فرانسویان روی مسئله حقوق بشر در ایران دست گذاشته‌اند

۰۶ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۱ کد : ۸۴۹۷ اخبار اصلی
بررسی تحولات انتخاباتی فرانسه و مواضع مقامات این کشور در رابطه با ایران در گفتگو با دکتر پرویز ایزدی، متخصص مسائل فرانسه و کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک.
فرانسویان روی مسئله حقوق بشر در ایران دست گذاشته‌اند

دیپلماسی ایرانی: چه تحولاتی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اتفاق افتاده است؟

به دلیل این که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 برگزار خواهد شد با نزدیک شدن به این سال بحث انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بیشتر به موضوع روز رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. کاهش محبوبیت سارکوزی در فرانسه و تقویت حزب سوسیالیست با توجه به پیروزی که در انتخابات شوراهای منطقه‌ای به دست آوردند از تحولات مهمی‌ است که در این باره اخیرا رخ داده است.

چه دلایلی موجب کاهش محبوبیت سارکوزی شده است؟

یکی از دلایل مهم کاهش محبوبیت سارکوزی برنامه‌ای است که برای اصلاحات اقتصادی در پیش گرفت. این برنامه که با بحران اقتصادی همزمان شد موجب تشدید بیکاری در فرانسه شد. در حال حاضر نیز میزان بالای بیکاری در فرانسه همچنان تداوم یافته است. به دلیل بدهی‌های زیاد دولت به صندوق بازنشستگی برنامه‌های اقتصادی سارکوزی مبتنی بر سیاست‌های انقباضی بوده است تا بتواند این بدهی‌ها را جبران کند. این سیاست‌ها موجب کاهش محبوبیت او شد. مثلا تصمیم دولت برای بالا بردن سن بازنشستگی با اعتراض شدید مردم مواجه شد. چون فرانسه از قدیم یک دولت رفاهی محسوب می‌شده حذف این گونه خدمات و امکانات موجب نارضایتی مردم می‌شود.

به هر حال از یک سو سارکوزی به دلیل بدهی‌هایش مجبور است سیاست‌های انقباضی را در پیش بگیرد و از سوی دیگر این اصلاحات باعث شده که محبوبیت سارکوزی پایین بیایید. بنابراین اگر بخواهند به وضع اقتصادی سرو سامان ببخشند با نارضایتی مردم و عدم محبوبیت مواجه خواهد شد. اگر نخواهد این اقدام را انجام دهد معضل بدهی‌های دولت مشکل ساز خواهد شد.

با توجه به این که احزاب سبز فرانسه خانم «ایوا ژولی» را کاندیدای خود معرفی کرده‌اند و ایشان در آخرین نظرسنجی از سارکوزی و یا رقبای احتمالی دیگر جلو افتاده‌اند تا چه حد افکار عمومی ‌فرانسه آمادگی پذیرش یک رئیس جمهور زن را دارد؟

احزاب و سیاست‌های حزبی در فرانسه از مسئله جنس مهمتر است. هم اکنون رهبر حزب سوسیالیست یک خانم است و زن و مرد بودن رئیس جمهور دغدغه مردم نیست. مردم به وضعیت معیشتی، بیکاری، قدرت خرید، اصلاح در سیستم آموزشی و بازنشستگی و... بیشترتوجه می‌کنند.

فرانسه تا چه حد توانسته بر مشکلات ناشی از بحران اقتصادی جهانی فائق آید؟

البته فرانسه به دلیل این که کنترل دولت بر اقتصاد بیشتر از بقیه دولت‌های اروپایی است از بحران جهانی اقتصاد آسیب چندانی ندید. با این حال مسئله یونان و چند کشور دیگر اروپایی نظیر اسپانیا، پرتغال و ایرلند که به دلیل بدهی‌های زیاد و وضعیت اقتصادی نابسامان تا مرز ورشکستگی رفتند، موجب مشکلاتی برای فرانسه شد. کمک‌های مالی فرانسه به این کشورها برای نجات منطقه پولی یورو با نارضایتی مردم فرانسه روبرو شد. چرا که مردم این کمک را فشاری بر دوش مالیات دهندگان فرانسوی می‌دانستند.

روابط ایران و فرانسه در چه وضعیتی است و موضع‌گیری‌های مقامات فرانسه در رابطه با مسئله حقوق بشر و پرونده هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

روابط فرانسه با ایران در حال حاضر در سطح بسیار نازلی است. مقامات فرانسه هم در چند روز گذشته بر روی مسئله حقوق بشر در ایران دست گذاشته‌اند. دیروز فرانسه از سازمان ملل خواست که به دلیل وضعیت حقوق بشر تحریم‌هایی علیه ایران وضع کند. دو روز پیش نیز سارکوزی در جمع سفیران این کشور خواست که همه کشورهای اروپایی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را اجرا کنند.

 موضع‌گیری‌های اخیر مقامات فرانسه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران ارتباطی با نزدیک شدن انتخابات در این کشور دارد؟

من چندان این دو مسئله را به هم مرتبط نمی‌دانم. چون مسائل خارجی در انتخابات فرانسه تعیین کننده نیست. مردم در انتخاب رئیس جمهور به زندگی روزمره خود توجه دارند. آنها مسائلی را که مستقیما بر زندگیشان تاثیر دارد مدنظر قرار می‌دهند. مثلا اقدام اخیر سارکوزی در اخراج کولی‌ها به انتخابات ربط دارد.

اخراج کولی‌ها چه اهمیتی در فضای سیاسی این کشور دارد؟

اخراج کولی‌ها به مسئله امنیت ربط داده می‌شود. سارکوزی به دلیل این که قبلا وزیر کشور بوده به مسئله امنیت اهمیت می‌دهد. هم اینک دولت فرانسه نشان داده می‌دهد کولی‌ها مخل امنیت هستند. این اقدام سارکوزی ممکن است به محبوبیت او نزد بعضی گروهها مثل افراد سالمند یا کسانی که امنیت برایشان مهم است منجر شود.


نظر شما :