تلاویو خشمگین از اقدام ترکیه در دادن اسناد اسرائیل به ایران

۱۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۶:۲۸ کد : ۸۲۷۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ظاهرا قرار نیست بهبودی در روابط اسرائیل و ترکیه به همین سادگی‌ها میسر شود. پس از برکناری وزیر سابق امنیت ترکیه و جایگزینی هاکان فیدان به جای وی، جنجال تازه‌ای در اسرائیل به پا شده است.
تلاویو خشمگین از اقدام ترکیه در دادن اسناد اسرائیل به ایران

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا قرار نیست بهبودی در روابط اسرائیل و ترکیه به همین سادگی‌ها میسر شود. پس از برکناری وزیر سابق امنیت ترکیه و جایگزینی هاکان فیدان به جای وی، جنجال تازه‌ای در اسرائیل به پا شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه وزیر امنیت سابق کشورش را به توطئه‌چینی و طراحی تروری برای قتلش به کمک پ.ک.ک و موساد متهم کرده است.

این در حالی است که هنوز پرونده حمله اسرائیل با کشتی ترکیه که جزئ ناوگان آزادی برای کمک‌رسانی به غزه بود، همچنان مطرح است و بر تیرگی روابط دو کشور سایه انداخته است.

هاکان فیدان، رابطه بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و همین موضوع باعث شده تا اسرائیلی‌ها بر سر انتخابش به این پست به خشم آیند. به خصوص این که گفته می‌شود، فیدان بلافاصله پس از انتخابش مجموعه‌ای از اسناد سری مرتبط با اسرائیل را به ایران تحویل داده است.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به نمایندگی از تلاویو حملات دولت نتانیاهو را متوجه آنکارا کرد. وی در نشست داخلی حزب کارگر که خود ریاستش را بر عهده دارد، گفت: «انتخاب فیدان خوش خدمتی به ایران است. ترکیه دوست و متحدی استراتژیک برای ما است اما انتخاب فیدان به عنوان رئیس جدید سازمان امنیت ترکیه که رابطه نزدیکی با ایران دارد، نگران کننده است.»

فیدان پیش از این معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان امنیت هسته‌ای ترکیه بود. وی در ماه می عهده‌دار ریاست سازمان امنیت ترکیه شد.

هفته گذشته خبر انتشار تحویل تعدادی از اسناد سازمان امنیت اسرائیل به ایران غوغای تازه‌ای در تلاویو به پا کرد و باعث خشم شدید اسرائیلی‌ها شد.

فیدان یکی از سه چهره سری مذاکره کننده واسط میان اسرائیل و سوریه بود. وی پس از آن مذاکرات گفت که تلاویو صلح را نمی‌خواهد و هیچ توافق‌نامه صلحی را نیز امضا نخواهد کرد.

آنکارا نسبت به اظهارات وزیر دفاع اسرائیل واکنش نشان داده و آن را دخالت در امور داخلی خود دانسته است. دفتر نخست وزیری ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ترکیه حق خود می‌داند که وزرای خود را بر اساس مصالح کشور و منطق خود انتخاب کند و هیچ دولتی حق دخالت در این زمینه را ندارد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :