مبارک رفتنی است؟

۰۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۰ کد : ۸۱۵۶ اخبار اصلی
شایعه وخیم بودن حال حسنی مبارک، دیکتاتور 83 ساله مصر که 30 سال است قدرت را در این کشور در دست دارد از آن زمان قوت گرفت که وی دوبار دیدار با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جرج میچل فرستاده ویژه امریکا درباره مسئله فلسطین را به تعویق انداخت...
مبارک رفتنی است؟

دیپلماسی ایرانی: شایعه وخیم بودن حال حسنی مبارک، دیکتاتور 83 ساله مصر که 30 سال است قدرت را در این کشور در دست دارد از آن زمان قوت گرفت که وی دوبار دیدار با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جرج میچل فرستاده ویژه امریکا درباره مسئله فلسطین را به تعویق انداخت. البته پس از آن مبارک در مراسم روز انقلاب مصر حاضر شد و به سخنرانی پرداخت. اما این تلاش هم نتوانست افکار عمومی را در خصوص حال مبارک روشن کند. چرا که بلافاصله بعد از این سخنرانی یک وکیل مصری ادعا کرد که مبارک در سال 2004 و در بیمارستانی در آلمان مرده است و از آن زمان تاکنون بدل او بر مصر حکومت می‌کند.

امروز الشرق الاوسط از عدم شرکت مبارک در نشست اتحادیه افریقا که در اوگاندا برگزار خواهد شد خبر داد. این خبر هم به تردیدها درباره وضع سلامتی حسنی مبارک دامن می‌زند.

اما آنچه مرگ مبارک را این‌چنین مهم و افکار عمومی را نسبت به این مسئله حساس می‌کند، سرنوشت مصر، این کشور مهم عربی، پس از مبارک است.

البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، بعد از بازگشت به مصر بر شدت انتقادات خود از دولت مبارک افزوده است و به نظر می‌رسد در حال تدارک برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2011 است. انتقادات البرادعی منجر به برخورد دولت مصر با وی شده است. دولت مصر ورود البرادعی را به دانشگاه‌ها ممنوع کرده است.

از طرفی برخی محافل درون مصر از احتمال جانشینی جمال مبارک پسر 47 ساله حسنی مبارک سخن می‌گویند. اما وی به دلیل جوان بودن برای پست ریاست جمهوری مورد انتقاد بسیاری از حامیان پدرش است. این افراد از جانشینی عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر حمایت می‌کنند.

باید منتظر ماند و دید که تقدیر چه سرنوشتی را برای مبارک و از آن مهم‌تر مصر بعد از مبارک رقم خواهد زد.


نظر شما :