محاکمه چند کویتی به اتهام جاسوسی ایران

۱۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۰ کد : ۸۲۶۶ سرخط اخبار
محاکمه چند کویتی به اتهام جاسوسی ایران

دادگاه کویت دیروز سه شنبه محاکمه هفت نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران آغاز کرد.

به گزارش عصرایران ، در میان این افراد، یک نظامی کویتی و یک زن حضور دارند. اتهام آنها جاسوسی به سود ایران است ولی این افراد اتهام جاسوسی را رد کردند و گفتند که تحت فشار، مجبور به اعتراف شده اند.

در ابتدای جلسه محاکمه، قاضی عادل الصقر متن اتهامی آنها را قرائت کرد ولی متهمان که در قفس بزرگ فلزی قرار داده شده بودند فریاد زدند که بی گناه هستند. متهمان همچنین گفتند که در بازجویی ها، شکنجه شده اند.

تنها زن موجود در میان این متهمان که دارای تابعیت ایرانی است ، دراین جلسه دادگاه حضور نداشت.
این زن ایرانی پس از بازجویی ها با قرار کفالت تا زمان دادگاه، آزاد شده بود.

این هفت نفر متهم به جمع آوری و انتقال اطلاعات مربوط به تاسیسات نظامی کویت به ایران هستند.
سه نفر از هفت متهم از جمله یک زن، دارای تابعیت ایرانی هستند. یک نفر کویتی، یک نفر سوریه و دو نفر باقی مانده هم بدون تابعیت هستند. یکی از متهمان تبعه کویتی، از اعضای ارتش این کشور است.

در کشورهای حوزه خلیج فارس ، افرادی هستند که همچنان بدون داشتن تابعیت، زندگی می کنند و به افراد "بدون" معروف هستند.
این گروه متهم به جاسوسی در اوایل ماه می گذشته کشف و به جاسوسی به سود سپاه متهم شد. گرچه ایران و سپاه بارها این اتهام را رد کردند.

روزنامه الحیات چاپ لندن نیز گزارش داد: این افراد متهم هستند که از پایگاه های ارتش کویت، تاسیسات حیاتی این کشور و پایگاه های نظامی آمریکا در کویت تصویربرداری و اطلاعات جمع آوری کرده اند.

دادگاه کویت انتشار مطالب مطرح شده در جلسات محاکمه را برای رسانه ها ممنوع اعلام کرده است چرا که دولت کویت خواهان رسیدگی دقیق به این مسئله در شرایط منطقه ای کنونی است.
 
"
حسن المتروک" وکیل متهمان به جاسوسی برای ایران در نشست دادگاه، خواستار اعزام متهمان به پزشکی قانونی شد چرا که به گفته وی، متهمان به دست نیروهای امنیتی کویت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

مطبوعات کویت در ماه می گذشته از کشف گروه جاسوسی برای ایران و بازداشت هفت نفر در این رابطه خبر دادند.

براساس گزارش مطبوعات کویت، این گروه به بهانه زیارت، درمان و دیدار از اماکن توریستی، بارها  به ایران سفر می کردند. همچنین بین شش تا هفت نفر دیگر از این گروه همچنان فراری و تحت تعقیب هستند.

رئیس مجلس کویت ، پیشتر ادعای جاسوسی این افراد برای ایران را رد کرده است.

قرارداد فروش توپولف روسيه به ايران لغو شد

يک شرکت روسى مجبور به لغو قرارداد فروش هواپيماهاى «توپولف-204 اس.ام» به جمهورى اسلامى ايران گرديد، چرا که در موتور آن از فناوريهاى آمريکايى استفاده شده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «اينترفکس»، تحريم‌هاى اعمال شده از سوى دولت آمريکا در قبال ايران باعث شدند تا قرارداد مربوط به فروش هواپيماهاى «توپولف-204 اس.ام» روسيه به جمهورى اسلامى لغو شود.

علت لغو اين قرار داد استفاده از فناوريهاى آمريکايى در ساخت اين نوع هواپيما است که بر اساس تحريمهاى بکجانبه آمريکا در قبال ايران نبايد به ايران ارسال شوند.

طرف روسى اميدوار است که اين ممنوعيت برداشته شود، ولى بعيد نيست که اين اتفاق بطور مکرر رخ دهد و روسيه مجبور به انتخاب بين انجام تعهدات بر عهده گرفته قرارداد امضاء شده دوجانبه و منافع سياسى گردد.

"
الکساندرا روبتسوا " مدير عامل شرکت ليزينگ «ايلوشين فاينانس کو» اعلام کرد که طرف روسى قصد دارد تا به مقامات ايران پيشنهاد دهد از اين نوع مدل هواپيما که در موتور آن از فن آوريهاى آمريکايى استفاده نشده باشد، خريدارى کنند.

وى با توضيح علت لغو قرارداد مذکور گفت: «ما به طرف ايرانى خريد هواپيماى داراى موتور «پي. اس.90 آ» را پيشنهاد مى کنيم که زيرساختار آن در همان درجه حرارت مشابه قادر به فعاليت مناسب است تا بدين ترتيب فن آورى آمريکايى در ساخت هواپيما بکار گرفته نشده باشد

در اوايل ماه جولاى "باراک اوباما " رئيس جمهورى آمريکا قانون مربوط به تشديد تحريمهاى اين کشور در قبال ايران را امضاء کرد. روسيه با اين اقدام يکجانبه دولت آمريکا، برخلاف توافقات صورت گرفته در چارچوب شوراى امنيت سازمان ملل مخالفت کرد.

آلمان منتظر آغاز مذاکرات با ايران در سپتامبر است


خبرگزارى "نووستى" گزارش داد: گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان بعد از ديدار با احمد داوداوغلو، وزير امور خارجه‌ ترکيه در استانبول اعلام کرد که انتظار دارد مذاکرات جديد در باره برنامه هسته‌يى ايران در ماه سپتامبر آغاز شود.

 

به گزارش ايسنا، بر اساس اين گزارش وزير امور خارجه‌ آلمان انتظار دارد که مقامات ايرانى کليه مسايل حل نشده را با کاترين اشتون، نماينده‌ى عالى رتبه اتحاديه‌ى اروپا در امور بين المللى و سياست امنيتى بررسى کنند.

وى گفت: ما از تلاش‌هاى ترکيه و همچنين برزيل در خصوص ايجاد تحرک در گفت‌و‌گو استقبال مى‌کنيم.

وستروله در عين حال اشاره کرد که بحث نبايد فقط در خصوص تبادل اورانيوم با غناى پايين با ميله‌هاى سوختى باشد بلکه بايد جدى و همه جانبه باشد.

وى خاطر نشان ساخت: در مذاکرات اگر فقط به بخشى از جهات مورد بحث بپردازيم، بى معنا خواهد بود.

احمدی‌نژاد خواستار عکس‌العمل فوری جهانی علیه تل‌آویو شد

مهر- رئیس‌جمهور در گفتگوی تلفنی با همتای لبنانی خود با محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به لبنان ،خواستار عکس‌العمل سریع و قاطع مجامع بین المللی در محکومیت این اقدام شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مکالمه تلفنی با میشل سلیمان رییس‌جمهور لبنان با تسلیت شهادت جمعی از مردم رشید لبنان در تهاجم رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اقدام رژیم صهیونیستی نشان دهنده ناامیدی، سرخوردگی و بی‌برنامگی این رژیم است و باید جامعه بین‌المللی به سرعت در برابر این تجاوز آشکار عکس‌العمل نشان دهد.

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای ماندگاری خود نیاز به ماجراجویی مستمر دارد گفت: رژیم صهیونیستی قصد دارد با تحرکات ایذایی و ایجاد درگیری‌های مقطعی و فتنه و اختلافات داخلی موجودیت خود را تثبیت کند اما این ماجراجویی‌ها بیش از اینکه نشانه قدرت و توانایی باشد، نشانه ضعف و ناتوانی این رژیم است.

رئیس جمهورخاطر نشان کرد: اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نشان داد که این رژیم هرگز به‌دنبال صلح و آرامش نیست و از موضع تسلط و قدرت به مسائل نگاه می‌کند و قصد دارد موضع عرب را در منطقه تضعیف کند و البته همه اینها از روی ضعف و درماندگی است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با بحران مشروعیت مواجه شده است، اظهار داشت: اقدامات تجاوزگرانه نه تنها برای رژیم صهیونیستی مشروعیت ایجاد نخواهد کرد بلکه نامشروع بودن این رژیم را بیش از گذشته نمایان تر می کند.

احمدی‌نژاد گفت: البته عده‌ای معتقدند رژیم صهیونیستی با این گونه اقدامات تلاش می‌کند خودش را از زیر بار فشار سنگین سیاسی که به دنبال حمله ضدانسانی به کشتی‌ حامل کمک‌های بشر دوستانه به غزه بوجود آمده است، خارج کند.

وی در ادامه با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت لبنان اظهار داشت: ملت ایران همواره در کنار دولت و ملت شجاع لبنان قرار خواهد داشت.

میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان نیز در این مکالمه تلفنی با قدردانی از مواضع حمایت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منطقه و تحرکات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: وضعیت آرام لبنان در روزهای اخیر موجب شده که رژیم صهیونیستی به این اقدام تجاوزکارانه دست بزند که با ایستادگی و مقاومت قاطع ارتش لبنان مواجه گردید.

وی افزود: مسئولیت خسارت‌های وارد شده و کشته و زخمی شدن مردم لبنان بر عهده رژیم صهیونیستی است و در این زمینه شکوائیه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهیم داد.

مرگ «آریل شارون» پس از سه سال کما


 اخبار رسیده از سرزمین های اشغالی حاکی از آن است که قلب «آریل شارون» نخست وزیر پیشین صهیونیستی که حدود سه سال پیش به کما رفت، دو روز پیش متوقف شد و به طور کامل از کار افتاد.

یک منبع آگاه لبنانی شب گذشته به خبرنگار شیعه آنلاین گفت: پس از بی نتیجه ماندن تلاش پزشکان ویژه مراقبت از «شارون» و توقف کامل قلب او، مسئولان بیمارستانی «شیبا» که در آن بستری شده است خبر مرگ وی را به مقامات ارشد سیاسی این رژیم اطلاع داده و قرار شد در فرصتی مناسب این خبر که از نگاه کارشناسان یک شکست سیاسی برای این رژیم به شمار می رود، توسط رسانه ها اعلام شود.

به نظر می رسد با توجه به فشار بین المللی که رژیم صهیونیستی طی چند وقت اخیر با آن مواجه شده و جایگاه ضعیفی که در آن قرار دارد، اعلام خبر مرگ «شارون» به زمانی دیگر موکول شود به ویژه اینکه تجاوز روز گذشته نیروهای ارتش صهیونیستی به سرزمین جنوب لبنان که با واکنش فوری و مقتدرانه نیروهای ارتش لبنان مواجه شد، بر تضعیف هر چه بیشتر جایگاه این رژیم افزود.

پایگاه های خبری لبنان اعلام کردند که نیروهای ارتش صهیونیستی روز گذشته برای اولین بار با بلندگوهای پخش صدا، عاجزانه از نیروهای لبنانی خواستند که درگیری را متوقف کند تا بتوانند جسد افسر صهیونیستی کشته شده که توسط نیروهای ارتش لبنان به هلاکت رسید را بردارند.

گفتنی است «آریل شارون» که در سال 1982 میلادی جنایت ضدبشری اردوگاه «صبرا و شتیلا» را مرتکب شد، از روز پنجم ژانویه سال ۲۰۰۶ میلادی به دلیل سکته مغزی سنگین، در بیمارستان بستری شد و پس از وی اداره کلیه امور نخست وزیری به معاونش «ایهود المرت» واگذار شد.

قابل ذکر است پیش از این میان خاخام های یهودی بر سر وضعیت «آریل شارون» اختلاف افتاده بود. گروهی از این خاخام ها معتقدند بودند که به رغم مرگ مغزی وی، اما تا زمانی که قلب او با دستگاه به حیات ادامه می دهد، باید تنفس مصنوعی را ادامه داد و توقف آن از نظر آنان کاری حرام بود و قتل به شمار می رفت. اما دسته ای دیگر از خاخام ها می گفتند با توجه به اینکه مرگ مغزی با مرگ تفاوت چندانی ندارد، بهتر است تنفس مصنوعی متوقف شود.

هنوز منتظر عذرخواهی اسرائیل هستیم


ایلنا: وزير خارجه ترکيه اعلام کرد که تصمیم تل‌آويو مبنى بر همکاری با سازمان ملل براى تحقيق درباره ناوگان آزادى، بیانگر ضرورت رعایت حقوق بین‌المللی توسط همگان است.

«احمد داووداوغلو»، وزیر خارجه ترکیه سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، گفت: «موافقت اسرائیل براى همکاری با کمیسیون سازمان ملل متحد برای بررسی حوادث ناوگان آزادی، بیانگر ضرورت ارائه اطلاعات به سازمان‌های حقوقى بین‌المللی است.»

داووداوغلو همچنين گفت: «اطمینان داریم که کمیسیون سازمان ملل متحد بررسی‌های عادلانه و همه جانبه انجام خواهد داد.»

به‌گفته وی، فعالیت این کمیسیون دهم ماه آگوست آغاز شده و 15 ماه سپتامبر هم نخستين گزارش آن ارائه خواهد شد.»

خبرگزارى ترند همچنين گزارش داد که «رجب طيب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده که آنکارا در رابطه با حوادث ناوگان آزادی همچنان خواستار عذرخواهی اسرائیل است.

اردوغان گفت: «ترکیه در رابطه با حوادث ناوگان آزادی همچنان خواستار عذرخواهی تل‌آويو و دريافت خسارت است.»

امریکا پیشنهاد مذاکره احمدی‌نژاد را رد کرد

دولت آمريکا که مدعى تعامل با ايران است روز گذشته پيشنهاد رئيس جمهورى ايران براى مناظره با رئيس‌جمهورى آمريکا را رد کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، دولت "باراک اوباما " رئيس‌جمهورى آمريکا روز گذشته درخواست ايران براى برگزارى مناظره رو در رو ميان "محمود احمدى نژاد " رئيس‌جمهورى ايران و "باراک اوباما " را رد کرد.
آمريکا که بارها مدعى شده است که ايران پيشنهاد تعامل آمريکا را رد مى‌کند و به همين منظور بايد تحريم‌هاى بيشترى عليه ايران تحميل شود، ضمن رد کردن پيشنهاد مناظره رو در رو با رئيس‌جمهورى ايران ابراز اميدوارى کرد که تحريم‌هاى بين‌المللى بتواند ايران را وادار به برگزارى گفت‌وگوهايى با کشورهاى 1+5 درباره برنامه هسته‌اى ايران کند.
"
رابرت گيبس " سخنگوى کاخ سفيد روز گذشته اعلام کرد: ما هميشه اعلام کرده‌ايم که ما تمايل داريم تا بنشينيم و در خصوص برنامه هسته‌اى ايران اگر واقعاً اين کشور در اينباره جدى باشد، مذاکره کنيم اما تاکنون چنين جديتى را مشاهده نکرديم.
محمود احمدى نژاد که روز دوشنبه در جمع ايرانيان مقيم خارج از کشور سخن مى‌گفت طى سخنانى اظهار داشت: ما همواره اهل منطق و گفت‌وگو بوده‌ايم و هيچ گاه ايرانيان با شمشير جلو نرفته‌اند.
وى خطاب به رئيس جمهور آمريکا گفت: من آخر شهريور براى شرکت در مجمع عمومى به آمريکا خواهم رفت و بر همين اساس اعلام مى‌کنم که آقاى اوباما قبول کند تا با من مثل دو مرد در مقابل رسانه‌ها گفت‌وگو کند تا مشخص شود که راهکار چه کسى براى اداره جهان بهتر است.
وزارت خزانه‌دارى آمريکا نيز در اقدامى خصمانه روز گذشته تحريم‌هايى را عليه 21 شرکتى که شرکت‌هاى مهمى براى ايران محسوب مى‌شدند، تحميل کرد.
ادعاهاى کاخ سفيد عليه ايران در شرايطى اعلام شده است که ايران، همکارى‌هاى همه‌جانبه‌اى در زمينه هسته‌اى با آژانس بين‌المللى و جامعه بين‌الملل داشته است و در جديدترين مورد، بيانيه سه جانبه‌اى را با ترکيه و برزيل در تهران به امضا درآورد تا به موجب آن بخشى از اورانيوم کم غنى‌ شده خود را در قبال دريافت ميله‌هاى سوختى مورد نياز رآکتور تحقيقاتى تهران به خاک ترکيه ارسال کند.
درست يک روز پس از امضاى اين بيانيه، آمريکا، پيش‌نويس قطعنامه‌ تحريم‌هاى سازمان ملل عليه ايران را به شوراى امنيت سازمان ملل متحد فرستاد و دور جديدى از تحريم‌ها عليه ايران به تصويب درآمد.
آمريکا به اين تحريم‌ها بسنده نکرد و در اقدامى خصمانه، تحريم‌هاى يکجانبه‌اى را عليه ايران به تصويب درآورد.


نظر شما :