مذاکره با طالبان، سوغات زرداری از بریتانیا

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۰ کد : ۸۲۹۲ آسیا و آفریقا
سفر پرماجرای زرداری به بریتانیا بالاخره تمام شد. سفری که علی‌رغم انتقادات شدید داخلی انجام شد تا زرداری و کامرون در لندن رو در روی هم بنشینند و در مورد اختلافات پیش آمده ناشی از سخنان دیوید کامرون در هند به گفت ‌و ‌گو بپردازند.
مذاکره با طالبان، سوغات زرداری از بریتانیا

دیپلماسی ایرانی: سفر پرماجرای زرداری به بریتانیا بالاخره تمام شد. سفری که علی‌رغم انتقادات شدید داخلی انجام شد تا زرداری و کامرون در لندن رو در روی هم بنشینند و در مورد اختلافات پیش آمده ناشی از سخنان دیوید کامرون در هند به گفت ‌و ‌گو بپردازند. زرداری به توجیه عملکرد پاکستان در مبارزه با طالبان و مشکلات ناشی از پیچیدگی این مبارزه پرداخت تا کامرون را از سخنانش در هند، که گفته بود پاکستان در رویارویی با تروریسم رویکرد دوگانه دارد، منصرف کند. این دیدار اما برای کامرون چندان اهمیت نداشت تا آنجا که هیچ یک از مقامات رسمی بریتانیا را به استقبال زرداری در فرودگاه لندن نفرستاد.

محور مذاکرات زرداری و کامرون تقویت همکاری دو کشور درباره مبارزه با تروریسم اعلام شده بود. سخنگوی دیوید کامرون در این خصوص گفته بود که این دیدار فرصتی بسیار مهم برای تقویت روابط میان انگلستان و پاکستان و ادامه حمایت انگلیس از ثبات، امنیت، دمکراسی و رفاه در پاکستان است.

زرداری در مصاحبه با گاردین بعد از این مذاکرات گفت که او توانسته است حمایت انگلستان را برای اجرای طرح مارشال برای بازسازی افغانستان و پاکستان بعد از بیش از 30 سال جنگ ویرانگر جلب کند. او گفت بریتانیا موافقت کرده است که با اتحادیه اروپا برای دسترسی بیشتر کالاهای پاکستانی به بازار جهانی به رایزنی بپردازد و موافقت این اتحادیه را برای اختصاص کمکی به ارزش 10میلیون پوند برای قربانیان سیل در پاکستان جلب کند. او درباره تلاش کشورش در مبارزه با تروریسم گفت ما درحال حاضر با همه این گروه‌ها مبارزه می‌کنیم. من همسرم (بی نظیر بوتو) را به خاطر همین تروریست‌ها از دست دادم.

بیش از 30000 نفر از جمعیت کشور ما در مبارزه با طالبان از بین رفته‌اند. من فکر می‌کنم ما از هر طریقی که می‌توانستیم با طالبان مبارزه کرده‌ایم. او گفت ما هم اکنون تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم و همیشه هم سعی می‌کنیم اقداماتمان را ارتقا دهیم. این چیزی نیست که لازم باشد کسی به ما بگوید، ما خودمان درحال مبارزه با طالبان هستیم. من فکر می کنم آقای کامرون و دولت بریتانیا شرایط پاکستان را می‌فهمند و می‌دانند که پاکستان نهایت تلاش خود را به کار بسته است.

رئیس جمهور پاکستان ساعاتی بعد از پایان گفت‌ و ‌گو‌ها با دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان گفت ما آماده مذاکره با طالبان هستیم. آصف‌علی زرداری در این رابطه گفت ما هیچ‌گاه درهای مذاکره را نبستیم. به گزارش الجزیره زرداری گفت ما توافقی داشتیم که آن‌ها (طالبان) زیرپا گذاشتند. مذاکرات به محض این‌ که آن‌ها دریابند نمی‌توانند بر دولت پیروز شوند شروع خواهد شد.

سال گذشته پاکستان کنترل دوفاکتوی طالبان بر دره سوات را پذیرفته بود اما این توافقنامه زمانی که طالبان به دیگر نقاط پاکستان حمله کردند بی اثر شد. زرداری درحالی این سخنان را بیان می‌کند که متحدان غربی پاکستان همواره این کشور را به مبارزه و جنگ علیه طالبان تشویق کرده‌اند و نه مذاکره با آن‌ها.

مشخص نیست پیشنهاد مذاکره با طالبان در اقدامی هماهنگ شده با دولت بریتانیا صورت می‌گیرد یا خیر.


نظر شما :