آغاز غیررسمی مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان میانه‌رو

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۲:۳۸ کد : ۸۳۱۶ آسیا و آفریقا
بعد از اظهار تمایل زرداری، رئیس جمهور پاکستان برای مذاکره با طالبان در این کشور، این بار علائمی از آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و عناصر میانه‌روی طالبان دیده می‌شود.
آغاز غیررسمی مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان میانه‌رو

دیپلماسی ایرانی: بعد از اظهار تمایل زرداری، رئیس جمهور پاکستان برای مذاکره با طالبان در این کشور، این بار علائمی از آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و عناصر میانه‌روی طالبان دیده می‌شود.

در همین راستا، یکی از مشاوران عالی کرزای به الجزیره گفت که دولت افغانستان به تازگی با بعضی از رهبران طالبان وارد مذاکره شده است و تعدادی از آن‌ها جنگ علیه دولت را متوقف کرده اند. ماسون استانکزای، یکی از مشاوران عالی حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان گفت من ادغام مجدد طالبان را در جامعه افغانستان یک اقدام خوب و مثبت ارزیابی می‌کنم.

او در پاسخ به سوالی درباره چگونگی این برنامه برای ادغام و محل اجرای آن به الجزیره گفت باید صبر کرد و برای مدتی شکیبا بود.

کرزای به دفعات تمایل خود را به ادغام عناصر میانه روی طالبان و دیگر گروه‌های شبه نظامی در روند سیاسی افغانستان ابراز داشته است، به این شرط که این گروه‌ها سلاح خود را زمین گذاشته و دیگر به دنبال خشونت نباشند.

حامیان بین المللی افغانستان هم از این طرح که به دنبال جذب آن دسته از طالبان که مبارزه را کنار بگذارند، در دولت افغانستان است، حمایت کرده اند.

این بار اول بود که مقامات بلندپایه رسمی تایید کردند که مبارزان طالبان واقعا با دولت درباره تغییر جهت خود وارد مذاکره شده اند. اما استانکزای نگران بود که اگر مناطق جغرافیایی مشخص یا روستاها و شهرهای به خصوصی را برای این مذاکرات عنوان کند، ممکن است طالبان بر آن نقاط متمرکز شوند و به این وسیله از آن‌ دسته از طالبان که خواهان تغییر رویه هستند انتقام بگیرند.

این نگرانی ها نشان دهنده این موضوع است که طالبان و دیگر گروه‌های شبه نظامی که هنوز در افغانستان فعالند بر روند سیاسی این کشور تاثیرگذار هستند.

بحث مذاکره با طالبان در افغانستان در حالی جدی شده است که رئیس جمهور پاکستان هم در پایان سفر خود به انگلستان از تمایل پاکستان برای مذاکره با طالبان خبر داده بود. زرداری گفته بود درهای مذاکره هرگز بسته نشده است او گفت ما توافقی داشتیم که آن‌ها (طالبان) زیرپا گذاشتند. مذاکرات به محض این‌که آن‌ها دریابند نمی‌توانند بر دولت پیروز شوند شروع خواهد شد

چند روز بعد از این‌ اظهارات زرداری ، طالبان اعلام کرده اند که رهبرشان مذاکره را تنها در صورتی ممکن می داند که نیروهای نظامی کاملا از شمال شرقی پاکستان خارج شوند. شرایط طالبان برای مذاکره توسط یکی از رهبران این گروه شبه نظامی بیان شد. او گفت ما نمی‌خواهیم پاکستان ضعیف باشد اما اقدامات دولت همواره اوضاع ما را تحت تاثیر قرار میدهد به همین خاطر طالبان چاره ای جز دفاع ندارد.

یکی دیگر از رهبران گروه‌های شبه نظامی در پاکستان هم گفت که همه گروه‌های شبه نظامی در پاکستان که امروز تقریبا متحد هستند سخنان زرداری را یک پیروزی برای خود تلقی می‌کنند.
 


نظر شما :