشت سال حبس با اعمال شاقه و پرداخت هفتصد هزار دلار محکوم شده بود، جلب نماید. آزادی این فرد که ظاهرا در کره جنوبی زبان انگلیسی تدریس می کرده در حالی صورت می گیرد که کره شمالی اعلام کرده بود که این فرد بعد از شنیدن حکم خود در زندان خودکشی کرده است.

سال گذشته هم بیل کلینتون در سفر مشابهی به کره شمالی با مذاکره با کیم جونگ ایل، رهبر این کشور موجبات آزادی دو خبرنگار امریکایی زندانی در کره شمالی را فراهم آورده بود.

البته آزادی این زندانی تنها دستاورد جیمی کارتر در سفر به کره شمالی نبود. کارتر در مذاکره با نخست وزیر کره شمالی توافق این کشور را برای ازسرگیری گفت‌و گوهای شش جانبه میان کره شمالی، کره جنوبی، چین، روسیه، ژاپن و امریکا درباره خلع سلاح اتمی به دست آورد.

سفر کارتر و جلب موافقت رهبر کره شمالی برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه خلع سلاح در حالی انجام می گیرد که بعد از غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی در آب های دریای زرد، تنش در روابط کره جنوبی و ایالات متحده با کره شمالی بالا گرفته و برگزاری مانور مشترک میان نیروی دریایی ایالات متحده و کره جنوبی این تنش را تشدید کرده است.


نظر شما :